Adblue

Svara  25 inlägg  5333 visningar  5 följer

Re: Adblue

ÅsaNisse skrev:Jag har lite svårt att förstå ekvationen med Adblue. Det är ju i stort sett urea...alltså rent kväve. Tillsätter man detta i förbränningen så åtgår det syre för att omvandla detta till skadlig kväveoxid och dikväveoxid samtidigt som det stjäl syre från förbränningen av dieseln. Det som hälls i tanken kommer ju ut i avgasröret, om än i förändrad form. Det var inte så många år sedan något bilmärke laborerade med att tillsätta luft i avgassystemet för att öka volymen och på så sätt minska halten CO och CO² För mig känns det som lite hokus pokus och jag är glad att inte ha maskiner med detta tillsatsmedel.

Du missar en viktig detalj och det är att adblue tillsätts efter förbränningen men innan katalysatorn detta gör att urean reagerar med nox så syret frigörs och det bildas N2 kvävgas.

LM Banner

#367036 Var förbi verkstan på morgon och drack kaffe, hade kommit 5 samtal före kl 9 om adblue problem...

Re: Sv: Adblue

Valmet 890 skrev:Var förbi verkstan på morgon och drack kaffe, hade kommit 5 samtal före kl 9 om adblue problem...

Man blir ju nästan rädd för den nya maskin. Varför stänger inte folk ner systemet? Vad jag förstått ska det fungera utan också.

#367046 Kört många lass ammoniak till sopförbränningsanläggningar. Detta används till att rena rökgaserna. Där fungerar det klanderfritt, svårt att först varför det inte fungerar på bilar. Vet åkare med MAN bilar som haft otroliga problem - än i dag. :mrgreen:
När reningen inte fungerar går motorn ned i nödläge, DÄRFÖR säljs MAN bilar så billigt.

Användarvisningsbild

#367051 Hej,
Hur är det med Volvo och Scania på lastbilssidan, man hör inte mycket men de har väl gått med urea ett bra tag nu?

Fredrik Reuter skrev:Hej,
Hur är det med Volvo och Scania på lastbilssidan, man hör inte mycket men de har väl gått med urea ett bra tag nu?

Tycker dom flesta men hör har kopplat bort det så då funkar det väl bra

Re: Sv: Adblue

skogsjan695xl skrev:
Valmet 890 skrev:Var förbi verkstan på morgon och drack kaffe, hade kommit 5 samtal före kl 9 om adblue problem...

Man blir ju nästan rädd för den nya maskin. Varför stänger inte folk ner systemet? Vad jag förstått ska det fungera utan också.

Nu kanske klarar er bättre där nere om ni har lite varmare väder, men som nu när vi åkt på köldknäppar neråt -30 och mer då verkar många få problem. Verkar som att pumpen inte sugs tom så den spricker....

#367059 "Lite " problem i början, katten blev inte tillräckligt varm så mycket skit samlades och motorerna gick ned i nödläge. Scania programmerar om mjukvaran men det hjälper lite till och från.
Självklart kopplas skiten bort när den krånglar - bilprovningen kollar ändå inte.
Scanias V 8 är så pass effektiv att man får köra flera mil innan motorn är genomvarm.
Jag har då aldrig tankat något AD blue :twisted:

#367064 Hör sällan något från chauförerna på jobbet om ad-blue systemen. De verkar fungera bra numera. Även maskinerna med steg4 verkar fungera bra. Alternativet till adblue är ju dieselpartikelfilter och det är ingen som vill ha, vissa maskiner har gått bra men de som krånglat har gjort det nog mycket för hela maskinparken.
Senast redigerad av busholle ons 20 jan 2016, 08:58, redigerad totalt 1 gång.

#367069 Scania hade i början stora problem med 730, en del gick som skållade troll och BILLIGT, andra sämre än en gammal 500 och tog mycket bränsle. Volvo, efter vad jag förstått, har varit förskonad från några allvarliga problem. Om det sedan har haft med bränsleinsprutningen eller avgasreningen (AD bluen) att göra är omöjligt att svara på. En jäkla massa hyss hyss om vad felet är när man väl är på en verkstad - absolut ingen konkret information.
ALLT skylls på mjukvaran. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Bränsleförbrukning+ AdBlue-förbrukning av Jonte86 - tis 28 jan 2014, 20:01
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
5 svar
5346 läst
av Valmet 890     
lör 25 okt 2014, 17:26
Skärpta krav tvingar adblue i John Deere av i skogen - sön 11 mar 2012, 08:46
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

12
26 svar