Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

flishugg på skotare

3 inlägg 3761 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

flishugg på skotare

timberjo  
#343338 Hallå..undrar lite varför det inte finns några skotare med flishugg på till salu i Finland?är det inte många gånger mera smidigt att ha huggaren på en skotaren,iställe för att böka på vägar med stora maskiner?eller är det någon lag som säger att man inte får ha det så i Finland?

dela gärna med er om ni vet och gärna för och nackdelar överlag med just denna kombination.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: flishugg på skotare

Blivande snickare  
#343359 Det är ju just det va de blir med flisaren på en skotare, en stor bökig maskin :p

Avatar Fallback

Re: flishugg på skotare

Ådii  
#343396
Blivande snickare skrev:Det är ju just det va de blir med flisaren på en skotare, en stor bökig maskin :p


Precis, ser faktiskt ingen större fördel att ha den monterat på en skotare. Här i mina trakter så gör det oftast så att man skotar ut det som skall flisas och har det att torka ute vid vägen innan det skall flisas. Sen så kommer det en entreprenör med flishugg på lastbil och tar bort hela hopen som dom senare kör till en värmeanläggning.
Ska man flisa det i skogen måste ju nästan ligga kvar i skogen och torka och då kan det ju vara i vägen ifall nån vill markbereda och börja plantera och liknande. Sen så ryms det väl bara runt 20m3 flis i skotaren container så det blir en massa extra körning när det skall tömmas.

Tittar man i detta klipp så tycker jag det är lite onödigt många inblandade i hanteringen av fliset..


Detta är bara min åsikt, den som vill hålla med/dementera är välkommen :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).