Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ponsse Bear 8W

20 inlägg 11496 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse Bear 8W

Lobacken  
#129742 För ett litet tag sedan tog våran ponsse säljare med chefen och mig över till England efter vi pratat om 8 hjulig sködare
Vi flög till Manchester där Englands säljare mötte upp oss och tog oss med till wales och ett statligt ägt naturområde. Ganska häftigt och se på håll när man åkte genom landskapet, då allt var planterat som man såg. Var väldigt raka led av träd. Det mesta av skogen stod i branta sluttningar, där man fick ibland ha vinsch och "dubbla" grindar på skotaren så inte lassen skulle kana av. Men gallring hade skogen nog aldrig sett.
Bild


Bild


Bild

22 Feb 2011 +11 c \:D/
Bild

Björnen vägde in på en matchvikt på 32 ton med vätskefyllda hjul på krandelen och band :smile:

Bild


Bild


Bild


Bild

Och så "råååka" säljaren ha med en färdig spec på en 8 hjulig Bear :wink:


Senast redigerad av Lobacken fre 03 jun 2011, 17:21, redigerad totalt 4 gånger.

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Bear 8W

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129743 vilket monster! :)

Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

ergo,h7  
#130090 Vi får snart våran :-)............ Men 32 ton var väldigt i underkant men vätska och band runtom blir det närmare 37 ton med nya c6 kranen.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Bear 8W

vajern  
#130092 Ja ni verkar ju haft en riktigt fin resa. Såg lite kladdigt ut på sina ställen dock :)

Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

JD 2006  
#130130 Msåte ju vara den mest produktiva skördaren i dagens läge eller?

Dom verkar gå något grymt 8)

Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

sjohult  
#130131 finns inget som går värre en 941:an :grin:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

JD 2006  
#130138
sjohult skrev:finns inget som går värre en 941:an :grin:


Hmmm....jag undrar det ja :wink:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

grotförare  
#130142
ergo,h7 skrev:Vi får snart våran :-)............ Men 32 ton var väldigt i underkant men vätska och band runtom blir det närmare 37 ton med nya c6 kranen.


en fråga bara varför vätska i en så pass tung maskin? räker juh med bara band runt om?

Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

Lobacken  
#130147
grotförare skrev:
ergo,h7 skrev:Vi får snart våran :-)............ Men 32 ton var väldigt i underkant men vätska och band runtom blir det närmare 37 ton med nya c6 kranen.


en fråga bara varför vätska i en så pass tung maskin? räker juh med bara band runt om?


Med 1-2 kubiks gran ute på 11 meters arm så blir dom att "lätta" ändå :) Den maskin ja kör (6 hjulig bear) vägde vi in på 29,8 ton med band bak, kedjor fram och vätska i hjulen

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

Lobacken  
#130148
vajern skrev:Ja ni verkar ju haft en riktigt fin resa. Såg lite kladdigt ut på sina ställen dock :)

Vi var där näst sista veckan i februari. Vädret var +10 grader och regn där då. bilarna hade sommardäck. Kändes lite märkligt då man åkte från -20 grader och snö och så var det plus grader där :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

Lobacken  
#130149
ergo,h7 skrev:Vi får snart våran :-)............ Men 32 ton var väldigt i underkant men vätska och band runtom blir det närmare 37 ton med nya c6 kranen.

Våra skall dyka upp i september tror ja det är sagt, men det blir med C55 kran och dom nya minispak palletterna (beställt med det iaf. Vi ska iväg och prova dom "nya" bollarna, så får vi se vad det blir)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

dexter  
#130150 8w bear, måste väl ändå vara allas dröm maskin ;D

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Bear 8W

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130165 Haha den ser ju ut som ett terränggående tåg , ge mig en :lol:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

JD 2006  
#130184
Lobacken skrev:
ergo,h7 skrev:Vi får snart våran :-)............ Men 32 ton var väldigt i underkant men vätska och band runtom blir det närmare 37 ton med nya c6 kranen.

Våra skall dyka upp i september tror ja det är sagt, men det blir med C55 kran och dom nya minispak palletterna (beställt med det iaf. Vi ska iväg och prova dom "nya" bollarna, så får vi se vad det blir)


Okej intressant, men jag visste inte att ponsse hade kommit med nya "bröst" spakar :surp:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear 8W

Lobacken  
#130190
JD 2006 skrev:
Lobacken skrev:
ergo,h7 skrev:Vi får snart våran :-)............ Men 32 ton var väldigt i underkant men vätska och band runtom blir det närmare 37 ton med nya c6 kranen.

Våra skall dyka upp i september tror ja det är sagt, men det blir med C55 kran och dom nya minispak palletterna (beställt med det iaf. Vi ska iväg och prova dom "nya" bollarna, så får vi se vad det blir)


Okej intressant, men jag visste inte att ponsse hade kommit med nya "bröst" spakar :surp:

Bild

Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).