Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

73 inlägg 55654 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

stektlök  
#253114 Tjena på maskinförare !

Min undran är när ni sitter hela dagen eller natten i maskin om ni inte blir stela i kroppen och liknande? Jag tycker man blir stel bara man sitter ett par timmar i bilen.

Beskriv hur du känner det, om du bara är stel en stund när du kliver ur eller om du skuttar som en tonåring. Kanske ständig värk i rygg eller sätesmuskulatur (ville inte skriva RÄVA) :mrgreen:

Ps. Slänger med en länk till ett filmklipp på en som producerat dålit me film på slutet men han rör sig juh smidigt runt maskin. (lastar av som en gud också)





   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

anersimyra  
#253141 Jag begick misstaget att åta mig vinterjobb med en Trans PRO säsongen 2010-11. Varenda gammal -
" stridsskada " du kan tänka dig kom åter som ett brev på posten. Värk från, axlar, nacke, rygg, domningar i händer och fötter, stick som nålar i tårna. Nu har mina skador visserligen uppkommit av tungt trädgårds/fastighetsarbete och inte genom motormanuellt skogsarbete eller maskinkörning. Men tveklöst är maskinkörning påfrestande på kroppen. Faktum är, så fort jag i stället arbetar motormanuellt i skogen, ja då försvinner alla krämpor :?: Jag har t.e.x noterat att " anspänningen " i armarna vid krankörning ( hydraulisk tvåspak ) kan få armar och nacke att svida som eld. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253172 Själv kör jag truck på jobbet, och vi har en "reservtruck" så fort jag kör den får jag känningar i ryggen, och det beror på stolen, den är skit.... Så en bra stol gör nog nytta även i en skogsmaakin...

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Fredrik Reuter  
#253180 Hej,
Detta är ett intressant ämne, hoppas på en givande tråd!

Om vi börjar med det som är bra så tycker jag själv att mycket har hänt de senaste åren.
Stötdämpande hytter är en skänk från ovan och nu talar jag om de större skogsmaskinerna då.

Stolen är också mycket viktig om kroppen ska må bra. Jag själv bytte stol och fick kompletterat med plandämpare som gjorde underverk i skördaren.

7801

Något som också är mycket viktigt är rätt inställda armstöd.
Detta fick jag själv bistert erfara när jag körde med fel inställning. Jag fick ont i vänster axel och under nyckelbenet, fick behandla med repair men det försvann först när jag hittade rätt vinklar för armstöden.

~2.000h om året med spakar i händerna sliter så det allra viktigaste är nog att idka någon form av kroppsträning på fritiden.

Sedan kompletterar jag gärna med detta gamla inlägg: viewtopic.php?f=104&t=8634&p=102827#p102827

Den maskintillverkare som blir först med varierad arbetsställning och möjlighet att stå och köra vinner min respekt!

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253205 Jag är 28 år och visst känner jag av i kroppen att jag kört mkt maskin. Ont i rygg och nacke mest.
Personligen tycker jag det är bedrövligt att vi fortfarande har 4 gummibitar som dämpning på skördarna. Skotarna börjar dra sig åt rätt håll som tur är! Lastbilar har haft luftfjädrad hytt i evigheter men inte i skogen. Nivellering är jättebra och borde vara ett baskrav på alla skogsmaskiner då en skogsmaskin i princip aldrig befinner sig på en plan yta.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

stektlök  
#253210 Jag vet inte hur stol och hyttdämpning funkar men jag tänker på någon form av flytfunktion skulle va bra.... är det de ni talar om. Lastbil har jag kört å de funkar juh hyfsat.

Som vi säger ovan så mår man fan bäst av om man rör på sig.

Ståhytt ? Du får jobba på den Admin. Finns juh ståtruckar...

Ingen än som skuttar som en tonåring... ? Är vi stela allihop :/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

anersimyra  
#253229 Statisk anspänning, vilket uppkommer vid all form av krankörning, oavsett spaksystem är skadligt i längden. Värst för mig att köra är svängen på kran till ATV:n. Jag kör såpass lite, annars hade jag byggt ett armstöd. Men kan jag varva med huggning eller t.o.m handlasta en stund så funkar det mycket bättre. På sent sjuttio, tidigt åttiotal arbetade jag fem år på trävaruindustri. Kroppen tog kopiöst mycket stryk av detta. Efter att ha börjat hugga på heltid försvann alla krämpor. Från mitten av åttio fram till 2010 har jag arbetat mycket i trädgårds/ anläggningsbranchen, det har inneburit problem med stora smärtor i armar och nacke, jag fick enormt smärtsamma stickningar i fötterna, droppfot, och fan och hans moster. Sen 2010 är det huggning på heltid som gäller. Och återigen är problemen i stort sett borta. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

E-M skogstjänst  
#253248 jag har luftfjädrade armstöd i min skördare och det är ju sket gött!!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

strombom2  
#253279 Kör inte heltid utan när det finns o köra. går i skolan vanligtvis. Men jag känner av efter bara en dag i värk i ryggen och hela kroppen känns som en vibrator när man kommer hem. Kan ju bero på att man inte lämnar maskin under hela dagen, äter i hytten på 5 min. vet att de är fel o inte ta ordentliga raster men så är det när man är bekväm!
Så kan ju bara tänka mig hur det skulle vara o köra heltid..

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Jim_the_one  
#253289
anersimyra skrev:Statisk anspänning, vilket uppkommer vid all form av krankörning, oavsett spaksystem är skadligt i längden.


Inte i min Hymac 580BT, möjligtvis att man skulle få ont i armbågarna om man monterade dit armstöd, mest för att man skulle slå i dom hela tiden. :lol: :lol:

Annars är det bara att hålla med, bra inställda armstöd är a och o, man spänner sig i axlarna även om man inte tänker på det. Framförallt blir det så att bröstmusklerna blir starkare än dom på baksidan.

Å är man inte lagd åt gymhållet så är en stund på roddmaskin är inte alls fel för muskulaturen runt axlarna å inte för resten av kroppen heller. och det är inte jättebetungade, går ju att se på tv under tiden.
Speciellt om man bara kör maskin hela dagarna å inte manuellhugger.

Att ta en bensträckare en gång i timmen är inte heller fel, kanske ta ett var runt maskinen vartannat lass. Det räcker med lite för att hålla igång lederna så dom får smörja.
Sen när man ändå går ett varv runt så kollar man till maskinen så det inte är nåt vajsing,
Man håller sig även lite piggare å alertare än om man bara sitter å försöker mata så mycket som möjligt. Vågar nästan påstå att man producerar bättre om man tar 3-4min med regelbundna mellanrum iaf borde man inte tappa nåt.

Å är man så lat att man inte orkar ta sig ur stolen så borde man iaf veva runt lite med armarna lite då å då, men inte som en vilde utan lugna fina rörelser, det man vill uppnå är att det ska rinna till ledvätska till leden och det gör det bara vid just rörelse.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jelu777  
#253290 De är säkert många som har problem med värk,,, men ä ju lite macho i skogen så det kommer inte fram allt
SKotare ä nog lite mindre ansträngt än skördare för arm och axel men det skakar mer.....

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

T Landström  
#253296 Är inte det där macho tänket vanligt i alla mansdominerade yrken...

Är så ju så inom byggbranschen oxå...
Statiska jobb oavsett vad man gör är inte särskilt bra för kroppen... Detta i kombination med drag eller låg temperatur på arbetsplatsen brukar inte funka så bra...
Sedan är det ju ofta så att en bekväm sittställning kanske inte är bästa ur ergonomiskvinkel...

Jag håller på att spika block i bänk just nu...även om inte blocken ser lika ut så är ju momenten samma block efter block...
Jag tror på arbetsrotation...men sällan man får gehör från arbetsgivaren om det...

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

torpöbo  
#253300 Körde bara ett skotare i ett halvår, sen det halvåret är kroppen och framförallt ryggen inte som den var innan. Det är 6 år sedan nu.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

tallen100  
#253301
T Landström skrev:Jag tror på arbetsrotation...men sällan man får gehör från arbetsgivaren om det...

Är inte du arbetsgivare? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

T Landström  
#253303
tallen100 skrev:
T Landström skrev:Jag tror på arbetsrotation...men sällan man får gehör från arbetsgivaren om det...

Är inte du arbetsgivare? :wink:


Nopp....nu är jag "bara" en vanlig anställd...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).