Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dammiga rutor

15 inlägg 6852 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dammiga rutor

skogsarbetaren  
#126717 Finns det nån som har nåt knep mot att rutorna dammar igen :?: ,det är som ogjort å tvätta och
snart börjar pollensäsongen :x .



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Dammiga rutor

rocky  
#126723 En sopborste brukar funka bra att ha med i hytten

Användarvisningsbild

Re: Dammiga rutor

Kse  
#126726 Prova att vaxa rutan eller använd "Rainoff" eller liknande, då fäster inte dammet lika lätt.

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

skogsarbetaren  
#126728 Vanligt bilvax då eller :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dammiga rutor

Kse  
#126777 Bara vanligt bilvax, Sonax kan jag rekomendera som är väldigt lättjobbat.
Dom nya "nano"vaxen är oxå effektiva.
Funkar även bra att köra på handfat och toalett där hemma, mkt lättare att håla rent och dammet fäster inte alls lika lätt.
Rengnvatten rinner oxå av lättare och du får inte en massa små droppar på rutan, det blir som när du vaxar bilen helt enkelt, smuts och vatten rinner av lättare.

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

Steen  
#126931 Jag brukar använda polish först sen vax då blir dom riktigt rena och blanka.

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

Gubben  
#127932 Ett enkelt knep gå i tvättstugan hemma o ta lite sköljmedel det är antistatiskt o blanda med lite vatten. Gör under verk!

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

skogsarbetaren  
#130172 Har vaxat rutorna ett par gånger nu senaste veckorna.Det går lätt att borsta av,och blir som nytvättat.
Har inte provat sköljmedel ännu.
Tack för tipsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dammiga rutor

minikaparen  
#130197 Vad tar ni bort kådan med??

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

sjohult  
#130233 kådan tar du bort med avfettning eller spolarvätska om du gnor redigt.

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

Sandshult  
#138045 Kåda tar men enklast bort med vanlig T-sprit.

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

skogstok88  
#138189 Har ni något bra sätt att tvätta plast rutorna utan att repa dom..

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

blixxxt  
#138236
Gubben skrev:Ett enkelt knep gå i tvättstugan hemma o ta lite sköljmedel det är antistatiskt o blanda med lite vatten. Gör under verk!



Intressant! Måste prova 8)

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

blixxxt  
#138238
skogstok88 skrev:Har ni något bra sätt att tvätta plast rutorna utan att repa dom..


Repa dom? Jag kör med ett STARKT fönsterputs till kådfläckar o annat. (bleker lacken om man inte torkar rent dropp) Införskaffade en 5-liters dunk på lantmännen för några år sedan. "Problemlösaren" tror jag det heter. Kostade över hundra kr litern har jag för mig, men bra är det. Tar till det när rutorna börjar bli fläckiga av kåda. Däremellan använder jag vanlig fönsterputs. Använder industripapper när jag putsar men har aldrig fått några repor av putsningen...

Avatar Fallback

Re: Dammiga rutor

Magma  
#138333 Jag brukar ha med mig en burk brakleen, den funkar utmärkt.
Det är bara att spreja på, kåda och annat kladd löser den upp bra men man får torka ganska fort för det avdunstar rätt snabbt.
Har också industripapper, har aldrig fått repor av det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).