Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

107 inlägg 83238 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Baggböla  
#263610 Gör en annan tråd om Komatsu X19, nya prototypen av slutavverkningsdrivare. Efter som det rör sig om en annan maskin än Fiberdrive som diskuteras i en annan tråd, och där tydligen finns en större vilja att diskutera bolag och en skogsägarförening i södra Sverige än själva maskinen. :wink:

Nåväl slutavverkningsrivaren kallas X19 och skall driftstestas i Holmen Skogs regi i Västerbotten i ett år.

X19 ska vara baserad på deras 19-tonsskotare 895 och i prototypstadiet vara utrustad med kombiaggregatet 330.

En uppdimensionerad Valmet 801C med andra ord.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263628 Men är verkligen ett kombiaggregat något att satsa på? Tycker det är det fina med fiberdrive att man har en grip och ett aggregat. Måste vara svårt att göra ett aggregat som är i toppklass och även grip.

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Baggböla  
#263718 Nej jag vet inte heller riktigt med kombiaggregat. Det är ju inte heller uttryckligen något som de säger sig satsa på heller.

Men detta är en första prototyp och man får ju erfarenhet om hur drivaren är i många andra aspekter, speciellt kanske hur avlastningen virkessorteringen blir med en drivare i slutavverkning med många sortiment.

Men samtidigt så är väl inte X19 som jag ser det någon stor skillnad mot Pika Pinoxerna, förutom att stora varumärket Komatsu står bakom som en trygghet? Eller var Pinoxerna mer som Valmet 801C storleksmässigt?

Verkar inte vara allt för många innovationer på maskinen, men det skrämmer ju iofs inte bort lika många skeptiker.

   TS
Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263827 Kanske det men jag tycker att aggregatbiten vore en bra början. Tror fiberdrives system är det enda tänkbara. Det funkar ju dessutom.
Kan inte pika men jag tror att de är mer som 801 än den här. Detta skulle ju vara en kombo av 931 och 895 så den här är ju rejält stor.

Ja men samtidigt är 801 tio år gammal så en hel del nytt måste det ju vara. Därför fattar jag inte det här med 330. Låter skumt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263848 Tror ni inte 330 är en tillfällig lösning i väntan på något annat?

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263868 Jo så lär det ju vara. Men ett kombiaggregat tror jag inte på. Att slänga runt ett stort slutavverkningsaggregat som grip kan ju inte funka. Men spännande att det utvecklas.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263890 Det kanske räcker med ett kombiaggregat baserat på c93 isf? Men helt klart vore ju det bästa att byta mellan grip och aggregat men kanske inte är helt lätt att lösa snabbkopplingen.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263893 Fast c93 är ju i minsta laget på en sån stor maskin. Här i Småland så räcker inte det för slutavverkning. Jag kör 365. Det är den storleken man måste ha här nere. Minst. Men som sagt vi har nog inte hört det sista om den frågan ännu. De lär ju knappast säga allt om maskinen redan.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263900
Mudderland skrev:Fast c93 är ju i minsta laget på en sån stor maskin. Här i Småland så räcker inte det för slutavverkning. Jag kör 365. Det är den storleken man måste ha här nere. Minst. Men som sagt vi har nog inte hört det sista om den frågan ännu. De lär ju knappast säga allt om maskinen redan.


Håller med helt. Tror iofs att ett skifte mellan aggregat och grip är det bästa, mkt onödigt vikt att släpa på för att lasta av virket.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Bengt.Svensson  
#263915 Måste man verkligen lasta av virket med en grip? Det borde väl kunna gå att tippa av det på ett kontrollerat sätt ungefär som man gör med gamla skogskärror med vajerkran.

Inte heller måste man väl ha så många sortiment som man nu kör med (talltimmer, grantimmer, grovtimmer, kubb, klentimmer, lövmassa, aspmassa, barrmassa, granmassa...) Allt timmer sorteras ju iallafall en gång till på sågverket.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263923 Det bästa tycker jag vore fiberdrives snabbfäste samt en hållare på maskinen där man kunde hänga gripen när man inte använder den.

Då kan man ställa av skördaraggregatet där man håller på att hugga så man slipper släpa det in och ut i skogen hela tiden.

Samtidigt slipper man åka runt för att hämta gripen samt att man har den med sig om behov uppstår att justera eller plocka upp nåt på vägen ut med virket.

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Camwood  
#263929
Bengt.Svensson skrev:Måste man verkligen lasta av virket med en grip? Det borde väl kunna gå att tippa av det på ett kontrollerat sätt ungefär som man gör med gamla skogskärror med vajerkran.

Inte heller måste man väl ha så många sortiment som man nu kör med (talltimmer, grantimmer, grovtimmer, kubb, klentimmer, lövmassa, aspmassa, barrmassa, granmassa...) Allt timmer sorteras ju iallafall en gång till på sågverket.

Sågverken sorterar bara toppdiametern och i viss mån kvalitet i sort rena partier av tall resp. gran.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263991
Mudderland skrev:Fast c93 är ju i minsta laget på en sån stor maskin. Här i Småland så räcker inte det för slutavverkning. Jag kör 365. Det är den storleken man måste ha här nere. Minst. Men som sagt vi har nog inte hört det sista om den frågan ännu. De lär ju knappast säga allt om maskinen redan.


Jo det kan ju vara i minsta laget, men här uppe skulle man klara det allra mesta. Ett 365 med någon typ av grip borde bli väldigt klumpigt...
Nej vi får hoppas på ett snabbfäste av nåt slag.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

i skogen  
#264133 Finska AFM aggregaten är duktiga att ta för sig i alla sorters skogar och dom finns att få som kombiaggregat, det kanske vore nått...

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

jelu777  
#281899 Lite bilder

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).