tor 18 jun 2015, 00:16#334102
Jo jag har ju studerat den lite på Skogsnolia, när det var dags att parkera X19 för dagen klev jag upp i hytten och fick ett litet snack med chauffören.
Presenterade mig som flygande reporter från Skogsforum.se och han hade föga förvånande inte mycket negativt att säga om prototypen.
Enda han kanske inte var helnöjd var med komforten i maskinen men jag fick ändå bra info och lite bättre kläm på maskinen, han hade dessutom mång timmar i 801:an i ryggen och även testkört andra drivarkoncept.
Han menade att X19 i stort skulle kunna gå i produktion utan större ansträngningar då den till största del består av välkända och välbeprövade komponenter ur Komatsus lagerhyllor.
Maskinen är förutom det uppenbara inget spektakulärt, inga revolutionär lösningar utan enkelt och rejält.
Jag detaljgranskade och fotade frenetiskt, dubbelkollade att det var ok att lägga upp bilderna på nätet. Skogsforum var han också bekantmed och hade nog tom. läst i denna tråd.
Jag skulle säga att Komatsu har en fördeljämte övriga utmanare iom. att man har misslyckandet med 801:an i ryggen, vad det sen berodde på att ingen ville köpa 801:an kan man ju diskutera.
Var tiden inte mogen för en drivare? Gjorde valet av att sätta ett gallringsaggregat på en maskin i slutavverkar storlek att köparna flydde?
Och aggregatet ja, 330 duo var väl aldrig nån hitt?
Men det där är i backspegeln, och med X19 visar Komatsu att man inte gett upp försöken att få en fungerande drivare.
Att gå från kombiaggregat till att likt Fiberdrive byta från skördaraggregat till grip är nog rätt melodi, nu fungerar det iaf. som det var tänkt.
Men jag måste erkänna att jag är lite kluven i just den frågan, tanken med ett fungerande kombiaggregat kittlar.
Jag tror inte att drivaren kommer att bli en seriös konkurrent till dagens rådande tvåmaskins standard på länge än, även om man ser fördelarna med en maskin att flytta, serva osv. så kommer man inte ifrån att tvåmaskinsystemet producerar mer virke per timme och med dagens pressade priser gör det nog hela skillnaden.
Därmed inte sagt att det inte finns plats för drivaren på marknaden, men kanske mer som ett komplement för entreprenörer med lite mer nischade uppdrag.
Lägger upp liter mer bilder och film senare då jag lider av lite datorproblem här hemma.