Sida 1 av 1

Köra markberedare

Postat: fre 27 maj 2011, 22:39
av malåraggarn
hej.

jag ska börja köra markberedare i sommar och undrar om ni gamla rävar som har lite mer erfarenhet än mig har några värdefulla tips. Min far har lärt mig grunderna men under mitt år inom skogsbranchen så har jag lärt mig att det finns små men värdefulla tips och trix för att göra dagen lättare :)

tackar för tipsen

Re: Köra markberedare

Postat: lör 28 maj 2011, 01:37
av Kse
Tänk säkerhet.

Tänk alltid säkerhet när du kör, en besvärlig passage kan lämnas som tekniskt impediment , även om många sätter prestige i att köra varenda mm. Ta det försiktigt vid vändningarna speciellt i brant terräng. Planera körningen så du undviker onödig skråkörning. Ha alltid med dig telefonen när du lämnar maskinen.

Ta raster.

Markberedning tar på kroppen oavsett vilken maskin du kör, ta raster med jämna mellanrum och rör på dig. Ta en tur runt maskinen och kolla att allt är ok, det vinner alla på.
Man är inte cool för att man inte lämna maskinen på 8 timmar och äter lunchen på halvgas.

Ta provytor.

Som ny förare är det viktigt att ta ut provytor ofta för att försäkra sig om att jobbet blir bra. Markberedning är en dyr åtgärd för markägaren och blir inte resultatet bra är det du som förare som är skyldig. Lär dig ställa in aggregatet för olika markförhållanden.

Kör inte fast!

En fastkörning blir oftast kostsam och kan i dom flesta fall undvikas, håll koll på när bärigheten blir sämre.
Även vid dålig bärighet går det oftast att passera en gång, problem uppstår oftast vid vändningar då man måste backa över sina egna spår. Xtra försiktighet då avslutet blir mot en myr, eller en sjö.
Håll ögonen på svackor i terrängen och var uppmärksam om bärigheten försämras slag för slag, avbryt i tid. Om maskinen sjunker så är det sällan kvicksand så ta det lugnt, lyft markberedaren och få koll på läget. Finns det nått i närheten att få under däcken för att öka bärigheten? Ofta krävs det inte mycket för att få den lilla extra bärighet som krävs.
Var är bärigheten bäst? Rakt fram, höger, vänster eller kanske bakåt? Har alla hjulen sjunkit ner? Har bara framändan sjunkit finns det kanske möjlighet att backa sig ur problemet.
Är det bara mjukt en bit ska man givetvis utnyttja att maskinen är i rörelse för ibland är bästa medicinen bara full diffspärr rakt fram med plattan i mattan men är det nog mjukt så hjälper inte en de.
Man måste lära sig att läsa terrängen helt enkelt.

En början iaf.

Re: Köra markberedare

Postat: lör 28 maj 2011, 22:47
av malåraggarn
med provytor menas att man kör en sväng å sen går ut och kollar att det blev bra eller ?

Re: Köra markberedare

Postat: fre 09 sep 2011, 18:05
av wrytter
Håller med Kse.

För att hitta lönsamhet så tänk på hur du kör, använd aldrig mer kraft än du behöver, dvs. gasa inte mer än vad basmaskinen behöver, använd t.ex inte för högt marktryck (jag antar att du kör en harv) än harven behöver för att göra jobbet. Lär dig ställa in aggregatet så att det gör ett bra jobb med så små krafter som möjligt, testa att justera tallriksvinklar, rotations hastighet för tallrikarna osv. , finns många liter i timmen att tjäna in. Sedan sliter det mindre på sakerna ifall man kör försiktigt.

Som Kse säger, tänk säkerhet, att välta eller köra fast eller köra sönder något, kan ta många timmar att åtgärda.

Jag försöker även planera hygget, köra två vänd-zoner först för att få en överblick över hur hygget ser ut, för att kunna planera min körning och köra så långa slag som möjligt, det är då harven är i backen man tjänar pengar.

För att bli en bra förare krävs den ofta sunt förnuft, för allt annat lär du dig med tiden.

Lycka till!

Re: Köra markberedare

Postat: fre 02 dec 2011, 00:22
av 19apelsiner
Inget Dröm jobb...men funkar juh...

Re: Köra markberedare

Postat: tis 06 dec 2011, 00:17
av torpöbo
Glöm inte att backa hela vägen ut, även dom sista 15 metrarna av hygget ska planteras!

Re: Köra markberedare

Postat: ons 25 jan 2012, 22:37
av malåraggarn
gick bra i sommras med markberedningen, Fick inga klagomål. Och gamm kockums 840in bara gick. Det blev dessutom mer körning än väntat då vi fick hålla på tills november