Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

73 inlägg 55660 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Amatörhuggare 62  
#253304 Köra 4 hjuliga skördare, är stötigare än 6 hjuliga. Har kört 1 2002 a Satte i en värstingstol från Be Ge med plandämare. det blev stor skillnad. Sedan var jag hos sadelmakaren och gjorde om midjebältet.
Sydde på Typ spännbandstyg fast tjockare och ca 15 cm brett. Då satt man fast i stolen när terrängen
var svår och man kasa hit och dit.

Som semestervikare matar jag krossverk och kör knack. Där kan man snacka Vibrationer !

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

halleby  
#253341 Efter över 30 år i en maskin hytt har jag det senaste halvåret kört E maskin från JD med snurrhytt. Och vill nog aldrig tillbaks till något annat

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

stektlök  
#253346 30 år .... hur är det med kroppen ? Vad har du för åsikt om vad som varit bäst å sämst för din kropp ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

JD 2006  
#253350 Jag har kört både markberedning ( harv och höglöggare) Skördare och skotare på heltid i några år och jag har lovat min kropp att aldrig mer köra markberedare.
Det är nog det värsta man kan köra i skogen tror jag iaf.

Någon var inne på det här med raster, det är nog därför jag överhuvudtaget håller på än då jag varit noga med att kliva ur maskin när man skall äta m.m. Sen är det väldigt skönt att köra korta arbetspass t.ex. 3 timmar skift vid skördarkörning :-bd -
Man kan producera på max i tre timmar sen avtar produktionen stadigt, kroppen påverkas ju såklart också ju längre pass man kör.

Sen hur kroppen känns? Ja man har ju bara åkt akut en gång för ryggen än så länge samt X antal besök hos diverse kotknackare....bara å gasa på :lol:

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255568 Jag känner då ingenting än så länge, men då är jag bara snart 28 har kört heltid skördare och skotare sen -05... Försöker att vara noga med att sitta rätt och alltid försöka ta mig en promenad till kojan och äta. Många är så jäkla lat och ids inte gå om det är längre än 100 m, då äter man i hytten istället.
Tror det är nyttigt att lämna hytten en stund och gå en promenad på några hundra meter.
Andra har inte tid att gå till kojan och äta, det tar för lång tid... se lite långsiktigt istället så bråttom kan vi inte ha så vi inte hinner med en rast.

Sen kanske jag haft lite nytta av att jag tidigare spelat hockey och fotboll, tävlat med skoter och försökt hålla igång på fritiden....

Nån som gick skola och körde nån dag då och då skrev att dom känner av det i kroppen efter en dag... det lät oroväckande!!??

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257581 Nån mer här inne som var med på testet skogforsk gjorde ihop med norge och finlands motsvarighet.
De satte massa sensorer på olika ställen sen fick man köra ett skift. Sen plockades produktionsdata ur datorn. Ska bli kul och se vad de kom fram till.

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Fredrik Reuter  
#257683 Hej,
Jag har för mig att jag läst om detta test någonstans.
Så du fick vara med alltså, kul!

Det ska bli spännande att se resultatet, berätta gärna här när du vet mer.

Känns som man inte blir förvånad om vibrationerna generellt är höga och ökar med produktionen...?

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257795 Vettetusan om vibrationerna ökar med produktionen i en skördare, där handlar det ju mycket om att köra så lite kran som möjligt och planera....
Tror grovleken på skogen och terrängen påverkar mycket och inte minst hur du kör

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

JD 2006  
#257897 Vet dom som haft dessa sensorer på sig i markberedning.....konstigt nog så kom det aldrig helt fram några resultat av mätningarna....man kan ju undra varför x_x

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258601 Körde större delen av dagen utmed en ledning,vilket inte borde inverka positivt på spänningarna i muskler

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

1470E  
#258846 Har kjørt skogsmaskin i ca 20 år. Slet med armer og skuldre tidligere.
De siste fire år med JD 1470E. En stor og stabil maskin. En bra arbeidsplass med sving og nivelering på hytta. Ingen problemer med kroppen lengre. Bare å kjøre på. Går turer og trener på fritiden. Tror det er veldig viktig.

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Kse  
#258856 Visst sliter det på kroppen, sen kanske man inte tror att det kommer från maskinen men var annars kommer det ifrån?
Markberedningen är absolut värst, där hoppar och slår det som satan ibland.
Jag har flera gånger justerat låsningar i höften hos en kiropraktor och hon säger att det är väldigt vanligt hos just skogsmaskinförare. Nu är det en släkting och jag går dit för ryggproblem jag haft sen unga år och det är dessutom gratis, annars hade jag nog inte gått alls.
I skördare är det ju inga problem med att det hoppar och slå men där är det enformig arbetsställning som är problemet, man känner av i axlar och nacke efter långa pass.
I skotaren kan man ju oxå känna av axlar och nacke men körningen är ju ändå mer varierad, man rör sig mer iom att man snurrar på stolen med jämna mellanrum och byter på så sätt arbetsställning.
Sen så är ju kojan ofta i närheten av avlägget så man hoppar ur ibland och tar en kaffe kopp ibland.

I skördaren åker man ju ut i skogen och kliver i värsta fall bara ut vid lunch, är det långt till kojan så äter man i hytten och det blir bara nån pisspaus och nått kedjebyte.
Jag brukar tänka att jag ska gå ut varje timme och röra på mig men ofta kan det bli flera timmar sittandes i samma ställning.
Nu kör jag ju enkelskift i egen maskin så det blir lätt att det drar iväg till 10, 12 timmar och om man ligger ute kan det bli 14-15 timmar per dag för att man vill ta vara på tiden för att kanske få ut lite extra i slutet på månaden.

Jag är 36 och jag känner att kroppen har tagit mycket stryk, det är nog väldigt viktigt att man rör på sig och tränar på fritiden, däri ligger nog mitt största problem.

Nu varierar jag ju en del mellan maskiner beroende på årstid, men jag kan tänka mig att om man tex. kör skördare på heltid så känner man nog av det.

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Fredrik Reuter  
#258860
Valmet 890 skrev:Vettetusan om vibrationerna ökar med produktionen ...


Hej,
Får nog revidera mig lite och hålla med.
Negativ stress och mer forcerad körning ger nog mer vibrationer, men inte per automatik högre produktion, kanske till och med tvärt om.

Men jag tror grundfaktum kvarstår, det är nog ganska lätt att få diverse kroppsproblem när man kör skogsmaskin en längre tid i full produktion.

Träning på fritiden är nog bästa botemedlet, roddmaskin är nog inte dumt?!

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

JD 2006  
#259067
Admin@skogsforum skrev:
Valmet 890 skrev:Vettetusan om vibrationerna ökar med produktionen ...


Hej,
Får nog revidera mig lite och hålla med.
Negativ stress och mer forcerad körning ger nog mer vibrationer, men inte per automatik högre produktion, kanske till och med tvärt om.

Men jag tror grundfaktum kvarstår, det är nog ganska lätt att få diverse kroppsproblem när man kör skogsmaskin en längre tid i full produktion.

Träning på fritiden är nog bästa botemedlet, roddmaskin är nog inte dumt?!


Ja roddmaskin måste ju vara en toppengrej.

Men för den delen så behöver man faktiskt inte ett gym för att mjuka upp och förebygga de vanligaste smärtorna av en skogsmaskin. Bara lätta övningar helt utan vikter som kan göras i kojan på ett ledigt skift eller varför inte på lunchrasten :smile:

Är förundrad över hur lite "INGENTING" man fått gå och lära sig om sånt trots att man kört i några år nu. De stora bolagen skulle kanske kunna lägga mer vikt på att se till att förarna verkligen kan må bra, vilket höjer produktionen avsevärt på längre sikt.

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259247
Valmet 890 skrev:Jag känner då ingenting än så länge, men då är jag bara snart 28 har kört heltid skördare och skotare sen -05... Försöker att vara noga med att sitta rätt och alltid försöka ta mig en promenad till kojan och äta. Många är så jäkla lat och ids inte gå om det är längre än 100 m, då äter man i hytten istället.
Tror det är nyttigt att lämna hytten en stund och gå en promenad på några hundra meter.
Andra har inte tid att gå till kojan och äta, det tar för lång tid... se lite långsiktigt istället så bråttom kan vi inte ha så vi inte hinner med en rast.

Sen kanske jag haft lite nytta av att jag tidigare spelat hockey och fotboll, tävlat med skoter och försökt hålla igång på fritiden....

Nån som gick skola och körde nån dag då och då skrev att dom känner av det i kroppen efter en dag... det lät oroväckande!!??


Här nere e det väldigt få som har kojor. Och den här årstiden är man inte så sugen på att äta ute. Annars måste det ju vara perfekt å komma ut lite ordentligt vid rasterna.
Själv har jag skotat i 10 år utan några större känningar. Nackspärr vid några tillfällen är väl det enda. Däremot känner jag inom 10 minuter om armstöden inte sitter ordentligt, då kan jag få ont i axlar/armar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).