Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

107 inlägg 83025 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350116 895 941 X19

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350118 Blir det för mycke sortiment och trädslag så får man lägga upp det lite annorlund typ att man backar in och tar björk+tall och sedan på vägen ut tar man gran om det nu är det dominerande trädslaget. Det är 3 fack på vagn men ena stöttparet är lite korta så dom skulle gärna ha fått vare högre, nästan lika höga som stöttorna. Sen finns det säkert fler metoder som man inte har kommit på än.

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#350121 Intressant!
Ha du möjlighet så är vi nog många som skulle vara intresserade av lite film från arbetet, skulle ex vara intressant att se hur ni justerar redet mot aggregatet när ni upparbetar. Sköter man redet via palletterna eller fötterna eller ...?

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350123 Man sköter det men en joystick på vänster pallett. Satt pedaler på 801an tror jag och han som körde den här innan mig körde även den och han tyckte det va bättre med pedaler, är väl inte alla som har långa fingrar :) Men nu tyck jag man kommer bra överens med det!
Ja jag ska försöka filma nått, är lite lat av mig när det gäller filmning men det finns gopro fäste på den så jag får låna en rackare så kanske det kan komma någon film framöver!

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#350126 Ja, det är säkert en vanesak. Jag själv hade nog velat ha fotpedaler, men det beror ju på vilket tänk man själv ligger inne med.
Video vore riktigt intressant.
Får du inte tag på någon GoPro så hör av dig så kan jag skicka upp en till dig för filmning!

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350127 Du får göra ett studiebesök :-)

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#350129 Ja, det hade jag mer än gärna gjort, men typ 80 mil enkel resa gör sig inte självt tyvärr ... :wink:

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

tantgron  
#350479
Skördarnisse skrev:Tantgron vad kör ni med 801an gallring eller slutavverkning när ni hugger? Vad för aggregat har ni?
Jag ska inte kapa tråden, men vi kör allt möjligt med vår 801:a, där det inte passar in eller behövs två maskiner. Jag tror det ska finnas en gammal tråd om 801:or där jag skrivit, får bumpa den med ngn film eller dylikt... ;)

Angånde X19 så är det en grej som kommer att avgöra framgång eller fiasko.

PRISET.

Blir priset nära vad en skördare kostar istället för vad en skördare OCH en skotare kostar så kan man kanske räkna hem den ,och börja se möjligheterna för vad ett sådant här maskinkoncept medför.

"En gör allt"-konceptet. Mindre stress på människan i maskinen.
Vägval och -reparationer görs on-the-fly, betydligt mindre körskador.
Mer anpassningsbart skogsbruk. Plädning som påstås vara på väg tillbaka, passar drivare mycket bra enligt mig.

Bara några grejer som jag kom på så där direkt, men blir den för dyr så är man tillbaka vid ruta ett.
En drivare har svårt att konkurrera med två-maskinssystemet, men om man ser lite längre så finns det många andra vinningar.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350956 Vad säger du i övrigt du som varit med och kört, tror du på maskinen? Funkar den bra?
Var ligger brytpunkten när det börjar bli för långt att skota?

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

TobbeE_87  
#353889 Hej du Apelsinkungen, hur går de med filmandet? Hade varit kul å se lite mer actionbilder på maskin, har ju sett den stå parkerad in mot Norrmossaflon, Långåsvägen, när man varit in å tage nå lass där nå gånger... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354217 Ska försöka fixa det i veckan, är sista veckan jag har den nu :-)
Jo den har gått över förväntan förutom förra veckan då det strula en del me aggregatet.
Har det funkat bra o lasta efter den då? :)

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

TobbeE_87  
#354295 Svårt å uttala mej om lastningen då separatlastarn varit där båda gångerna jag varit dit, men inga kända klagomål iaf... :grin:

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#354496 Hej,
Ja, lite filmer från denna vore riktigt häftigt! :-BD

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357755 Har lyckats fixa lite filmmaterial så framöver ska ja lägga ut nått ;-)

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#357824 Kanon, det ser vi fram emot! :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).