Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

107 inlägg 83233 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

molnia  
#298401 såg någon skotare/skördare av ett märke jag inte längre kommer ihåg. där byttes skotarvagnen ut mot en "skördarvagn" och samma huvud/traktor enhet användes för båda syftena.

om man hade utvecklat det och haft en variant där skördaren hade kunnat docka fast skotarvagnen efter sig och lägga virket i. sedan lossas den vagnen när skotarföraren kommer med en tom vagn, ekipagen byter vagnar och skotaren kör då ut det lastade virket på vagnen.
Skotaren skulle ju även kunna lasta och köra ut som vanligt, bara att den inte kopplar loss sig då.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

stegmaster  
#298411 Gissar at det er forestline du syfter på??


Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

molnia  
#298496 Jo det var det ju.

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Baggböla  
#302742

ATL-klipp med goprokamera på Komatsu X19

Vad säger ni om konceptet ni som kör maskin.

Så som kan kör vad jag kan se så kör denne hela tiden rotändan bort från sig varav det måste bli avsevärt mycket svårare att upptäcka rotröta.

   TS
Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

i skogen  
#303159
Baggböla skrev:https://www.youtube.com/watch?v=Fe7c6hD00Tw
ATL-klipp med goprokamera på Komatsu X19

Vad säger ni om konceptet ni som kör maskin.

Så som kan kör vad jag kan se så kör denne hela tiden rotändan bort från sig varav det måste bli avsevärt mycket svårare att upptäcka rotröta.


Vid barmarkskörning har man även stubben som man bör kasta ett öga på efter fällningen för att se rotröta, sen vad det gäller lastningen så matade man även över grinden på den äldre drivaren så att man fick jämnt fördelat med rotändan.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325083 Såg ett reportage i trucking om drivaren, stod att testerna gick bra, nu provar dom ett snabbfäste och avverkar med ett 365

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Rup-riset  
#325085 Vilken markägare vill få en sådan maskin på sina marker och vad blir totalvikten?
Jag förstår att det är vid en större slutavverkning men det känns som det blir ordentliga kör skador.

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

svampbob  
#325096
Valmet 890 skrev:Såg ett reportage i trucking om drivaren, stod att testerna gick bra, nu provar dom ett snabbfäste och avverkar med ett 365


Jag ska man tro dom så blir det många drivare i skogen framöver. Jag träffade dom här killarna på en konferens i Sthlm tidigare i år och bl.a. Sveaskog var inne på att ta in drivare. Jag minns inte siffrorna men det var åtminstone 5kr/m3 i besparing.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325111 Det behöver väl inte bli värre körskador med den bara för att den är stor... Den behöver ju bara köra på vissa passager en gång..

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Ådii  
#325201 Blir det inte mindre körskador också om han kör på riset från föregående drag? Och sen så behöver han ju som sagt bara köra en gång på vissa ställen. På basvägen är det ju lite annat men så är det ju fast man kör på traditionellt vis. Sen så tror jag nog att drivaren inte är så dum idé, tror nog att det går ganska bra att köra för den som kommit in sej lite i den.
Han som var med i Trucking hade ju också erfarenhet av 810 Combi men sa att X19 var är större men har samma bärighet. Sen så måste man ju också ta hela kedjan i beaktande och inte bara enskilda moment. Som det stod i artikeln så blir det inget virke som glöms kvar i skogen och det är bara en maskin att flytta och underhålla. Så på slutavverkning så har nog drivaren sina fördelar, i gallring är den väl kanske inte så lämplig eftersom man måste hugga vägen framför sig vilket nog kan ställa till det ibland.

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#325296 Hej,
Jag har inte läst det reportaget. Men baserat på tidigare tester så är väl drivaren känslig för skotningsavstånd och medelstam. Skiften nära väg och klenare medelstam, då går den bra ekonomiskt. Undrar var brytgränsen går i så fall i körsträcka...?

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325355 Jo det hade varit kul att veta var gränsen för körsträcka går.... Ang medelstam så ville dom helst inte ha över 0.25... Kan tänka mig att det också beror på 330 aggregatet dom kört med kan ju inte gå vidare bra i grovt.

Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329437 http://virkesakuten.blogg.se/2015/may/t ... kling.html

Dom är väldigt bittra över x19

Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Baggböla  
#329657 Vilka är dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Blivande snickare  
#329728 Inte dom, Han. Bertilsson som åxå figurerade här på forumet tidigare är emot allt som är uppfunnet av någon annan än han själv eller någon av hans bekanta. Man blir dessutom med det samma utdömd om man ifrågasätter eller negativt kommenterar nåt angående fiberdrive.
Påminner lite om dagis mentaliteten "min pappa är starkare än din pappa"..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).