Sida 2 av 3

Re: Ponsse Scorpion

Postat: mån 02 dec 2013, 21:34
av mosshult
När levereras de första i Sverige?

Re: Ponsse Scorpion

Postat: mån 02 dec 2013, 22:58
av Kse
mosshult skrev:När levereras de första i Sverige?

Efter nyår.

Re: Ponsse Scorpion

Postat: tis 03 dec 2013, 20:24
av i skogen
Det går rykten att även Ponsse skotarna ska komma med liknande hytt som scorpionen har!!!
En skotare utan kranpelare mellan hytt och lastbäraren vore ju intressant..

Re: Ponsse Scorpion

Postat: tis 03 dec 2013, 21:04
av Fredrik Reuter
Wow, det vore häftigt!
Har du mer information så fyll gärna på med rykten!

Re: Ponsse Scorpion

Postat: tor 19 dec 2013, 21:43
av Kse
Det måste vara en sån som står där jag är och avverkar, maskerad till en Komatsu. Bild kommer.

Re: Ponsse Scorpion

Postat: tor 19 dec 2013, 21:46
av Tosca
Är det sånt som kallas varumärkesintrång?

Re: Ponsse Scorpion

Postat: tor 19 dec 2013, 21:52
av Kse
Nja, det står swelog på den.

Re: Ponsse Scorpion

Postat: tor 19 dec 2013, 22:23
av Tosca
Nåja, spänningen är hursom stor att få se bilder.

Re: Ponsse Scorpion

Postat: tor 19 dec 2013, 22:49
av JD 2006
Bara tanken på att slippa en fet kranpelare på skotaren gör så man blir sugen på att köra maskin igen....

Re: Ponsse Scorpion

Postat: fre 20 dec 2013, 00:39
av rikard_e
Häftigt, får man fråga vad en ungefärlig prislapp blir på en scorpion?

Re: Ponsse Scorpion

Postat: lör 21 dec 2013, 01:43
av Kse
Ja det måste vara den här.
Massor med nytänk när man tittar lite närmare.

Takmonterad kran för bästa sikt och centrerad balanspunkt.

Hydraulisk bandspänning.

Större fram hjul i proportion till bakhjulen för bättre framkomlighet och spårning.

Framhjulen kan bromsas individuellt för att effektivt minska svängradien.

Helt ny typ av öppna bärande band för att minimera markpåverkan och minska snöpackningen vintertid.

Avfjädrat kranstöd för mjuk gång och optimal förarkomfort.

Enkel att komma in och ur maskin då hela bakändan öppnas.

Effektivt inkapslad belysning.

Låg markfrigång för lägsta tyngdpunkt och stabilitet.

Minimala glasytor minskar strålningsvärme från solen och gör bränsletörstande ac anläggning överflödig.

Drivning på en axel medför mindre roterande vikt vilket minskar bränsleåtgången.

Odriven bakvagn med minimal teknik och lite rörliga delar för enkelt och kostnadseffektivt underhåll.

Viktbesparing iom avsaknad av grind och minimal bränsle och hydraultank.

Liten hytt för snabb uppvärmning vintertid.

Stål armerat fönsterskydd på bak och sidorutor för ökad förarsäkerhet.

Bakändan kan enkelt kopplas lös och bytas mot en markberedare.

Maskinen förvandlas enkelt till skördare om vagnen kopplas lös och ett skördaraggregat monteras.













IMG_8448.JPG


:wink: :lol:

Re: Ponsse Scorpion

Postat: lör 21 dec 2013, 02:13
av totte
🧠 :!: =))

Re: Ponsse Scorpion

Postat: lör 21 dec 2013, 05:19
av Tosca
Jag är inte helt säker på att du har rätt om banden, de liknar väldigt mycket Tegs sommarband.
Iom den hydrauliska bandspänningen är ju ett bandbyte inte så tidskrävande, vilket kan underlätta i många sammanhang.

Re: Ponsse Scorpion

Postat: lör 04 jan 2014, 01:32
av Kse
Tosca skrev:Jag är inte helt säker på att du har rätt om banden, de liknar väldigt mycket Tegs sommarband.
Iom den hydrauliska bandspänningen är ju ett bandbyte inte så tidskrävande, vilket kan underlätta i många sammanhang.


Nä det kan hända att jag har fel. :grin:

Maskinen är fö. till salu och i mycket gott skick.

Re: Ponsse Scorpion

Postat: lör 04 jan 2014, 08:48
av Mannfolk
Hahaha läste inlägger på telefon med spända ögon. Och så drar man neråt... surprice! :) :)


Bra formulerat KSE : )