Mjölkiga margardrutor

Svara  6 inlägg  3642 visningar  4 följer

Mjölkiga margardrutor

#190953 Hej!

Jag har en Rapidskotare som stått för mycke i solsken och rutorna blivit mjölkiga.

Antar att det inte är något att göra åt, men jag hörde något tips för många år sedan att det skulle gå att slipa bort någon som känner till detta?

Bakrutan kostar över 8k sidorutorna över 4k, möjligen kan man komma billigare undan om man for dom tillskurna av en glasmästare och borrar skruvhålen själv.

TS
Användarvisningsbild

Re: Mjölkiga margardrutor

#190968 Har oxå funderat på om det går att polera upp med nått medel.
Fixade en repig mobildisplay med ett polermedel avsett för just det ändamålet och resultatet blev bra.

#190984 Det går att komma betydligt billigare undan än att köpa originalrutor. Här är det första företaget som kom upp när jag googlade margard: http://www.stocksundet.se/lexan-margard/14
1200-3300 kr/m² beroende på tjocklek.

#193006 Vet att man kan våtslipa framlysena på en bil från stenskott till ganska klart, kanske funkar på rutorna också?
Kanske värt ett test.

#197890 Prova med Autosol och polermaskin. Kanske inte det bästa för hållfastheten, men håller man sig en bit fårn skördaren bör det inte vara något problem.

#199417 Jag köpte nya rutor av VMD som tydligen ska flytta från Arvika till Kungälv och dit har jag bara 7 mil.

Plockade ur mina gamla rutor som dom använde som mall, 2.684:-/m3 för 12mm det billigaste jag kunde hitta, halva priset mot original.

Dom hade bara 12mm och rapiden hade 9mm i sidorutorna och en sida är instucken i en plåt profil menjag löste det med att fräsa bort 3mm med en överhandsfräs.

Det blev mörkt innan jag hade monterat alla rutor och när jag vänd bakåt tände arb.belysningen var som att komma till himmelriket :grin:

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser