Dessutom hade säljarn original instruktionsbok som följer med! Även ett utlåtande från Finska Justitieministeriet finns. Där tillåter man maskin i fråga att på allmän väg dra en servicevagn som får väga max 1/3 av maskinens vikt
Fordson motorn ska vara renoverad och den startade faktiskt direkt i ca -2 grader så man hade möjligheten att provköra maskin. Fel finns det rikligt av. Elsystemet finns knappt. Tror att det enda som fungerar är startmotorn. Hydraulmanövreringen av vinschen är kaputt. Övre leden i midjan glappar ordentligt och måste åtgärdas. Några packboxar i navreduktionerna hade läckage liksom kylvätskepumpen till motorn.
Den här är av dom tidigare exemplaren så framaxeln har ingen diffspärr, men bakaxelns "no-spin" differential verkade fungera liksom fördelningslådan så drivlinan torde vara hel. Maskin är väldigt smidig med spårande axlar och stort styrutslag vid midjan så då väcktes tanken att man kunde använda den till olika arbetsuppgifter i självverksamt, småskaligt skogsbruk som typ redskapsbärare.
Om man bygger en hjälpram på bakvagnen kunde där fästas en liten skördarkran med ett gallringsaggregat. Maskin skulle då viktmässigt ligga lite över en vimek 404:a men under t.ex sr 1046. På hjälpramen kunde diverse övriga redskap fästas. T.ex original linbock + lunningssköld, markberedningsaggregat eller frontlastare.
Den 'hårda' växellådan med 5+1 växlar och utan riktningsväljare är inte optimal för skogskörning eller lastning, men kanske man kunde ersätta koppling och växellåda med hydrostat, dvs hydraulpump och -motor.
Synpunkter på dom här funderingarna mottages med tacksamhet.