Skogsmässor

ELMIA Wood 2017

569 inlägg 142470 visningar 53 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Kse  
#456190 Vi kommer att ha en liten etikett skrivare i Skogsforums monter där man kan skriva ut sitt forumnamn om man vill, då har vi (jag) lättare att hålla koll på alla ny och gammal ansikten och vi känner dessutom igen varandra i montern och ute på mässområdet.
1495432873_img_6544.jpg
1495432874_img_6545.jpg

Elmia
Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Torbjörn Johnsen  
#456226 Lite fler nyheter från utställarna som kommer till Elmia Wood 2017. Den rumänska maskintillverkaren Irum deltar för första gången på Elmia Wood. De tillverkar skidders (stamlunnare) och har en väldigt stor marknadsandel av den rumänska marknaden för skogsmaskiner då just skidders är den vanligaste maskintypen. På den inhemska marknaden levereras främst en enklare modeller (TAF) som är robusta och prisvärda men kanske mer för tankarna till en Timberjack eller Kockumslunnare från 60-talet när det gäller förarmiljö.

Numera har man dock en modernare och mer internationellt konkurrenskraftig modell som också säljs på export till fler länder med brant terräng. Den heter Irum 2012 och kommer att visas upp på Elmia Wood 2017. Irum tillverkar även lantbrukstraktorer med Belarus som bas och ägarfamiljen driver också agenturen för Perkins motorer i Rumänien. Irums ÅF-nätverk och marknadsnärvaro i Rumänien är helt klart mycket kraftfullt och det borde finnas förutsättningar för någon tillverkare att samarbeta med Irum för att bygga en billig skotare för den här marknaden :-bd

Irum 2012 har Perkinsmotor och Eaton-låda. Den finns både som vinsch- och griplunnare och den som har sett en glimt av terrängen i Rumänien vet att framkomligheten på de här relativt lätta (7-8 ton) lunnarna är ganska imponerande.

Det här är ju knappast maskiner som kommer att säljas på den svenska marknaden men tillverkaren kommer antagligen hit till Sverige för att träffa kunder från främst europeiska länder med brant terräng och helstamstraditioner.

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Torbjörn Johnsen  
#456228 Länk till pressmeddelandet på Elmias sajt och till tillverkaren IRUM

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456361 Fick reklam om södras buss idag, i så fall den från Gbg/Landvetter torsdag 8:e juni. Några skogskompisar man kan träffa då??

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

sundelius  
#456406
Mangan skrev:Fick reklam om södras buss idag, i så fall den från Gbg/Landvetter torsdag 8:e juni. Några skogskompisar man kan träffa då??

Jag och Jens kommer nog dit torsdag eftermiddag

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

mullhytting  
#456441 Finns det någon ölservering inne på mässområdet nu för tiden?

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

Eremiten 74  
#456471 Den här traktorn ska bli spännande att se live [emoji4]
IMG_20170524_184529.jpg

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Seb macahan  
#456504 Den skulle ju inte visas förrän i slutet av sommaren. Var har du läst att den ska visas på Elmia?

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

Eremiten 74  
#456510 Här är annonsen [emoji4] Den var med i ATL.
IMG_20170524_223759.jpg

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456678 Rekat vår monter idag

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

svampbob  
#456679 Det verkar nu som att jag med sambo kommer till Elmia. Det har länge sett hopplöst ut men igår hittade vi en lösning med bil, flyg och hotell som verkar funka för oss båda. Vi blir på Elmia på torsdag och ev även en stund på fredag.

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

kennethkk  
#456722 Blir en tur till Elmia Wood den 9-6 med hela familjen. Så man får se om man hittar något roligt att inhandla.

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

JensSkoog  
#456735
kennethkk skrev:Blir en tur till Elmia Wood den 9-6 med hela familjen. Så man får se om man hittar något roligt att inhandla.

Glöm nu inte att ta en sväng inom Skogsforums stand :grin:

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Kse  
#456761 Jag kör bil från Sthlm torsdag förmiddag och tillbaka lördag eftermiddag om det är någon som behöver lift.

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

Fredrik N  
#456795
Eremiten 74 skrev:Den här traktorn ska bli spännande att se live [emoji4]
IMG_20170524_184529.jpg

Jag var och tittade på ett sånt ekipage igår.
Med en ny Mohedavagn och en FTG M 75 kran.
Den kommer attvara med på Elmia.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).