Skogsmässor

Metko-2016

18 inlägg 8783 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Metko-2016

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399535 Snart dags för Finlands största skogsmässa METKO som ordnas vartanat år,nu är tidpunkten dom första dagarna i September 1-3-9
Plats som vanligt skogsmaskinskolan i Jämsä
Senast det begav sej var det 36000 besökare i dagarna 3.
mera info på http://www.finnmetko.fi

Ifall nån inte behärskar finska så funkar det alldeles utmärkt att göra sej förstådd på engelska,åtminstone hos den yngre delen av finnarna....

Brukar va en helt ok mässa,finns "allt" inom skog,bioenergi,fjärrtransport samt gräv o materialhantering.
Oxå avverkningsdemon brukar finnas,har inte ännu fått klart vem som kör,klart är åtminstone att JD inte kör,dom ska ha asfalt under,det lärde dom sej sen dom körde ner en 1270E :wink: under en avverkningsdemo,tror det var 08 lr 2010

Kul är att Rottne ställer upp med egna åf,dom lär ska ha en monter strax innanför huvudporten

Nyheter då :?:

Tja,kan väl inte hoppas på nåt riktigt revolutionerande nu,förstås nya Komatsu får visst Finlandspremiär( :?: ),en 8-hjulig 1170 har vi tjatat om ett antal år nu men tror den dröjer....
Logsets hybrid ska bli en intressant sak att följa

Så tveka inte,boka en båtplats och så syns vi i Jämsä :!:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Metko-2016

Fredrik Reuter  
#399705 Hej,
Ja, detta vore en intressant mässa att besöka, jag har aldrig varit på FinnMetko.
Tyvärr så hinns det nog inte med i år, gissar att det är fullgas inför våra gallringsdagar då.

Men Simba och ni andra som ska dit, rapportera gärna under och efter mässan! :-BD

Avatar Fallback

Re: Metko-2016

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399989 Finns 2 avverkningområden,bägge inom gångavstånd från huvudområdet.
På den större avdelningen kommer Komatsu och Ponsse samt Nisula Forest att hålla till.
På den mindre igen är ProfiPro o Sampo som kör.
Totalt ska det väl ligga nånstans drygt 400 utställare i fasta montrar,klart ännu finns tid för ändringar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Metko-2016

Fredrik Reuter  
#405736 Hej,
Hur har det varit, FinnMetko, för er som varit där?
Det vore riktigt intressant med rapporter, jag startade också en tråd Ny långboggie till skotare från John Deere som enligt utsago ska visas på FinnMetko.

Användarvisningsbild

Re: Metko-2016

värmSkog  
#405744 Bilder vill vi givetvis också ha, Så fram med kamerorna. Mässan håller väl på tom den 3:e va?

Avatar Fallback

Re: Metko-2016

Ådii  
#405776 Jag har nog ca 60 bilder från mässan, har inte haft tid att ladda upp dem ännu. Men under helgen borde det väl kunna ske :)

Avatar Fallback

Re: Metko-2016

Ådii  
#406093 Här kommer det då en del bilder från Metko

Avatar Fallback

Re: Metko-2016

Ådii  
#406101 Fortsättning, detta är då bara en del av det som finns att se men det är väl det mest intressanta. Håll till godo :grin:

Användarvisningsbild

Re: Metko-2016

Bernt S  
#406120 Hej, en nyhet som jag blev intresserad av på mässan var SIEVI JALKINE:s nya skyddssko med sågskydd, Lika rörlig och lätt som vanliga skyddsskor för byggnads arbete.

Användarvisningsbild

Re: Metko-2016

Torbjörn Johnsen  
#406121 Tack för många bra bilder Ådii!
Hur var mässan för övrigt? Var det mycket folk?

Avatar Fallback

Re: Metko-2016

Ådii  
#406127 Varsågod! Joo var nog en hel del brukar väl vara runt en 30-40000 besökare, var bra väder när vi var och tror det var det alla dagar den pågick. Rekommenderar den nog till alla som är intresserade av skog och maskiner, finns även ett ställe där det är bara grävmaskiner och liknande på samma område men dit var vi ej eftersom det tog runt 5 timmar att gå runt för oss.

Här är annars en del videor från mässan jag har råkat se.








Användarvisningsbild

Re: Metko-2016

JohannesG  
#406202 Intressant med bilder tack för det :-BD
Ser ut att vara Estniska Weimer och inte Svenska Weimer :sad:

Användarvisningsbild

Re: Metko-2016

Fredrik Reuter  
#406214 Stort tack för rapporterna och bilderna - kanon! :-BD
Det verkar ha varit en bra mässa.

Nisula N5 i videon ovan kommer visas i arbete under Gallringsdagarna, det är Peters Skogsmaskiner som är ÅF för dessa och som kommer köra i demoskog under dagarna.

Avatar Fallback

Re: Metko-2016

FMJ  
#406239
Fredrik Reuter skrev:Stort tack för rapporterna och bilderna - kanon! :-BD
Det verkar ha varit en bra mässa.

Nisula N5 i videon ovan kommer visas i arbete under Gallringsdagarna, det är Peters Skogsmaskiner som är ÅF för dessa och som kommer köra i demoskog under dagarna.


Nya Nisulas spakar är intresant...3 x 4 function i samma spak.

Avatar Fallback

Re: Metko-2016

Ådii  
#406245
JohannesG skrev:Intressant med bilder tack för det :-BD
Ser ut att vara Estniska Weimer och inte Svenska Weimer :sad:

Varsogod! Ja det kan nog bra vara, tittade inte så mycket på dem utan bara en snabb koll.
Fredrik Reuter skrev:Stort tack för rapporterna och bilderna - kanon! :-BD
Det verkar ha varit en bra mässa.

Nisula N5 i videon ovan kommer visas i arbete under Gallringsdagarna, det är Peters Skogsmaskiner som är ÅF för dessa och som kommer köra i demoskog under dagarna.


Tack roligt att höra! :grin: Det låter ju verkligen intressant, synd att man inte har möjlighet att komma och kolla på gallringsdagarna.

FMJ skrev:
Fredrik Reuter skrev:Stort tack för rapporterna och bilderna - kanon! :-BD
Det verkar ha varit en bra mässa.

Nisula N5 i videon ovan kommer visas i arbete under Gallringsdagarna, det är Peters Skogsmaskiner som är ÅF för dessa och som kommer köra i demoskog under dagarna.


Nya Nisulas spakar är intresant...3 x 4 function i samma spak.


Joo och mycket bekvämare än innan, då var de nästan onödigt lågbudget byggt på en sån dyr maskin. De förra var i princip med samma knappar och en plåt som var bockat som en låda och fastkruvade på ett par minispakar, de var väldigt obekväma att använda tyckte jag i alla fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).