Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Var kopplas vinsch in på mini bruunett?

6 inlägg 6554 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var kopplas vinsch in på mini bruunett?

andreas_k_se  
#235136 Hej,
Har köpt en vinsch till min Mini Bruunett-86:a 678 (kran ÖSA 363) och monterat den på kranen men jag kan inte komma på hur det hydraliska ska kopplas.
Någon som vet något om detta?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Var kopplas vinsch in på mini bruunett?

stefan nilsson  
#258752 Har samma problem själv,ingen som har någon aning?

Avatar Fallback

Re: Var kopplas vinsch in på mini bruunett?

Hymax  
#258777 På den jag körde som hade vinch satt det en extra sektion på ventilpaketet till vinchen.
Enklast borde vara att sätta dit en 6/2 ventil på ledningen till en kranfunktion typ grip eller rotator.

Avatar Fallback

Re: Var kopplas vinsch in på mini bruunett?

andreas_k_se  
#259063 Hej,
För att inte en till skall tycka att detta är ett dåligt forum så ska jag försöka förklara hur vi gjorde.
Det blev till att läsa hydraulschemat och fundera då ingen hjälp fanns att få.
Det handlar alltså om en Mini Bruunett-86:a 678 (kran ÖSA 363) med en radiostyrd Weimer-vinsch.
Det går en liten klen ledning genom alla ventiler i hydraulsystemet till kranen. Vi kan kalla den för "pilotledning". Den har ett arbetstryck på 25-40 bar. När flödet genom den stoppas vet hydraulpumpen att det är dags att jobba, den ökar då trycket i huvudledningen till arbetstryck, 165 bar.
Radiostyrningen kommer ifrån svenska Tele-radio och jag har för mig att mottagardelen är denna http://www.tele-radio.com/tcpdf/datashe ... 73&site=22
Det fina med denna radiomottagaren är att den har 3 reläer, in, ut och ett programmerbart. I det speciella vinsch-läget så drar det extra reläet samtidigt som antingen in- eller ut-reläet drar. Detta använde vi till att styra en ventil som stoppar flödet i pilotledningen för att tala om för hydraulpumpen att nu ska vi jobba. Jag fick alltså köpa till en extra magnetventil som jag satte på pilotledningen.
På detta viset så går hydraulpumpen bara precis när den behövs, precis som med alla de andra kranfunktionerna.
Så här blev det till slut.
1.Satte en T-koppling där huvudslangen går in i en ”reduceringsventil” (innan ventilpaketet men uppe på taket) som hade halvtums koppling.
2.Satte en annan T-koppling på returslangen där den går in i filtret på taket.
3.Monterade vinsch-ventilen på insidan högt uppe på ett av kranbenen som går ner på sidan av hytten.
4.Kopplade in vinsch-ventilen på T-kopplingarna.
5.Lossade pilotledningen på lämpligt ställe på taket och satte en magnetventil på den.
6.Drog en el-ledning mellan radio-mottagaren och den nya magnet-ventilen på pilotledningen. (I radiomottagaren var det lite klurigt att komma på hur man skulle koppla in men jag har vagt för mig att det blev typ fyra ledningar på en skruv. Hade allt annat utom den ledningen monterad och tryckte på fjärrkontrollen på in och ut om vart annat samtidigt som jag mätte med multimeter för att förstå hur det skulle kopplas in. Vinschen fungerar även utan att pilotledningen är stoppad men den är inte så stark som annars)
7.Vinsch-ventilen som kom ifrån Weimer visade sig vissla när oljan passerade igenom även när hydaulpumpen går i viloläge. Väldigt jobbigt att lyssna på hela dagarna så därför har vi köpt en manuell ventil till för att helt koppla bort den när den inte används.

Hoppas det kan vara till hjälp. Lycka till!

   TS
Avatar Fallback

Re: Var kopplas vinsch in på mini bruunett?

stefan nilsson  
#259960 Stor tack för svaren , nu blir det till att klia sig i skallen!:)
Har en Kolpe vinsch från 81 som jag tänkte komplettera med radiostyrning och använda mig av, eller så blir det en ny beroende på hur besvärligt det är att fixa Kolpen, annars ser Kolpen rejäl och klumpig ut å det tycker vi om!
Har du någon aning om varför ventilen visslar Andreas?

Avatar Fallback

Re: Var kopplas vinsch in på mini bruunett?

andreas_k_se  
#260070 Hej,
Jag är ingen expert men när man tittar igenom ventilhuset på den ventilen som kom med ifrån Weimer så går oljan på diagonalen igenom den när vinschen inte används och ventilhuset är utfräst i ett platt stycke stål med flera skarpa kanter inuti som sticker ut. I viloläge har vi kanske 40 bar och under arbete med kranen 160 bar på oljan som ska gå igenom så det är inte så konstigt att det visslar när vägen oljan tar ser ut som den gör.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).