Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Mjölkiga margardrutor

13 inlägg 10244 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mjölkiga margardrutor

kggk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190953 Hej!

Jag har en Rapidskotare som stått för mycke i solsken och rutorna blivit mjölkiga.

Antar att det inte är något att göra åt, men jag hörde något tips för många år sedan att det skulle gå att slipa bort någon som känner till detta?

Bakrutan kostar över 8k sidorutorna över 4k, möjligen kan man komma billigare undan om man for dom tillskurna av en glasmästare och borrar skruvhålen själv.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Mjölkiga margardrutor

Kse  
#190968 Har oxå funderat på om det går att polera upp med nått medel.
Fixade en repig mobildisplay med ett polermedel avsett för just det ändamålet och resultatet blev bra.

Avatar Fallback

Re: Mjölkiga margardrutor

Chainsaw Charlie  
#190984 Det går att komma betydligt billigare undan än att köpa originalrutor. Här är det första företaget som kom upp när jag googlade margard: http://www.stocksundet.se/lexan-margard/14
1200-3300 kr/m² beroende på tjocklek.

Avatar Fallback

Re: Mjölkiga margardrutor

Alelalen  
#193006 Vet att man kan våtslipa framlysena på en bil från stenskott till ganska klart, kanske funkar på rutorna också?
Kanske värt ett test.

Avatar Fallback

Re: Mjölkiga margardrutor

Mattias-73  
#197890 Prova med Autosol och polermaskin. Kanske inte det bästa för hållfastheten, men håller man sig en bit fårn skördaren bör det inte vara något problem.

Avatar Fallback

Re: Mjölkiga margardrutor

kggk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199417 Jag köpte nya rutor av VMD som tydligen ska flytta från Arvika till Kungälv och dit har jag bara 7 mil.

Plockade ur mina gamla rutor som dom använde som mall, 2.684:-/m3 för 12mm det billigaste jag kunde hitta, halva priset mot original.

Dom hade bara 12mm och rapiden hade 9mm i sidorutorna och en sida är instucken i en plåt profil menjag löste det med att fräsa bort 3mm med en överhandsfräs.

Det blev mörkt innan jag hade monterat alla rutor och när jag vänd bakåt tände arb.belysningen var som att komma till himmelriket :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mjölkiga margardrutor

Vedproducent  
#646556 En gammal tråd. Jag har provat att våtslipa och det blir klart bättre. Inte helt bra men en enorm skillnad. Så här är en förebild och en efterbild. Nu ser man ju i alla fall ut :-bd

Avatar Fallback

Re: Mjölkiga margardrutor

alias  
#646569
Vedproducent skrev:En gammal tråd. Jag har provat att våtslipa och det blir klart bättre. Inte helt bra men en enorm skillnad. Så här är en förebild och en efterbild. Nu ser man ju i alla fall ut :-bd


Blev ju en klar förbättring - vad använde du för medel?

Var det 678:an som hade så grumliga rutor?

Som rutan såg ut på nedre bilden så kunde man ju satt in den som badrumsfönster på nedervåningen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mjölkiga margardrutor

Vedproducent  
#646578
alias skrev:
Vedproducent skrev:En gammal tråd. Jag har provat att våtslipa och det blir klart bättre. Inte helt bra men en enorm skillnad. Så här är en förebild och en efterbild. Nu ser man ju i alla fall ut :-bd


Blev ju en klar förbättring - vad använde du för medel?

Var det 678:an som hade så grumliga rutor?

Som rutan såg ut på nedre bilden så kunde man ju satt in den som badrumsfönster på nedervåningen.

MVH
Alias

Jo 678:an
Körde med trissa på slipmaskin 1000 och sen 2000. Efter det en mjukare trissa med ett medel på som jag inte har namnet på just nu. Jo det blev bättre dock långt ifrån nyskick.

Användarvisningsbild

Re: Mjölkiga margardrutor

Vedproducent  
#646581 Jag får visa en före och efterbild bakåt också. Sista året har dom blivit rejält mycket sämre. Har lastat nästan all ved med Alstorn i år och det går jättebra. Så jag ska sälja 678:an då jag inte har något behov av den längre.

Avatar Fallback

Re: Mjölkiga margardrutor

AKKAMAAN  
#646588 Undrar om inte dessa polyakrylat/Marguard/Lexan "fönster" har . en "coating" ungefär som plastglas till glasögon. Så det är nog ganska svårt att slipa/putsa/polera sig till "nyskick". Men ditt jobb är ju helt godkänt :-bd med tanke på alternativet $-) $$$$

Användarvisningsbild

Re: Mjölkiga margardrutor

Vedproducent  
#646591
AKKAMAAN skrev:Undrar om inte dessa polyakrylat/Marguard/Lexan "fönster" har . en "coating" ungefär som plastglas till glasögon. Så det är nog ganska svårt att slipa/putsa/polera sig till "nyskick". Men ditt jobb är ju helt godkänt :-bd med tanke på alternativet $-) $$$$

Jo så är det nog. Allt på rutan är inte ytterst som går att putsa. Går även in i rutan. Sen är det väl en annan fråga hur säkerheten är på 20 år gamla rutor. Jag hörde någon som sa att dom egentligen ska bytas ut efter 10 år för att klara säkerhetskraven. Vet inte sanningshalten i det dock men någon här kanske kan svara på det?

Avatar Fallback

Re: Mjölkiga margardrutor

AKKAMAAN  
#646606 Polycarbonat är generellt väldigt åldersbeständigt. Används bl a som "kanal-plast" i växthus. Det är oerhört starkt och segt. Men det finns säker regler för hur mycket åldrande som är tillåtet ur säkerhetssynpunk. Antar att det handlar mest om åldrande från UV-ljus.

Gjorde ett test på en Hultdins-skördare runt 1982-83 där det var stor risk för allvarlig olycka genom att kunna mata stammen mot basmaskinens bakruta.
Så vi riggade upp maskinen med fjärrstyrning via tråd av matningsreglaget. Har för mig aggregatets matning var på pistolavtryckaren...

1590431232_olsbergs_ehc_kranreglage.jpg


Vi började med att starta matningen (max matningskraft 2.8 ton) av en grov tall, ca 35 cm i rotskäret ansatt mot Lexan-rutan. Rutan flexade in nästan 2 dm men vi lyckades inte knäcka den.

Sen backade vi tillbaka stammen ca 1 meter och drog på full matning, då kröp Lexan-rutan ur flänsningen och vi fick stopp på stammen när den precis snuddade framrutan. En av anledningarna rutan kröp ur var att den var "flänsad" med samma mått som standardglasrutan runt 2-3 cm runt om.

Anledningen till att vi var tvugna att göra detta test var att hydraulikens styrsystem ibland fick för sig att arbeta på egen hand och funktioner kunde tjur-rusa utan att föraren gjort något. Tidig Olsbergs EHC hydraulik....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).