Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

107 inlägg 83289 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

olbo  
#332798 X19 kommer att finnas på Nolia i Holmens område bredvid Komatsus monter.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332840 Jo det blir kul att se

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Kse  
#332949 Förmodligen ingen demoavverkning då...

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333144 De visar sig ju... Hoppas dom kör på nolia i år sist var det ju väldigt lite körning

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333497 Jaha vad tycks nu efter att ni sett den på nolia?

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#333505 Ja, det ska bli spännande att höra.
Kse tror jag filmat skapelsen också, hoppas han får upp nåt litet klipp senare.

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

skogsjan695xl  
#333522 Jag har filmat den lite. Tyvärr slutade de köra strax efter jag börjat filma.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333541 Det tänkte jag inte på det skulle man gjort.... Såg två körningar... Aggregatbytet gick smärtfritt och fint tog ca 15 sek när jag räknade ett byte

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Kse  
#334087 Läger upp en liten film från Skogsnolia.

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#334093 Tack för videon Kse.
Vad tyckte du om konceptet såhär med lite tid för eftertanke?

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Kse  
#334102 Jo jag har ju studerat den lite på Skogsnolia, när det var dags att parkera X19 för dagen klev jag upp i hytten och fick ett litet snack med chauffören.
Presenterade mig som flygande reporter från Skogsforum.se och han hade föga förvånande inte mycket negativt att säga om prototypen.
Enda han kanske inte var helnöjd var med komforten i maskinen men jag fick ändå bra info och lite bättre kläm på maskinen, han hade dessutom mång timmar i 801:an i ryggen och även testkört andra drivarkoncept.
Han menade att X19 i stort skulle kunna gå i produktion utan större ansträngningar då den till största del består av välkända och välbeprövade komponenter ur Komatsus lagerhyllor.
Maskinen är förutom det uppenbara inget spektakulärt, inga revolutionär lösningar utan enkelt och rejält.
Jag detaljgranskade och fotade frenetiskt, dubbelkollade att det var ok att lägga upp bilderna på nätet. Skogsforum var han också bekantmed och hade nog tom. läst i denna tråd.

Jag skulle säga att Komatsu har en fördeljämte övriga utmanare iom. att man har misslyckandet med 801:an i ryggen, vad det sen berodde på att ingen ville köpa 801:an kan man ju diskutera.
Var tiden inte mogen för en drivare? Gjorde valet av att sätta ett gallringsaggregat på en maskin i slutavverkar storlek att köparna flydde?
Och aggregatet ja, 330 duo var väl aldrig nån hitt?
Men det där är i backspegeln, och med X19 visar Komatsu att man inte gett upp försöken att få en fungerande drivare.
Att gå från kombiaggregat till att likt Fiberdrive byta från skördaraggregat till grip är nog rätt melodi, nu fungerar det iaf. som det var tänkt.
Men jag måste erkänna att jag är lite kluven i just den frågan, tanken med ett fungerande kombiaggregat kittlar.
Jag tror inte att drivaren kommer att bli en seriös konkurrent till dagens rådande tvåmaskins standard på länge än, även om man ser fördelarna med en maskin att flytta, serva osv. så kommer man inte ifrån att tvåmaskinsystemet producerar mer virke per timme och med dagens pressade priser gör det nog hela skillnaden.
Därmed inte sagt att det inte finns plats för drivaren på marknaden, men kanske mer som ett komplement för entreprenörer med lite mer nischade uppdrag.

Lägger upp liter mer bilder och film senare då jag lider av lite datorproblem här hemma.

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

T Landström  
#334370
Blivande snickare skrev:Inte dom, Han. Bertilsson som åxå figurerade här på forumet tidigare är emot allt som är uppfunnet av någon annan än han själv eller någon av hans bekanta. Man blir dessutom med det samma utdömd om man ifrågasätter eller negativt kommenterar nåt angående fiberdrive.
Påminner lite om dagis mentaliteten "min pappa är starkare än din pappa"..


Får även känslan av att vrider lite på sanningen för att det ska passa honom och hans teser...

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Hema  
#334418 Om skotarsträckan är lite längre, så kanske man kan kombinera en drivare ihop med en skotare? Att kanske rotstocken lämnas åt skoterföraren, samt att skotare kan hjälpa ti.l med att tömma drivarredet, men då kanske hela konceptet blir knas?

Något som har fastnat efter ett klipp ang. Besten, var att kvinnan i filmen inte trodde att ett ovänt förhållande vore så avlägset, att man har en sködare men med automatiska skyttlar (som skördarföraren kan styra när de kommer i dess närhet), vilka man lastar på direkt. Som sedan kör ut virket.

En sak är säker, utvecklingen tar aldrig paus.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334462 Ett "container " system kanske, när drivaren fått fullt lass så krokar han av lastredet och en skotare kommer och hämtar och far och lossar samtidigt som han har med sig ett tomt så drivaren kan börja lasta igen... Fast då var vi ju tillbaka på ett tvåmaskinssystem igen vilket var hela vitsen med en drivare att en maskin klarar allt

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#334546 Hej, här är en ny video från Skogforsk som bl a visar byte mellan aggregat och grip.


Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).