Sida 1 av 1

Styrning Rottne Blondin

Postat: lör 11 okt 2014, 19:58
av KM
Hej!

Har tidigare bara läst på forumet och imponerats av all kunskap som finns i landet! Nu som nybliven ägare till en Rottne Blondin från -73 och färsk skogsägare behöver jag hjälp. Maskinen har jag bara ägt ett par dagar men har märkt att styrningen hackar ibland. Det känns som det saknas hydraulolja. Till kranen finns olja eller är det egen till styrningen? Vad kan jag titta på annars?

/ Krister

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: lör 11 okt 2014, 21:04
av Skogsola
Det är samma olja. Orbitrolen ( som ratten sitter i) kan vara trött men glöm den. Den sitter en spak på höger hyttvägg. Det är den som du ska styra med.

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: lör 11 okt 2014, 22:46
av KM
Hej!
Tyvärr reagerar den på samma sätt även med spaken på höger sidan. Det kan räcka med att släppa på gasen så fungerar det igen. Växlar man från framåt eller bakåt i terrängen funkar det också. Felet kommer och går det var därför jag trodde det var oljan som försvann.

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: lör 11 okt 2014, 23:02
av rikard_e
Trevligt hoppas du är nöjd med vrålåket!

Provat att byta olja, kolla filtret och provtryckt?

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: lör 11 okt 2014, 23:51
av kärrabol
Jag har en Blondin från 74 och det är samma på min till och från. Jag har haft den 11 år och det har varken blivit mindre eller mer på den tiden. Släpp spaken och börja om det bruka hjälpa.

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: lör 11 okt 2014, 23:53
av rikard_e
Förlåt om jag bryter in lite här, Men är ni nöjda med era blondiner?
Har lite frågor.

Inköpspris?
Bränsleförbrukning?
Lättillgänglighet och pris på reservdelar?
Hållfasthet?
Annat?

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: sön 12 okt 2014, 07:46
av KM
Har bara kört 2 timmar i skogen så hur mycket den drar och om den håller får jag återkomma med. :smile: Får hoppas det håller!

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: sön 12 okt 2014, 07:48
av KM
Ny fråga om Blondinen. Lastbromsens bromscylinder har fastnat. Är den tagen från en bil isåfall, vilken?

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: sön 12 okt 2014, 08:13
av Blondin 750
Är det en "handhydraulisk" broms som bromsar en bromsskiva på kardanen? Alltså en spak kombinerad med en mastercylinder på hyttväggen, då borde det gå att ersätta med någon lämplig kopplingscylinder från en bil om det nu inte går att få tag på orginalgrejor.

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: sön 12 okt 2014, 08:36
av mbtrac
sitter sådan broms på fmg 678 bytte den en gång kolla koppom maskin

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: sön 12 okt 2014, 09:34
av Skogsola
KM skrev:Ny fråga om Blondinen. Lastbromsens bromscylinder har fastnat. Är den tagen från en bil isåfall, vilken?


Kolla Volvo 140 serien eller möjligen Amazon.

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: sön 12 okt 2014, 10:38
av KM
Jag kollar bilskroten på måndag. Finns väl inte många 140 och amazoner där men de kan säkert slussa vidare.

Nej, det var ingen Amazon eller 140-cylinder.

Köpte en huvudcylinder till en Mitsubishi Lancer för 200 kr på Skruvat.se. Passade i de gamla hålen. En ny adapter till bromsslangen sen fungerade det!!

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: lör 18 okt 2014, 23:01
av kärrabol
rikard_e skrev:Förlåt om jag bryter in lite här, Men är ni nöjda med era blondiner?
Har lite frågor.

Inköpspris?
Bränsleförbrukning?
Lättillgänglighet och pris på reservdelar?
Hållfasthet?
Annat?

Har haft min Blondin i 12 år och kört 7-10 tusen fastmeter på den tiden. Har besvärlig stenig terräng med mycket vinschning. Trivs jättebra för det är en simpel och lättreparerad maskin som det går att hitta delar till

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: lör 18 okt 2014, 23:32
av rikard_e
Bra, jag har letat och kollat runt på olika maskiner, eller haft tankar att bygga egen.
Får nog bli en blondin! Ska bara hitta en till rätt pris och rätt avstånd!

Re: Styrning Rottne Blondin

Postat: sön 19 okt 2014, 01:26
av totte
Blondinen är mycket enkel, saknar i stort sett all elektronik och sånt som gärna vill krångla. Nackdelen är väl rulldriften av boogin, men även där vinner den ju en del i enkelhet, inte en massa kugghjul och grejor i boogilådan som kan rasa. Rymlig och bra hytt, dom var rätt bekväma för sin tid. Och det rullar rätt många än, säger nåt om hållbarheten. Drivlinan är Ford, finns mycket delar att hitta fortfarande.

En av de få skotare jag kan uttala mig om, något mycket nyare än så har jag aldrig kört.