Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Mecalac 12mxt som skördare

12 inlägg 8870 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mecalac 12mxt som skördare

ARBjoel  
#295907 Hej! Jag är ny här, även om jag har tjuvläst en del innan jag blev medlem. Har kikat runt men tror inte att denna maskin har diskuterats så mycket innan. Jag står, som så många andra här, och väger mellan vad man ska köpa för maskin om man tänkt att sköta om några hundra egna ha och dessutom kanske köra en del hos andra. Totalt runt 1200 Tim/år. Kollat dyrt utrustade lantbrukstraktorer och gamla risiga skördare men inte hittat något som känns tillräckligt flexibelt och prisvärt. Tills jag jobbade tillsammans med en som körde en mecalac 12mxt. Mycket flexibel maskin som går att utföra många arbeten med, kanske även en potentiell skördare med lite ombyggnation.. Vad tror ni?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Mecalac 12mxt som skördare

Niklas persson  
#295918 Låter som en väldigt dålig idé. Alldeles för långsam och inte särskilt bra terrängegenskaper... Finns nog roligare alternativ då tror jag. Rätt fräsig maskin annars!

Avatar Fallback

Re: Mecalac 12mxt som skördare

axwell  
#295921 Välkommen som aktiv medlem. :!:

Här, den "svenska" broschyren

http://www.volvoce.com/SiteCollectionDo ... 008-xx.pdf

Fast var kommer Volvo in ?

Avatar Fallback

Re: Mecalac 12mxt som skördare

ARBjoel  
#295924 Nej, har nog även jag svårt att se någon lysande produktion, men med enkla medel dom med plåt under, något högre och bredare hjul och en jibb att hänga aggregatet på och vid behov dra sig fram med så tänker jag att den hade kunnat bli duglig. Man får en ganska fin basmaskin för 250 000..

   TS
Avatar Fallback

Re: Mecalac 12mxt som skördare

Blivande snickare  
#295925 Räckvidden är ganska kort, dryga 6 meter så du kommer att vilja ha en jibb i endan på bommen så att du räcks längre med aggregatet och då kommer den att bli allt för lätt i rumpan tror jag. Och i skogen kan det vara svårt att hitta stabil mark att sätta stödfötterna på.
Men på pappret såg det ut som en bra idé :P

Avatar Fallback

Re: Mecalac 12mxt som skördare

mrvimek  
#295926 Volvo var återförsäljare en gång i tiden :) men bättre att satsa på en Huddig eller minigrävare :)

Avatar Fallback

Re: Mecalac 12mxt som skördare

ARBjoel  
#296016 :) får se, jag har mina funderingar på hur jag skulle kunna lösa ett och annat. Får hem en mecalac på prov om några veckor. Dock inte med aggregat, men ska ändå pröva och se om det finns några förutsättningar i skogen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mecalac 12mxt som skördare

ARBjoel  
#296017 Annars finns det ju mycket annat skoj man skulle kunna ha den till. Speciellt med tanke på det högst skäliga priset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mecalac 12mxt som skördare

Robert Lindberg  
#299224 Hur gick det med planerna att köra Mecalab i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Mecalac 12mxt som skördare

Torbjörn Johnsen  
#397601 Nu finns en Mecalac med 6-hjuligt utförande.


Ser ju nästan ut som en skördare:-)

Användarvisningsbild

Re: Mecalac 12mxt som skördare

Torbjörn Johnsen  
#397602 Man kanske kan tänka tvärt om. Alltså inte att använda Mecalac i skogen utan snarare hur man kan använda en äldre skördare inom entreprenad? Det är ju både kraftfulla och smidiga maskiner och om jag har fattat det rätt är det betydligt svårare att sälja en rejält använd skördare än en skotare på begagnatmarknaden. Det kanske kunde vara en affärsidé att bygga om maskiner från skogen till bygg o anläggningsmaskiner?

Användarvisningsbild

Re: Mecalac 12mxt som skördare

stegmaster  
#397616 Jo, just sånn slantklipping finns det vel skördare som gör vil jag minnas jag sett.
Frågan er vel hur den mår av mycket hjulande?? :???:

Annars gillar jag själv möjliga alternativ som basmaskiner, men just denna Mecalac vet jag inte riktig.
För min egen del er det bara en Menzi Muck med skördaraggregat som skulle duga i den riktiga skogen. (hugger ju det klena med minigrävare/naaarva stegmater). :smile:
Hur man ska skota efter den blir ju en annan femma. :wink:
Tyvärr får man nog ingen vettig basmaskin av dessa til 250.000kr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).