Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Problem med dieselvärmare Ponsse

11 inlägg 13221 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med dieselvärmare Ponsse

Mahg  
#164375 Efter en längre tids problem med en lynnig dieselvärmare på Ergon kom jag på orsaken. Pumpen sitter monterad på returledningen tillbaka till tanken och tydligen cirkulerar det lite luft i den. Pga pumpens läge samlas luften vid den och då tappar den pumpförmågan. Sen jag vinklade om fästet så att luften fortsätter till tanken har det funkat felfritt. Synd att jag kostat på en ny pump innan.
Jag har en -04, på nyare maskiner sitter visst pumpen anorlunda.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

Kse  
#164385 Ja det är ganska viktigt med rätt vinkel.
Min krånglade oxå då pumpen glidit ur fästet och ställ sig rakt upp.

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

rocky  
#164454 Lånar denna tråd lite....

Någon som har en teori om en värmare som går i ca 1min och stänger sedan av sig. Trots 10 försök går den inte längre än ca1 min/försök. Men när maskin gott en stund så det blir lite värme under hytten så gå värmaren felfritt.

Renoverad för knappt ett sår sedan ink kablage. Bytt startrelä, vattenpump, glödstift (var lite bränt).
Tyvärr får jag inga felkoder på denna modell så jag vet inte vad som gör att den bara går i 1 min när den är kall.

Nya batterier och ström verkar vara ok där jag kommer åt att mäta.

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

Kse  
#164457 Vad är det för värmare?
Många har problem med värmarna pga inblandning av RME i dieseln
Testa att köra diesel fån en separat tank där du blandar i 10% bensin.
Att värmaren går när maskinen blivit varm kan bero på att dieseln då blivit uppvärm och brinner bättre.

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164470 Jag hade problem med webaston på buffalon jag hade, bytte en jävla massa grejer men det blev aldrig bra till slut, så fick jag tips om o kolla upp hur mycke bränsle värmaren pumpa in vid första tändningen den skulle pumpa in ca 13 milliliter normalt men på värmaren så pumpa den in 11,5 ml vilket gjorde att den starta gick en minut o sen stanna den, på sidan av värman sitter en insexskruv som man ska justera medsols, jag justera upp min så den gav 13,5 mil efter det gick den klockrent på första startförsöket

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

Mäki  
#164478 Jag hade också problem med att värmaren bara startade och sedan slocknade och där var felet att av någon konstig orsak så orkade inte vattenpumpen pumpa runt vattnet fast det inte var något fel på pumpen.
Detta resulterade i att när vattnet stod stilla så gick värmaren för varm och slog av.
Vi löste detta genom att koppla in en extra pump i serie med den gamla och sedan har det funkat men om man kopplar ur ena pumpen oavsett vilken så funkar det inte.
När maskinen var varm så funkade den med en pump för då hade man hjälp av själv cirkulation.

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

rocky  
#164554
huggarn82 skrev:Jag hade problem med webaston på buffalon jag hade, bytte en jävla massa grejer men det blev aldrig bra till slut, så fick jag tips om o kolla upp hur mycke bränsle värmaren pumpa in vid första tändningen den skulle pumpa in ca 13 milliliter normalt men på värmaren så pumpa den in 11,5 ml vilket gjorde att den starta gick en minut o sen stanna den, på sidan av värman sitter en insexskruv som man ska justera medsols, jag justera upp min så den gav 13,5 mil efter det gick den klockrent på första startförsöket


Ok sitter den skruven på lång eller kort sidan på värmaren? Finns det någon symbol till den?

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164556 På långsidan, det är barao känna om du hittar den, den är infälld i värmarn du mäter lämplugast upp mängden diesel med en liten medicinkopp son man bruka få med från apoteket

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

rocky  
#164558
Kse skrev:Vad är det för värmare?
Många har problem med värmarna pga inblandning av RME i dieseln
Testa att köra diesel fån en separat tank där du blandar i 10% bensin.
Att värmaren går när maskinen blivit varm kan bero på att dieseln då blivit uppvärm och brinner bättre.



Kommer inte ihåg betäckningen på den men den är från 97. Men borde den inte kunna gå efter att man startat den 10ggr och den gått någon minut var gång med bränslet som är idag? Den har ju funkat tidigare med dagens bränsle. Värmaren borde ju bli varm på den stunden.

Vore det fel på vatten cirkulationen brukar dom ju stanna efter bara 10-15sek när det började bubbla och koka i värmaren som hördes mycket tydligt. Var så vart fall på bilen när kopplingen mellan elmotorn och propellern i pumpen havererade. Värmaren gav felkod överhettning men felsökningen i värmaren gav ingen felkod tack vare att elmotorn fungerade.

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

rocky  
#164559
huggarn82 skrev:På långsidan, det är barao känna om du hittar den, den är infälld i värmarn du mäter lämplugast upp mängden diesel med en liten medicinkopp son man bruka få med från apoteket


Ok ska kolla om vi kan finna den.

Avatar Fallback

Re: Problem med dieselvärmare Ponsse

kolsnäs  
#500529
Kse skrev:Ja det är ganska viktigt med rätt vinkel.
Min krånglade oxå då pumpen glidit ur fästet och ställ sig rakt upp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).