Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Kylar läckage aliminium

6 inlägg 10102 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kylar läckage aliminium

mulle70  
#291414 Hej alla glada...vi har en volvo ec160 grävare 2006 med läckande kyl i aluminium som lämnade in på lagning
för att svetsa en spricka ,,,men firman säger den är tät i kanalerna och kommer att spricka
igen.. de är svetsen mellan över delen och kylbatteriet ..så dom vill byta kylbatteri delen för 10.000kr ... frågan är de tätt i kanalerna,,? går de spola kylarn invändigt..? OBS igen rost i de va grönt å fin vätska...

Är de någon som har erfarenhet av de här..

mvh Tobbe



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Kylar läckage aliminium

ÅsaNisse  
#291426 Dåligt att göra i verkstaden?
Har dom svetsat och det är tätt nu så är det bara att köra. Skulle det börja läcka igen, för att dom gjort ett dåligt jobb, så köp ett par påsar ingefära (mald) på ICA så fixar det sig sen.

Avatar Fallback

Re: Kylar läckage aliminium

jannee  
#291429 Ska gå bra med kanel också, körde 30 000 mil med en kylare som jag tätat på så sätt.
För övrigt det enda man kan täta kylare med när det finns glykol i systemet (ingefära och eller kanel).

Avatar Fallback

Re: Kylar läckage aliminium

villbogard@yahoo.se  
#305103
mulle70 skrev:Hej alla glada...vi har en volvo ec160 grävare 2006 med läckande kyl i aluminium som lämnade in på lagning
för att svetsa en spricka ,,,men firman säger den är tät i kanalerna och kommer att spricka
igen.. de är svetsen mellan över delen och kylbatteriet ..så dom vill byta kylbatteri delen för 10.000kr ... frågan är de tätt i kanalerna,,? går de spola kylarn invändigt..? OBS igen rost i de va grönt å fin vätska...

Är de någon som har erfarenhet av de här..

mvh Tobbe


har lagat flera kylare med kemisk metall wurt har till aluminium Villo

Användarvisningsbild

Re: Kylar läckage aliminium

Skogstomte  
#305110 Låter som du varit i Växjö. "Byta kylarpaket" är det enda han kan säga...

Avatar Fallback

Re: Kylar läckage aliminium

mulle70  
#421286 Här kommer svaret .. Ett nytt kostar över 20.000 .. Första firman skulle ha 10 för att byta celler jag bad dom svetsa sprickan de gjorde dom .. Montera de i maskin å då läckte de där dom hade slutat svetsen liksom stannat så de blev en grop...kanske med vilje.....,,!!! Tog loss de å körde de till en annan verkstad å visa var dom skulle svetsa igen lilla gropen .. Dom ringde efter en stund å sa att de läcker Å behövde å byta celler för 19.000 de är ju billigare än nytt sa han ..nä sa jag å hämta de och prov tryckte de hemma i ett kar sedan montera jag de i maskin..och nu har de funkat i flera år.. Två firmer som tänkte blåsa mig ,,,,,!!!!!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).