Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Slagkraft/ kättingröjare på skördare

47 inlägg 38045 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#146953 För att störa tråden mer som handlar om slagkraft på lantbrukstraktor så öppnar jag en egen tråd som handlar kättingslagor monterade på skördare och då främst skogsjan/cat/ecolog som basmaskin med även andra.

Fyll gärna på med era erfarenheter, misslyckade och lyckade byggen!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#147107 Har kört med en slaga på en CAT 550 i 5 säsonger nu, funkar bra bara det inte är för långt att åka mellan vägarna som ska slås.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#147110 Slår du några beten med den??
Har du några tips om man funderar på att bygga med varmgång osv.?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#147220 Vi har slagit en del älvängar med busk på. Om det är mest gräs så tror jag nog att det finns billigare alternativ. Vi har inte haft några större bekymmer med varmgång annat än när det varit stekhett på sommaren, men man måste vara noga att göra ren kylaren för det dammar ju en hel del. Kan tänka satt det kan bli lite mer problem med varmgång om man slår stora ytor (=mycket kranarbete) istället för att åka efter en väg som vi mestadels gör. Har kopplat bort tryckpåställningen till pumpen så att slagan blir "lastkännande" istället för att det ska gå lite lättare.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#147223 Spännande att höra! Tyvärr är jag dåligt påläst hur hydraulsystemen på catten fungerar mer än att den vinklar pumpen elektroniskt när man kör det med aggregatet. Om jag förstår dig rätt har du kopplat bort denna funktionen o enbart kör slagan på ls signal?? Hur får du ls signal till pumpen i så fall??

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#147231 Är bara en kontakt vi tagit bort som ställer pumpen på högtryck när man kör aggregatet. Är bara på nyare eco-log maskiner som pumpen vinklas elektroniskt. Kommer inte alldeles riktikt ihåg hur vi fick signalen till pumpen nu.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#147235 okej, Har ni kopplat slagan på aggregatets tryck och retur?

Den maskin jag har sätt så hade dom byggt på en ventilpaketet under hytten och krånglat med en extra slid som styrde pumpen men hade hade varmgång så det stod härliga till om jag inte minns fel.

Jag gick i tankarna att sätta en extra pump som man reglerade med en potentiometer när jag var på väg att bygga blev dock aldrig av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#147241 Japp, vi kör slagan via dasan så vi har inga extra slangar eller kablar ut på kranen. Är därför vi tagit av kontakten till tryckpåställningen för annars skulle den ju gå på 250bar hela tiden. Har även flyttat elhatten till diffen till högväxelmagneten för att kunna lura i högväxeln även fast man har arbetsvarvet i.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#147242 Räcker hydraulflödet för att köra både slaga och kran med svepande rörelser om man kör beten ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#147245 Jodå, man kan ju reglera flödet till slagan med ställskruvarna på servokåpan. Men de ä klart att inte är kranen lika rapp som om man inte skulle förbruka en massa olja på sidan av. Men svepa fram och tillbaka fungerar bra.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#149296 Räcker flödet även om man röjer bland sten där det blir lyftrörelser i sveprörelsen??
Senast redigerad av torpöbo tis 06 dec 2011, 07:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149300 Har sett att ponsse har en ombyggd ergo hs16 med slagkraft aggregat i nån ponsse tillbhörskatalog..tror maskin finns på mascus med. Borde vara ganska optimalt med hn125/200 kran,har även sett väghyvlar som klippt vägkanter med vad jag tror va ponnse kran...

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#149330 Tyvärr så ger man sig inte ut i ett bete med en väghyvel.
Ponsse har ju iaf komfortabla maskiner, dock är det nog svårt att hitta någon till vettigt pris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#149389
torpöbo skrev:Räcker flödet även om man röjer bland sten där det blir lyftrörelser i sveprörelsen??

Jodå, lite segare än vanligt kanske men inga problem att lyfta över hinder. Tror det brukar vara Cranab-kranar på de flesta väghyvlar med slagor på.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149410 Den här såg det ut att va ponsse kran på iaf:


Fanns visst nån med valmet teleskopkran oxå. tycker det borde va ganska stor fördel med teleskopkran iaf om man kör vägkanter och ska under viadukter och skyltar och annat. fast det är väll kanske en vanesak.

Ligger inte beg. priserna ungefär lika på cat/ecolog som ponsse.

tycker det borde vara fördel att ha hydrostatisk/mekanisk kraftöverföring ist för helhydrostat iaf om man kör mkt vägkanter. fast det kanske funkar bra med helhydrostat med. fördel med pendelarmar om man ska klippa kuperade betesmarker förstås.

Men blir det inte ett väldigt dyrt att putsa betesmarker med ett sånt ekipage?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).