Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Finska maskinmarknaden 2010

16 inlägg 8747 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Finska maskinmarknaden 2010

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121614 Ponsses nya FOX blev som väntat mest sålda skördarmodell år 2010 med 33 levererade exemplar
Wisenten blev skotarledare så full pott för Vieremäfabriken :!:

Källa enligt tidningen Metsätrans http://www.metsatrans.com/
Statistiken gäller inregistrerade NYA maskiner i Finland.

Skördare

Ponsse

Ergo...........26 st år 2010,16 st år 2009,65 st år 2008
Beaver....... 22 ..............13.................68
Wisent Dual..1 ................1..................1
Bear............ - ................-..................-
Fox ............ 33 ..............-...................-

JD

770 ..........1 ...................-.................-
1070 ........ 8 ...................6................35
1170..........22 ...................4................-
1270..........22 ..................4.................30
1470..........1 ..................-...................3

Valmet

901............21 ................12...............24
911............19 .................11...............33
931.............2 ..................-.................-

Övriga

................ 16 ...................12...............33


Skotare

Ponsse

Gazelle...... 2.....................3..................4
Wisent.......27 ...................9.................55
Elk............ 22....................6..................38
Buffalo........12....................13................42
Elephant .....1 ....................1..................3

JD

810 ..........6......................2.................14
1010.........19...................2..................23
1110.........11....................5.................43
1210.........17 ...................1...................-
1410 ........ -......................-..................13
1510 .........2 .....................2..................-
1710 ........ - ....................-...................-

Valmet

830.......... 6......................8..................34
840..........16....................3..................29
860...........5.....................1..................4

Övriga

...............5......................2..................24



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123225 Har du hört nåt om hur det går för logset numera?

Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

finskpinne  
#123248 Logset har nog kommit igång ganska hyfsat. Dom som hade planer på att erövra världen är inte längre kvar på företaget och nu har dom en mera realistisk plan. Jag skall inte säga exakt hur det är eftersom jag inte har några officiella siffror men om jag inte minns fel så ligger dom väl nog nästan på 100 maskiner per år nu. Var där senast i onsdags och det var nog full rulle där då...

Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123257
finskpinne skrev:Logset har nog kommit igång ganska hyfsat. Dom som hade planer på att erövra världen är inte längre kvar på företaget och nu har dom en mera realistisk plan. Jag skall inte säga exakt hur det är eftersom jag inte har några officiella siffror men om jag inte minns fel så ligger dom väl nog nästan på 100 maskiner per år nu. Var där senast i onsdags och det var nog full rulle där då...



låter intressant de, känns som logset kan vara ett alternativ till JD, men man få se hur de bli ska få ut tekniker från joensuufabriken o så en tekniker från Waratah, ska bli intressant o se hur dom reagerar över problemen som jag haft med maskinerna

Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

finskpinne  
#123261 Jo logsets maskiner e väl ganska lika JDs maskiner. Förståss e de ju Sisu motor och eget styrsystem, annars är ju nog en hel del komponenter av samma märke. Loglift kranarna bl.a. Deras aggregat har jag inte provat men dom ser inte så trevliga ut att serva, men du får ju köpa Logseten med vilket aggregat du vill, det är ju en fördel.

Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123267 john deere eller Waratah tillverkar ju sina egna kranar de har dom gjort sen typ år 2002?
innan va de loglift som tillverka dom,

Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

finskpinne  
#123269 jo så är det... En sak som stör mig med Logsets maskiner är NAF boggielådorna som dom har är så klumpiga. Samma modell som ponsse har, dom hakar ju fast hela tiden i stenar å fanskap. Dom har väl även haft lite fanskap på elektroniken, åtminstone på vissa skotare. Men inte mer än vad andra märken har, finns ju även de exemplar som har gått klanderfritt. En och annan pump har dom väl bytt också, men det tror jag inte beror så mycket på logset utan det kan ju vara rexroth som inte levererat helt 100 %iga produkter. Annars är dom väl nog helt hyfsade maskiner, 5H ska åtminstone gå ganska snålt på bränsle så det är ju ett stort plus.

Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123273 ¨ja just jo jag tyckte buffalon jag hade hakade i med lådorna överallt, den fick smeknamnet taxen :) när man gick över till 1410 kändes det som man fick en maskin som va en meter högre nästan, tror det är rexroth som kan ha dåliga dagar ibland vet en 1070D som dom bytte pump på två ggr på 9000 timmar samma var det med ponsse dom hade trassel med parkerpumparna ett tag sen gick dom över till rexroth då blev det bättre

Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

finskpinne  
#123274 På tal om boggielådorna så såg jag en trasig boggielåda vid Logset. Det var en som hade köpt en ny skotare och några månader senare ringde dom och ville ha en ny boggie på garanti. Kedjan på hjulet hade glidit av hjulet så pass mycket att den började glida mot huset som hjulaxeln sitter i, han hade kört så till den gick tvärt av! :lol: Dom påstod att dom hade gett honom en ny boggielåda på garanti men jag har svårt att tro det. Problemet var ju knappast orsakat av Logset eller NAF...

Avatar Fallback

Re: Finska maskinmarknaden 2010

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123329 Logset hade 3 skördare registrerade år 2010 ( 4 st år -09 ),medan motsvarande siffror för skotarna var 5 st år 2010 och 1 ( en ) år -09

Ecolog har inte en enda registerad maskin,observera att det är inget tvång att inregistrera sina maskiner eftersom maskiner som enbart körs i skogen inte lyder under vägtrafiklagen.
Däremot för att få finansiering på en ( ny ) maskin så kräver finansieringsbolagen att man inregistrerar dom,detta efter att ett antal oregistrerade maskiner förts över till ryska sidan,när då den finska entreprenören får betalningssvårigheter så har dom finska finansierinsinstituten ingen möjlighet att få maskinerna tillbaka eftersom dom är oregistrerade.
Iofs tror jag inte dom får hem dom fastän dom har registerskyltar heller,ryssen är ryss..... b-(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

finskpinne  
#123371 Logset har sålt över 70 % av sina maskiner på export, åtminstone förr. Nu tror jag att siffran är ännu högre. Det är ännu en orsak till att siffrorna som Simba skriver är så låga. Frankrike, tyskland england, kanada och ryssland är stora kunder för logset, tror nästan att andelen av producerade maskiner som exporteras nu är närmare 85-90%. Och som Simba redan sa så är ju inte alla maskiner inregistrerade.

Angående affärer med ryssarna så nämnde dom på logset att dom kör maskinerna från Korsholm till en stad som heter Lappeenranta som ligger nära ryssland, sedan när alla euron är på kontot så får dom komma och hämta maskinerna därifrån. Så inga maskiner går över gränsen förrän de är betalda till hundra procent, detta började dom med efter att ha blivit lurade ett antal gånger. :wink:

Farsgubben fick ett erbjudande i slutet av 90-talet att köpa en ny Hemek Ciceron som stod vid ryska gränsen som ingen hämtade. Priset var väldigt lågt eftersom det säkert skulle blivit dyrt att frakta maskinen tillbaka till sverige och sedan försöka sälja den där. Men priset var så lågt så jag misstänker att dom hade fått en viss handpenning av ryssarna redan och därför bara begärde mellanskillnaden av farsan, så han slog till. Det var dock lite strul att få den inreggad i finland men efter att vi bytt korken till hydraultanken och fixat lite papper så gick det nog. :lol:

Avatar Fallback

Re: Finska maskinmarknaden 2010

valmet862  
#123539 Logset skulle väl producera 30-35 maskiner i år stod det ju nyligen i ÖT

Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

finskpinne  
#123546 Jo det verkar som om alla tidningar har fått olika information. Har faktiskt inte frågat dem själva hur många det är så jag vet inte säkert. Men en sak verkar nog vara klart och det är att dom ser ut att klara sig ur denna svacka med företagssanering och sånt. För produktionen är nog i full gång.

Avatar Fallback

Re: Finska maskinmarknaden 2010

ponsse beaver  
#123562 Jag var i fabriken i januari och då sa dom ca100 maskiner\år

Användarvisningsbild

Re: Finska maskinmarknaden 2010

finskpinne  
#126182 Bara för att räta ut några frågetecken angående Logsets produktion: Antal tillverkade maskiner år 2010 var 53 stycken. Hittills tillverkade maskiner år 2011 är 20 maskiner. Det finns redan nu beställningar på ytterligare 40 maskiner så innan augusti är slut så skall totalt 60 maskiner vara levererade. Så dom räknar väl med att få in några beställningar till under årets lopp och då sluta på en slutsumma på 70-90 maskiner under år 2011.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).