jönsson84 skrev:Något som hade varit intressant vore att filma när man kör samtidigt som man har en vibrationsmätare och se vilka dom värsta momenten är och se va man kan göra åt det.
Robban80 Bege 3100? om det är annan modell än den går det få tag i extra sidostöd från förarmiljö,om du inte har de redan.
Själv har ja funderat om det skulle hjälpa lite att bara bytt hyttgummina till några som är betydligt tjockare.
Sit right och plandämpare är inte samma sak!
Sit right=stolsnivellering
Plandämpning= dämpning i sidled och/eller längdled.
Ändlägesgivaren kostar inte många hundralappar , man får förlänga skyddet för lyftkolven som fäste(tog själv lite plåt från en gammal diesltank) och så en slang som skydd till kabeln till elcentralen på bommen. Datorn i min va förberedd för det så det var bara att ställa in bromstid/ström.
Mangan: Japp, när träden ska igenom aggregatet måste det sitta nån i stolen.
Skillnaden på de som sitter inomhus är att dom sitter still, i skogen kränger det ju fram och tillbaka och skakar och hoppar.
Svårigheten som jag ser det är att accorden ofta inte tillåter allt för mycket manuellarbete om de ska funka ekonomiskt(ibland finns det ju inget behov heller),om det inte är special objekt vill säga där man kan fakturera det manuella merarbetet.
Eller att man utför tex förröjningen själv om det behövs(vid överlappande skift el. liknande).
Men snitsling och planering anser jag "Ha råd" med i mitt accord( ofta ett måste om det ska bli bra,mindre körskador och markägaren kanske kommer fram med sin traktor på stickvägen sen) om jag kör på bra i skördaren,även fällning av enstaka träd,men de blir ganska få om det inte är specialobjekt vill säga.
samuel skrev:jönsson84 skrev:Något som hade varit intressant vore att filma när man kör samtidigt som man har en vibrationsmätare och se vilka dom värsta momenten är och se va man kan göra åt det.
Robban80 Bege 3100? om det är annan modell än den går det få tag i extra sidostöd från förarmiljö,om du inte har de redan.
Själv har ja funderat om det skulle hjälpa lite att bara bytt hyttgummina till några som är betydligt tjockare.
Sit right och plandämpare är inte samma sak!
Sit right=stolsnivellering
Plandämpning= dämpning i sidled och/eller längdled.
Ändlägesgivaren kostar inte många hundralappar , man får förlänga skyddet för lyftkolven som fäste(tog själv lite plåt från en gammal diesltank) och så en slang som skydd till kabeln till elcentralen på bommen. Datorn i min va förberedd för det så det var bara att ställa in bromstid/ström.
Mangan: Japp, när träden ska igenom aggregatet måste det sitta nån i stolen.
Skillnaden på de som sitter inomhus är att dom sitter still, i skogen kränger det ju fram och tillbaka och skakar och hoppar.
Svårigheten som jag ser det är att accorden ofta inte tillåter allt för mycket manuellarbete om de ska funka ekonomiskt(ibland finns det ju inget behov heller),om det inte är special objekt vill säga där man kan fakturera det manuella merarbetet.
Eller att man utför tex förröjningen själv om det behövs(vid överlappande skift el. liknande).
Men snitsling och planering anser jag "Ha råd" med i mitt accord( ofta ett måste om det ska bli bra,mindre körskador och markägaren kanske kommer fram med sin traktor på stickvägen sen) om jag kör på bra i skördaren,även fällning av enstaka träd,men de blir ganska få om det inte är specialobjekt vill säga.
Jönsson 84 skulle du vilja ta några bilder på ditt bygg av ändlägesdämpning. Jag har själv funderat på att montera det på min h8.
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag har ju nu testat att åka med en åttahjulig skördare med stötdämpande hytt och vilken skillnad det är. Tror alla märken sakta men säkert blir bättre på åkkomforten med fler hjul och boggies samt dämpande hytter.
Men sedan har vi problemet med stillasittandet till trots. Det sliter att köra 8h, runt 1000 träd per skift. Speciellt på axlar, nacke och rygg.
Är det någon som kört överlappande skift över en längre tid? Alltså att börja köra 06:00, kollegan tar över 09:00 och kör till 12:00, under tiden servar man något eller planerar samt har rast. Kör igen från 12:00 till 14:00 el 15:00 och går sedan hem för dagen.