Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Förarmiljö skördare (video)

21 inlägg 19529 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förarmiljö skördare (video)

Fredrik Reuter  
#277224 Hej,
I tråden Är beståndsgående skördare på väg att dö ut lovade jag video på förarmiljön i en beståndsgående skördare, i detta fall en Rottne H8.

Jag har en drös Gigabyte filmer liggandes, mest faktiskt för att testa och se vad som går att filma och även få en annan syn på hur jag själv arbetar om dagarna. Första materialet är tre snabba klipp som jag i all hast snodde ihop nu ikväll. Kolla och se vad ni tycker och tänk på att det är HD så ni kan spela upp i fullskärm.








   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Förarmiljö skördare (video)

Hema  
#277234 Intressant! Hoppas på fler filmer. En intressant filmvinkel skulle kunna vara om du hade kameran på huvudet, så man ser vad du tittar på, så man kan följa med på ett annat vis. (Jag har ingen som helst erfarenhet av skördare) Tror man borde försöka sig på en testtur med någon kanske.

För en oinvigd som endast pillar med en spak för varje funktion, så känns detta lite lätt hitech. Det ser nästan ut som om du sitter där med en massa knappar men trycker knappt på någon, ibland någon gång på en av spakarnas knappar. Antar jag rätt att du har kalibrerar spakrörelsen såsom du vill att det ska vara? Ibland rör du ena spaken mycket, men jag ser då inte att det blir så stort utslag på kran.
Fast högra spaken snabbt höger - vänster kanske ger någon funktion?

Vid första anblicken ser det inte så jobbigt ut, men kollar man på tröjan ser ju att du är genomblöt. :)

Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

JensSkoog  
#277238 Jättebra filmat! :grin: Mycket intressant å se hur du jobbar. Jag tror jag holler mig til såg och brossling. Det där skulle lämna mig som ett vrak efter non timmar. Hur känns nacke, akslar och handled efter en hel dag?

Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

halvproffs  
#277239
JensSkoog skrev:Jättebra filmat! :grin: Mycket intressant å se hur du jobbar. Jag tror jag holler mig til såg och brossling. Det där skulle lämna mig som ett vrak efter non timmar. Hur känns nacke, akslar och handled efter en hel dag?


Bara att instämma i vad Jens skriver. Verkar vara skakigare än jag trodde.

Avatar Fallback

Re: Förarmiljö skördare (video)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277261 Det va bra filmat.... men tänk er då hur det ser ut tillsammans med dålig terräng åxå, det ser ut att vara ganska slätt där du är...

Avatar Fallback

Re: Förarmiljö skördare (video)

ville65  
#277271
Hema skrev:
För en oinvigd som endast pillar med en spak för varje funktion, så känns detta lite lätt hitech. Det ser nästan ut som om du sitter där med en massa knappar men trycker knappt på någon, ibland någon gång på en av spakarnas knappar. Antar jag rätt att du har kalibrerar spakrörelsen såsom du vill att det ska vara? Ibland rör du ena spaken mycket, men jag ser då inte att det blir så stort utslag på kran.
Fast högra spaken snabbt höger - vänster kanske ger någon funktion?

Det finns 22 knappar på vänster hand och 27 på höger så det finns funktioner för varje led på handen.

Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

Fredrik Reuter  
#277346
Hema skrev:Intressant! Hoppas på fler filmer. En intressant filmvinkel skulle kunna vara om du hade kameran på huvudet, så man ser vad du tittar på.

Ja, det borde jag kunna ordna framöver, ska kolla på det.

Hema skrev:Det ser nästan ut som om du sitter där med en massa knappar men trycker knappt på någon, ibland någon gång på en av spakarnas knappar. Antar jag rätt att du har kalibrerar spakrörelsen såsom du vill att det ska vara?

Ja, H8:an har sk Sakae spakar med knappar på själva spaken, så nästan allt görs utan att släppa spaken. Och ja, varje kranrörelse kan justeras så det passar varje förare, fart och start och stoppramp mm.

Hema skrev:Vid första anblicken ser det inte så jobbigt ut, men kollar man på tröjan ser ju att du är genomblöt. :)

Hehe, ja, visst är det så. Nej, det regnade rätt bra när jag var ute.

JensSkoog skrev:Jättebra filmat! :grin: Mycket intressant å se hur du jobbar. Jag tror jag holler mig til såg och brossling. Det där skulle lämna mig som ett vrak efter non timmar. Hur känns nacke, akslar och handled efter en hel dag?

Det beror lite på, ibland ingenting, ibland värk, mest isåfall i vänster axel. Har också haft problem med ryggen av och till. Men all värk håller sig borta om jag tränar regelbundet.

halvproffs skrev:Bara att instämma i vad Jens skriver. Verkar vara skakigare än jag trodde.

Ja, det är skakigt. De där små skakningarna är jag nog mest brydd över, vet inte hur de påverkar kroppen över tid. Detta tror jag dock inte har så mycket att göra med att det är en beståndsgående skördare. Jag har även video från hytten i stickvägsgående och det är samma vibrationer där, ska försöka ladda upp även den som jämförelse. Men om ni tittar noga så sitter det en plandämpare under stolen, jämför hur stolen och jag rör oss jämfört med ex hyttinredningen. Denna plandämpare gör underverk och jag funderar på att filma med den avstängd för att få en jämförelse.

nutte skrev:Det va bra filmat.... men tänk er då hur det ser ut tillsammans med dålig terräng åxå, det ser ut att vara ganska slätt där du är...

Ja, just där det är filmat är det ganska bra men marken är stenbunden och jag har lite mer material jag kan lägga upp som visar mer. Nivelleringen sväljer ändå en hel del på H8:an bara man kör med förstånd och använder den rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

totte  
#277399 Har redigerat en del, låt oss hålla den här tråden seriös.

Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

JensSkoog  
#277406
Admin@skogsforum skrev:Ja, det är skakigt. De där små skakningarna är jag nog mest brydd över, vet inte hur de påverkar kroppen över tid. Detta tror jag dock inte har så mycket att göra med att det är en beståndsgående skördare. Jag har även video från hytten i stickvägsgående och det är samma vibrationer där, ska försöka ladda upp även den som jämförelse. Men om ni tittar noga så sitter det en plandämpare under stolen, jämför hur stolen och jag rör oss jämfört med ex hyttinredningen. Denna plandämpare gör underverk och jag funderar på att filma med den avstängd för att få en jämförelse.


Skulle varit mest bekymrat för nacken - dom skakningarna du får där hela tiden kan inte vara bra. Måste slita hårdt på intervertebralskivorna!

Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

Fredrik Reuter  
#277511 Huvva Jens, det lät inte bra!
Men jag tror du kan ha rätt. Det skulle vara intressant att få lite rapporter från er förare som kört länge, finns det några krämpor, vilka är de, vad tror ni isåfall de kommer av, och har ni några tips för att förhindra eller bli av med det?

Rapportera gärna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

halvproffs  
#277526 När jag kört fram virke flera dagar i rad med jordbrukaren vid stenig terräng så brukar jag känna av nackmusklerna. Lite självmassage och LINNEX så brukar det bli bra. I längden kan det inte vara bra.
4 feb i år opererade jag vänster axel pga förslitning. Sjukskrivning 5 veckor med ständig värk sk knivhugg, mest på nätterna så sömnen blev dålig. Började jobba med lättare sysselsättning utan att bli bättre just. Bära eller brista, nu i påsk har jag hållit på med veden med en vedmaskin och helt otroligt så har jag blivit mycket bättre i axeln. Just nu är det bara lite molvärk så inatt har jag sovit hela natten. Kände mig nästan euforisk när jag vaknade.

Så med tanke på detta så använd så bra maskiner som möjligt och använd hjärnan så mycket som möjligt. Pressa er inte utan ta mikropauser ofta så ni inte går sönder.

Avatar Fallback

Re: Förarmiljö skördare (video)

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278695 Vid studie av videon i inledningen så syns skakningar i Fredrik. Jag får inte logisk förklaring till varför inte hytten visar skakning jämfört mot träd etc. utanför maskinen.
Hur satt kameran placerad?
Är det någon pisksnärtseffekt från stolen som förstärker skakningarna?
(Jag har tänkt flera gånger men får inte fram någon förklaring själv.)

Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

Fredrik Reuter  
#278713 Hej,
Helt rätt halvproffs, bra tips!
Kameran sitter här fast i hyttens bakkant och det blir skakningar (mer eller mindre) vid ansättning (bra eller dålig, mjuk eller hård) och detta fortplantar sig i hela maskinen. Sedan är det nog så att kameran följer med skakningen men det gör inte stolen och jag själv eftersom det är plandämpare i stolen.
Plandämparen är som en dubbelsmörgås med gasdämpare och fjädrar som dämpar och stoppar de två mackorna från att glida ifrån varandra (den ena mackan sitter ju fast i maskinen, den andra i stolen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

Fredrik Reuter  
#326900
Hema skrev:Intressant! Hoppas på fler filmer. En intressant filmvinkel skulle kunna vara om du hade kameran på huvudet, så man ser vad du tittar på, så man kan följa med på ett annat vis.


Hej,
Lite sent svar kanske, men jag kom på att jag laddat upp ett klipp där jag hade kameran på huvudet, bifogar det nedan.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

Huggar Herman  
#326903 Kommer inte maskiner med förarhytt att försvinna inom en relativt snar framtid?
Det måste finnas mycket att tjäna, både vad det gäller ergonomi och pengar, på att kunna fjärrstyra maskinerna från en central belägen vid avlägget tex.
Tekniken finns ju redan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).