Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

1170E H414, dålig kaphastighet

13 inlägg 7213 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

1170E H414, dålig kaphastighet

dragzter  
#189046 Är det någon som kör med 1170e och H414 som har bra fart i sågningen?

Det är en Boucher-motor så den är brickad för att varva mer, 10000rpm tror jag, men tycker ändå den kapar långsamt. Ser man på filmer på youtube så går det ju på nolltid.
Läste nånstans att "alla JD:s med en EVO2 ventil sågar så fort"... vad ska man göra för inställningar för detta och vad är en EVO2 ventil?

Har lekt med svärdmatning fram å tillbaka men får ingen förbättring.
Det är Supercut kan väl tilläggas...
Vilket motorvarv är lämpligt att köra på ?

Sen en undran till, vad föredrar ni för sågkedjor?
Har testat massa olika sågkedjor och anser väl att Carltons kedjor skär bäst nya. Stihls kedjor skär också hyfsat men har bara testat den billigate modellen och dom går av och ibland skär dom sämre, verkar vara ojämn kvalite på dom....

Många frågor men hoppas få svar på något iallafall :) och ja, jag e nybörjare på skördare.

Tack så länge!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189502 kollat hydraultryck på sågmotorn med mätare?

Avatar Fallback

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

dragzter  
#189974 Ja det är okej.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

machonisti  
#189977 Otillräckligt flöde, men det är ju elementärt. Varför har du inte tillräckligt med flöde tror jag du måste jobba från.

Avatar Fallback

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

Skogsmange  
#190401 Vad kör du på för varvtal?

Användarvisningsbild

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

Skogshuggarninorr35  
#190449 Sitter strypningen kvar på returen på sågen, om den gör det ta bort den och kasta den långt bort i helvete.
Sätt sedan dit en vanlig adapter.

Avatar Fallback

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190451 Jag vill inte ha mer nipplar på gårdsplan.

Användarvisningsbild

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

Skogshuggarninorr35  
#190455 Kasta den längre då :lol:

Användarvisningsbild

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

machonisti  
#190501 Då kastar grannen tillbaka :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

dragzter  
#191539 Kör på 1700rpm

Vad fyller strypningen för funktion? Skulle den sitta mellan sågmotor och returslang menar du? Vad kommer resultatet bli om man tar bort den?

Får kolla detta imorron!

Tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

machonisti  
#191541 När man planerar och idealiserar en konstruktion kan man få för sig att undvika kavitation eller andra flödestekniska klurigheter och stoppar in strypningar.

När konstruktion möter terräng visar sig verkligheten. Har skogshuggarninorr märkt detta har han säkert rätt om han inte vill lura dig. Vilket jag betvivlar.


Fråga konstruktören och du får ett svar på varför det bör finnas.

Fråga användaren och han berättar problemen och lösningen men vet ej varför.

Användarvisningsbild

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

Skogshuggarninorr35  
#191726 Strypningen har den funktionen att bygga upp ett mottryck inne i sågmotorn.
Man har alltid ett litet och tidvis större inre läckage i sågmotorn och med hjälp av strypningen vill dom få till ett större flöde till läckoljeslangen så att kylningen "blir bättre".
Vi såg det inte förrän vi bytte sågmotor första gången och den adaptern ligger nu på ospecifiserad plats i utkanten av umeå.
Sen bygger sånt skit bara värme dessutom, och lackaget inne i sågmotorn är ändå så stort så oljan blir utbytt ofta

Användarvisningsbild

Re: 1170E H414, dålig kaphastighet

finskpinne  
#191745 Dom där strypningarna bygger inte bara värme, dom kräver även en hel del bränsle. Det går tungt att såga när såna strypningar är monterade. På Ponsses agg fanns även såna monterade och det gick jävulskt tungt att såga och såghastigheten var enligt mig väldigt dålig. Vi provade olika strypningar som ponsse rekommenderade men vi fick aldrig någon riktig fart på sågen.

På det Kesla jag har nu så finns det ingen strypning och dieselmotorn går inte ner i varv alls när jag sågar. Man kan mata genom och kapa en stam med motorn på tomgång utan att motorn suckar för det, det går bara lite långsammare än med arbetsvarven på. Sågmotorn har nu gått ca 10 000 h utan problem så tydligen fungerar det även utan strypning...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).