Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

73 inlägg 55658 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270235 Ang bolag och om dom vill satsa på att förarna ska må bra.... Inte har då jag hört nån som bryr sig om det, hörde tom från en entreprenör som var på prisförhandling och vile framförallt ha upp skotningspriset bla pga att skotarna idag nästan är lika dyr som en skördare när vi nu fått lite komfort höjning på skotarna. Han fick till svar att det finns billigare enklare skotare 6hjuliga tex. Då nog är det bara pengar dom är intresserade av....

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Fredrik Reuter  
#321334 En liten recap i detta spännande ämne.
När man läser tråden så tycker jag det tyvärr framkommer att det sliter på kroppen att sitta i en skogsmaskin heltid. Det blir sakta bättre och bättre, men frågan är vad som kan göras åt främst vibrationerna och enformigheten för främst armarna och nacke?

Är det någon av er som kör skördare som gått över till 8-hjulig och märkt skillnad, dessa borde ju bli mer likt en skotare och ta terrängen bättre?

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321403 Vi bytte från Beaver till en fox å upplever att man klar nacke och axlar bättre nu tack vara att den är mycket stabilare. Med beavern ståg man mer på tre hjul än sex

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325188
jönsson84 skrev:Något som hade varit intressant vore att filma när man kör samtidigt som man har en vibrationsmätare och se vilka dom värsta momenten är och se va man kan göra åt det.

Robban80 Bege 3100? om det är annan modell än den går det få tag i extra sidostöd från förarmiljö,om du inte har de redan.
Själv har ja funderat om det skulle hjälpa lite att bara bytt hyttgummina till några som är betydligt tjockare.

Sit right och plandämpare är inte samma sak!
Sit right=stolsnivellering
Plandämpning= dämpning i sidled och/eller längdled.

Ändlägesgivaren kostar inte många hundralappar , man får förlänga skyddet för lyftkolven som fäste(tog själv lite plåt från en gammal diesltank) och så en slang som skydd till kabeln till elcentralen på bommen. Datorn i min va förberedd för det så det var bara att ställa in bromstid/ström.

Mangan: Japp, när träden ska igenom aggregatet måste det sitta nån i stolen.
Skillnaden på de som sitter inomhus är att dom sitter still, i skogen kränger det ju fram och tillbaka och skakar och hoppar.

Svårigheten som jag ser det är att accorden ofta inte tillåter allt för mycket manuellarbete om de ska funka ekonomiskt(ibland finns det ju inget behov heller),om det inte är special objekt vill säga där man kan fakturera det manuella merarbetet.
Eller att man utför tex förröjningen själv om det behövs(vid överlappande skift el. liknande).

Men snitsling och planering anser jag "Ha råd" med i mitt accord( ofta ett måste om det ska bli bra,mindre körskador och markägaren kanske kommer fram med sin traktor på stickvägen sen) om jag kör på bra i skördaren,även fällning av enstaka träd,men de blir ganska få om det inte är specialobjekt vill säga.

Jönsson 84 skulle du vilja ta några bilder på ditt bygg av ändlägesdämpning. Jag har själv funderat på att montera det på min h8.

Användarvisningsbild

Re: Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

Fredrik Reuter  
#325277 Hej,
Jag har ju nu testat att åka med en åttahjulig skördare med stötdämpande hytt och vilken skillnad det är. Tror alla märken sakta men säkert blir bättre på åkkomforten med fler hjul och boggies samt dämpande hytter.

Men sedan har vi problemet med stillasittandet till trots. Det sliter att köra 8h, runt 1000 träd per skift. Speciellt på axlar, nacke och rygg.
Är det någon som kört överlappande skift över en längre tid? Alltså att börja köra 06:00, kollegan tar över 09:00 och kör till 12:00, under tiden servar man något eller planerar samt har rast. Kör igen från 12:00 till 14:00 el 15:00 och går sedan hem för dagen.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325281
samuel skrev:
jönsson84 skrev:Något som hade varit intressant vore att filma när man kör samtidigt som man har en vibrationsmätare och se vilka dom värsta momenten är och se va man kan göra åt det.

Robban80 Bege 3100? om det är annan modell än den går det få tag i extra sidostöd från förarmiljö,om du inte har de redan.
Själv har ja funderat om det skulle hjälpa lite att bara bytt hyttgummina till några som är betydligt tjockare.

Sit right och plandämpare är inte samma sak!
Sit right=stolsnivellering
Plandämpning= dämpning i sidled och/eller längdled.

Ändlägesgivaren kostar inte många hundralappar , man får förlänga skyddet för lyftkolven som fäste(tog själv lite plåt från en gammal diesltank) och så en slang som skydd till kabeln till elcentralen på bommen. Datorn i min va förberedd för det så det var bara att ställa in bromstid/ström.

Mangan: Japp, när träden ska igenom aggregatet måste det sitta nån i stolen.
Skillnaden på de som sitter inomhus är att dom sitter still, i skogen kränger det ju fram och tillbaka och skakar och hoppar.

Svårigheten som jag ser det är att accorden ofta inte tillåter allt för mycket manuellarbete om de ska funka ekonomiskt(ibland finns det ju inget behov heller),om det inte är special objekt vill säga där man kan fakturera det manuella merarbetet.
Eller att man utför tex förröjningen själv om det behövs(vid överlappande skift el. liknande).

Men snitsling och planering anser jag "Ha råd" med i mitt accord( ofta ett måste om det ska bli bra,mindre körskador och markägaren kanske kommer fram med sin traktor på stickvägen sen) om jag kör på bra i skördaren,även fällning av enstaka träd,men de blir ganska få om det inte är specialobjekt vill säga.

Jönsson 84 skulle du vilja ta några bilder på ditt bygg av ändlägesdämpning. Jag har själv funderat på att montera det på min h8.


Kan se om jag får iväg ett pm med bilder,har även ritningar med mått från rottne, sen är det bara att beställa givare från rottne lr elfa och svetsa och koppla lite. Finns färdig skyddsslang att beställa från rottne med.
Det är ju en "prototypgrej" från rottne som inte blev standard för den kan frysa på vintern, men smörjer man den ibland eller stänger av den tills den tinat så funkar det.

Avatar Fallback

Re: Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325292 Låter kanon. Frysa är inga problem längre, man håller ju till i södra Sverige :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

rocky  
#325317 H8 har änddämpning i Lyftcylinder som standard nu. Finns att köpa lösa cylindrar med. Inga givare eller kablar bara ombyggd bakändan på cylinder. Funkar mycket bättre än givaren.

Avatar Fallback

Re: Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

JD 2006  
#511943
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag har ju nu testat att åka med en åttahjulig skördare med stötdämpande hytt och vilken skillnad det är. Tror alla märken sakta men säkert blir bättre på åkkomforten med fler hjul och boggies samt dämpande hytter.

Men sedan har vi problemet med stillasittandet till trots. Det sliter att köra 8h, runt 1000 träd per skift. Speciellt på axlar, nacke och rygg.
Är det någon som kört överlappande skift över en längre tid? Alltså att börja köra 06:00, kollegan tar över 09:00 och kör till 12:00, under tiden servar man något eller planerar samt har rast. Kör igen från 12:00 till 14:00 el 15:00 och går sedan hem för dagen.


Gammal tråd men den är spännande att kanske utveckla lite med nya ideér och intryck.

Fredrik: Jag har provat överlappande skift och är egentligen förundrad över att inte fler kör det egentligen, man kan hålla en hög genomsnittlig produktion samt spara kroppen en hel del.
Dom som sitter och hörs kunna producera max i typ 8-12 timmar skulle jag vilja se deras produktionskurva på..

Användarvisningsbild

Re: Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

Fredrik Reuter  
#511965 Hej,

Jag håller med dig, överlappande skift fungerar bra, i alla fall i idealfallet.

Tyvärr finns några nackdelar som, om man väljer att köra på detta, man måste ha koll på, ex;

- Schismer inom laget. Visar sig när nyhetens behag lagt sig. Någon kommer sent, någon "tar det fina" osv, osv.

- Finns minsta schism så kan detta påverka både underhåll på maskin och produktion.

- Vid stillestånd kan det bli dyrare (om två inte behövs).

Och säkert några saker till (skriv gärna här i tråden).

Men som sagt, bildar man ett tajt team som drar åt samma håll så blir man svårslagen! 👍

Avatar Fallback

Re: Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511979 Vi provade överlapp på skördaren ifjol när vi var 5 man... Körde 5-14 (maskintid 5-9 och 11.30-14), 9-18 (maskintid 9-11.30 och 14-18), och så kvällsskiftet 17.30-24.
Gillade det rätt så bra, nog producerade man lite bättre, känns som att man kör för fullt från morgon till kväll utan avbrott om allt flyter som det ska...
Det jag egentligen har emot det är att det blir lite pyssligare om nån är hemma med barn, eller sjuk eller nånting, blir lite för lite timmar att köra på 2 man så då måste man nästan byta till raka skift, samma sak om skotaren hamnar efter då får man ta nattvecka där istället.... Enkelt att bara rulla på 2 skift...

Jag gillade väldigt att man hann göra allt övrigt pyssel på mellanpasset, var inget som blev släpande om man slapp göra allt möjligt sånt före eller efter sitt skift i maskin....

Nej men jag skulle nog gärna köra det igen om man är ett gäng som vill det... Och har samma tänk... Tror man skulle kunna få det ruskigt effektivt om man vill.

Avatar Fallback

Re: Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

JD 2006  
#512309 Ja men precis ni har nog exakt samma uppfattning som mig i det stora hela, kan bli ruggigt effektivt med rätt folk.

En viktig punkt dock är det som 890 skrev om detta med tiden hemma. Det har blivit ändring i samhället idag när det faktiskt även kan vara en far till barnen som VILL vara hemma med barnen när dom är små. Detta är en väldigt viktig punkt i dagens läge faktiskt.
Ska det finnas folk som vill köra i skogen så bör även sådant fungera.

Det är ju såklart extra trixigt att få det att rulla på, speciellt att alla kan passa tider väldigt bra då detta blir på sin spets när man helt plötsligt ska passa tider kanske 5 gånger om dagen istället för kanske 1 gång...kommer någon sent varje byte så blir det direkt problem.
Så som sagt i ett roligt glatt och sammansvetsat gäng funkar detta, annars prova något annat är mitt tips.

Användarvisningsbild

Re: Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

mb-man  
#512487 Vi har kört mycket överlappande! Då körde vi ca 6-15 och 9-18 lite beroende på mängden manuellt arbete.
Jag tycker om att köra överlappande, man blir väldigt effektiv i skördaren när man kör 3 tim i taget och får komma ut och planera stickvägar eller motormanuellt arbete ett par tim mellan! Absolut bra för kroppen.
Nu har vi små barn båda två så det var verkligen svårt att få ihop skiften med lämning/hämtning på dagis m.m. så vi köpte en skördare till och kör nu enkelskift men förutom friheten med tiderna gillar jag överlappande bättre!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).