Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogforsk, simulering av drivarteknik

2 inlägg 2501 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogforsk, simulering av drivarteknik

mannen  
#303550 http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... na-1007982

Läste om det här pressmeddelandet i det senaste numret av "trucking".

Kan det här vara ett vinnande koncept?
Själva avlastningen slipper man knappast ifrån och själva "aggregatet" lär säkert väga sina kilon, kanske ett snabbfäste så man lämnar det i skogen under tiden man står på avlägget?

Mina tankar vandrare genast iväg till Lokomo och Koehring, de hade väl liknande maskiner med liknande arbetssätt under 70-talet?

Edit: Var det inte någon som hade en liknande ide i någon av trådarna om Fiberdrive eller Komatsus nya maskin?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skogforsk, simulering av drivarteknik

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304161 Jag skrev väl nåt åt det hållet i Fiberdrive-tråden om det är det du tänker på: viewtopic.php?f=104&t=13059&start=270#p288286

Borde kunna bli en snabb maskin för slutavverking så länge träden är raka och fina och utan röta eller andra defekter som är svåra att automatsortera.
Nackdelen är väl just att maskinen riskerar bli mindre flexibel, lite beroende på hur modulärt den är byggd och på om snabbfästen finns eller inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).