Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 203643 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285691 Ni som åker dit.... Filma!! Och lägg ut...

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285765 Södra äger Toftaholm Yxkullsund Flattinge i Ljungby kommun. Jag behöver hoppas jag inte räkna upp alla.
Tolalt ca 9000 ha var av Attsjö som en stiflelse. De har både köpt och fått testamenterat sig gårdar.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Skogshuggaren83  
#285779 För att spä på så har våran gamle knugis den 16 varit på toftaholm å rest en sten på södras mark.
Var efter Gudrun (bildbevis finns bara till att leta :smile: )
Visst har de egen skog men mycket mindre än på 80 talet, mycket av marken är från uppköpta bruk mm tex Delarydsbruk.
Marken används mycket till försök och forskning samt test av maskin men även till produktion

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285798 Inte helt rätt. Det var på krisen på slutet av sjuttiotalet de gjorde av sig med skogen ,LRF och staten tog över. Faktum är att det ägde ca 70 000 ha av mest delaryds skogar innan det gick åt fanders. Den ända skogen de behöll var hallsjö för det var bara grusåsar så de ville sälja sand. Nu har södra sålt denna skog till Växjö kommun för där tar Växjö och Alvesta sitt vatten. Ljungby kommun förser ca 500 000 personer med vatten via Bolmen tunneln och Hallsjö åsen

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Skogsforskare  
#285804 Varför svävar alla trådar ut i nåt allmänt moras när Bertilsson eller nån av hans kumpaner ger sig in i diskussionen?

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Robertberg  
#285808 Ja, Bertilsson är roten till allt ont på skogsforum.se, samtliga alla andra medlemmar är änglar och bör inte känna någon skuld i någonting som nånsin skett. Halleluja.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Skogsforskare  
#285809
obantteg skrev:Ja, Bertilsson är roten till allt ont på skogsforum.se, samtliga alla andra medlemmar är änglar och bör inte känna någon skuld i någonting som nånsin skett. Halleluja.

Nej, Bertilsson är inte ensam roten till allt ont, men han tillhör utan tvivel en av de främsta här inne. Oavsett vad Bertilsson har för agenda så agerar han i praktiken som ett internettroll. Han dödar trådarnas ursprungliga ämnen och får folk att bli allmänt förbannade.

Den här tråden började med lite allmänt prat om Fiberdrive mellan några maskinintresserade, men på sidan 4 dök Bertilsson in och började ifrågasätta enstaka meningar i andras inlägg, kompletterat med påståenden eller antydningar om oegentligheter, och vips handlar tråden om helt ovidkommande saker.

Nu senast har det ägnats en hel massa inlägg åt frågan om huruvida Södra Skogsägarna Ekonomisk förening äger skogsmark. Varför då? Jo därför att Bertilsson påstod att Södra lovat att ställa upp med mark för att provköra Fiberdrive men ändrat sig (ett tecken på konspiration?) varpå någon undrade om Södra har någon egen mark.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tallen  
#286660 För intresserade finns det endel att läsa om maskinen på
http://virkesakuten.blogg.se

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286665 Ja, virkesakuten är verkligen läsvärd, har lärt mig mycket mer där än i många andra inlägg. 8)

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Skogsforskare  
#286716 Bloggen "Virkesakuten" innehåller samma blandning av fakta, gissningar, missförstånd och rena påhitt som de inlägg som samma skribent tidigare skrev här på Skogsforum, men eftersom de skrivs på en egen blogg så kommenteras och bemöts de aldrig av andra.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286722
Skogsforskare skrev:så kommenteras och bemöts de aldrig av andra.


Det är skillnad på en blogg och ett forum. :!:

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286725
lfq skrev:
Skogsforskare skrev:så kommenteras och bemöts de aldrig av andra.


Det är skillnad på en blogg och ett forum. :!:


Felaktiga påståenden blir inte rätt bara för att man postar det på en blogg.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286727
Skogsforskare skrev:Bloggen "Virkesakuten" innehåller samma blandning av fakta, gissningar, missförstånd och rena påhitt som de inlägg som samma skribent tidigare skrev här på Skogsforum, men eftersom de skrivs på en egen blogg så kommenteras och bemöts de aldrig av andra.


Går väl vist att kommentera på Virkesakuten, Däremot så har bloggaren alla möjligheter att välja vilka kommentarer som skall publiceras.
Ser att det är väldigt dåligt med kommentarer på just virkesakuten, vilket tyder på att Ingen kommenterar det som skrivs, eller att bloggaren inte släpper fram några kommentarer...

Har själv märkt på en del bloggar att detta utnyttjas, speciellt där bloggaren inte gillar att man säger emot när bloggaren sitter och hittar på, eller slirar på sanningen...

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Anders Hansson  
#286788 Ok! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte visste att Södra ägde egen skog. Jag skulle ha formulerat mig annorlunda och skrivit att Södra i första hand förvaltar privata markägares skogar. Men faktum kvarstår, om alla markägare på området vill ha avverkat av drivaren borde det inte vara några problem att hitta skog att testa maskinen i. Eller har jag fel?

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tallen  
#286838 Vad jag vet har drivaren aldrig fått möjligheten att provköras hos södra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).