Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

73 inlägg 55662 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266683 När vi bytte cat 580n mot en 1470d märkte man stor skillnad. Inte mör o kroppen efter 8 timmar. När vi nästa gång bytte till 1470E upplevs det som ytterligare ett snäpp lättsammare..

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

sealing  
#266879 jag körde en 890.3 med glapp midja tidigare och jag måste säga att det inte var det bästa behandlingen för kroppen. Nu när jag kör en 895 med comfort ride så vill jag aldrig sätta mig i en stum hytt igen, att halka ner från en stubbe känns knappt och man är mycket piggare efter ett avslutat skift i 95an än vad man var i 890in.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

stektlök  
#266895 Intressant att höra hur du Engstrand märker stor skillnad vid maskinbyte och att du känner dig mindre mör i kroppen. Flytande hytter och stolar är framtiden tror jag.
Att sitta har juh aldrig varit bra för ryggen. Tror ni det kan komma en stol med mer flytfunktion som lutar lite mer bakåt för att avlasta mer för ryggen ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

JD 2006  
#266961 Framtiden är väl när vi kan variera med att stå upp i hytten och köra om man skulle vilja....borde ju gå att göra en hytt där en människa kan rymmas.

Men just nu så är det väl bara Ponsse som har en hytt där det skulle funka rent praktiskt.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266967 Håller med JD 2006. Variera mellan stående och sittande vore kanon. Tittar man in i en hytt idag så känns det ju rätt långt bort men det är nog inte omöjligt.
Jag är 29 år har kört maskin i snart 11 år. Jag har problem med ryggen. Framförallt ländryggen. Svårt att få bukt med det trots att jag tränar en del.
Är det fler som har problem med ländryggen?

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267128 Jag har precis som du mudderland problem me ryggen(lika gamla är vi oxå) haft i tre år snart. Försöker träna och hålla igång och undviker stillasittande på kvällarna. Satt i plandämpare och fyrpunktsbälte(som jag iofs inte använder så mkt) samt ändlägesdämpning på lyftkolven(går lätt i topp,ruskade runt bra i maskin innan då) går ur maskin och står när jag äter oftast. Samt Kiropraktiskt massage ca 1 gång i månaden. Men har fortfarande besvär. Funderar på om man kunde hitta bättre hyttdämpgummi å sätta dit å kanske en stol med bättre sidostöd. En egen vibrationsmätare hade oxå varit intressant att ha. Va kör du för maskin?

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267131 Rottnes hyttar är väll oxå ståhöjd i? Upplever dom minst lika stora som ponsses. Dessutom Comfort Line så man slipper en hel del vibrationer.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267181 Jag kör en Valmet 931.
Nej det är inte lätt. Bålstyrka ska vara väldigt viktigt när man sitter ner. Bålen tar alla små krängningar.
Det känns ju lite tidigt att få problem. Lovar inte gott för framtiden

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

JD 2006  
#267504 Jag är ju lika gammal som er oxå och har haft ganska svåra problem med ryggen ibland...Jag rör mig väldigt mycket på fritiden och har hittils oftast tagit en promenad ner till kojan när det är lunch, men det som är det absolut bästa så här efter tio år i skogen så är det tre timmars skift som gäller om man vill ha en kropp som ska må bra i 30 arbetsår till.
Flera jag känner i min ålder har även opererat ryggen pga. maskinkörning.

jönsson: mycket riktigt så har ju Rottne väldigt fin hytt på skotarna. Ponsse är väl ensammen om att ha en stor hytt på skördarna också, förutom nya scorpion då....Är det ett steg åt fel håll kanske?

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267584 Tycker de är väldigt tråkigt att man ska få såna här besvär så tidigt,men då finns det ju fler i samma ålder som har besvär iaf. Känns lite konstigt att de finns gubbar som är i 60-70 års åldern och ändå kör och verkar inte ha så stora besvär.

Kör du grov slutavverkning me 931 då mudderland? Jag har alltid tänkt att det är nackdel att hytten och kranen sitter ihop när man kör grovskog, för man får in mer vibrationer i hytten och att det blir lite "karusellåkning" om skapar en del ryck och så. Hade varit intressant med vibrationsmätare och jämföra olika konstruktioner. En fördel borde kanske va att man inte sitter snett(och kanske spänner sig) när man alltid har aggregatet framför sig.

Själv kör jag h8,vilket ju inte heller känns som en optimal maskin när man har besvär med ryggen, men gör all snitsling/stickvägsplanering själv så man får ut och röra på sig lite emellanåt iaf.
Typ överlappande skift är nog inte fel om man kan få ekonomi i det, i gallring iaf. För det gör ju lite nytta att röra på sig tycker jag,är man ute med motorsågen lite tycker jag de brukar kännas bättre, fast få objekt där det behövs manuellhuggning som går ta betalt för. Förröjning möjligtvis, men krävs ju en del så det funkar så man ligger lagom i fas med skördaren.

För egen del brukar ja dock försöka hitta lite tid å manuellhugga lite i nån klen gallringsröjning eller liknande på helgen ibland.

Va kör du för maskin JD 2006?

Tycker både jd:s hytter å nya ponsse hytten verkar lite trånga och små, iaf om man funderar på att kunna växla körställning som möjligt sätt att minska belastningsskador. Funderat en del på de där, i gallring blir det nog svårt att kunna stå och köra för man får nog problem med nacken om man ska titta i topparna(och många skärmar som är i vägen om man skulle ha kameror snett uppåt), men sav och all skotning borde det gå.

Sökte själv pengar ur en fond i skogs och lantbruksakademin för att kunna testa lite möjligheter att kunna växla körställning, men det var tydligen inte intressant att förebygga och lindra blastningsskador =p :???: .

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

stektlök  
#267591 Hej Jönsson ! Jag tippar på att du är runt 30 med tanke på ditt "nick" !

Jag började på fabrik när jag var ca 20 och tyckte det var bra jobb. Men efter ett tag börja man tänka på eventuella skador det monotona jobbet skulle ge i framtiden. Jag började då fundera på vad man kunde ha för jobb i en fabrik som kroppen tål tills man är 65 !
Monotona arbeten och tunga arbeten gick bort direkt. Man ska ha rörligt och omväxlande och få upprepningar och lätta lyft i jobbet helst.

Jag tänker med tanke på detta fråga dig hur du funderar runt karriärsbyte eller om du väntar tills ryggen är helt kass ?

Hur tänker ni andra som har ont?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267606 Japp, 30 i år.
Har tjatat mej till en ny röntgen för jag vill att dom skulle se om det va några förändringar sen ja röntgades sist(3 år sen).
Sen funderar jag naturligvis väldigt mycket på det, men är man uppväxt med skog och maskiner(och motorer/teknik) och har ett stort intresse för det, driver eget företag ihop med min ena bror(vi är 5 gubbar totalt) och det är drömjobbet man håller på med och har mycket att göra trots att konjunkturen går upp och ner,är det inte så lätt.
Men att utöka verksamheten med lite andra grenar/fler ben att stå på är ett måste framöver,tidsperspektivet på det är dock lite osäkert.
Men sitter nog inte i en maskin särskilt mycket om 10 år som det känns nu(om inte förarmiljön/förutsättningarna kan förändras så man blir besvärsfri) . Men skulle nog vara väldigt svårt att lämna skog och maskiner helt iaf.

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Anders Hansson  
#267621 Intressant tråd. Jag har kört i tio år nu och senaste investeringen i en John Deere skotare med snurrhytt var det bästa jag gjort. Rygg och axlar klarar sig bättre då man inte behöver vrida sig så mycket. Tror även att själva momentet när man vänder på stolen i en standardskotare är påfrestande på kroppen. Dock är vibrationerna kvar, t.ex. när man ramlar av en stubbe. Det tror jag Rottne och Komatsu har bättre lösningar på, men dessa har jag aldrig provat.

Det jag tycker man ska kosta på sig som entreprenör är en massage då och då. En skön avslappnad stund låt säga en gång i månaden. Man klarar sig bättre om man är avslappnad, och man kan dra av det på deklarationen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Klingstedt  
#267628 Någon sorts träning när man inte arbetar är inte fel.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267631 Nja grovt jag vet inte. Det är ju ganska grovt ibland men egentligen ganska blandat. Jag gick till en massör/akupunktör/alltmöjligt innan jul. Hon sa jag va sned i kroppen. Knäckte mig hit och dit och det har blivit bättre men inte bra.
Visst måste man röra på sig på fritiden. Sen är det ju väldigt olika. Kollegor till mig går inte mer än nödvändigt på en dag och har inga problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).