Skogsmässor

Skogsmässa Hedemora 19/3

7 inlägg 4553 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsmässa Hedemora 19/3

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382174 Hamnade på en mindre skogsmässa i Hedemora i dag.
En väldigt trevlig tillställning. Kaffe, korv och kolbullar serverades.
Det var ett ganska brett utbud av utställare säkert ett femtiotal. Ja det var nog ännu fler.
Tex, Terribergaren, MF, Deutz, Valtra, Lennartsfors, Avestavagnen, Försäkringsbolag Många av virkesköparna, motorsågskonstnärer, Motorsågar, bandsågar och många fler med anknytning tillskog och skogsbruk.
Tog några bilder



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsmässa Hedemora 19/3

isteskog  
#382179 Har du något namn på tjärgubben, har funderat göra lite trätjära framöver. :smile:
verkade vara en trevlig skogsdag .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsmässa Hedemora 19/3

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382181 Nej jag tog inte namnet på honom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmässa Hedemora 19/3

isteskog  
#382183 Synd! :cry:

Avatar Fallback

Re: Skogsmässa Hedemora 19/3

tallen100  
#382226
isteskog skrev:Har du något namn på tjärgubben, har funderat göra lite trätjära framöver. :smile:
verkade vara en trevlig skogsdag .. :smile:

Finns nog en del ritningar och tips på tjärbränning om du söker på nätet, det var med något liknande i Svensk jakt för några år sen tror jag, det var iaf ett kvartsfat inuti ett helfat och så fyllde man kvartsfatet med tjärved och eldade runt det i det stora fatet... men där har jag för mej dom hade två tapprör, i det ena kom tjära, i det andra terpentin. Hursom så var det inte särskilt invecklat, menade att göra en och prova men det blev förstås aldrig av.

Avatar Fallback

Re: Skogsmässa Hedemora 19/3

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382245 Verkar ha varit en trevlig tillställning. Brasan ser ut som en variant av stockeld. Klyver man stocken brukar man kalla det en nying. Har man varit scout, vilket inte jag har, så har man nog prövat alla varianter.

Avatar Fallback

Re: Skogsmässa Hedemora 19/3

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382314 Kommentar till tjärdalen: den var finurligt gjord, med ett helfat som kortats 200mm. de 200mm ställdes ovanpå helfatet.
den okapade delen uppåt. 200mm delen med kapade delen uppåt. Den blev då en balja att elda i.
I baljan och fatet under gjordes det hål i mitten för ett kvartsfat, som gaveln var borttaget på.
Kvartsfatet packades med tjärved, ett nät spändes över gaveln så inte ved/kol kunde rasa ned.
I helfatet fans stoppar så inte kvartsfatet kom för långt ned.
Under kvartsfatet fans en typ wockpanna med pip som tjäran droppade ned i. Därifrån till tapprör.
Tätningen mellan hel och kvartsfat är viktig. Till det använda han lera.
Kolla på bilden: urtappningsröret i slutänden består av ett koppar med vattenlås, eller i det här fallet gaslås.
Det är en finess i sig så inte giftig gengas strömmar ut på fel ställe, den facklas bort på högre höjd.
Men man ska komma i håg att konstruktionen var så att det fans gengas i helfatet.
DET KAN BLI EN J.....LA SMÄLL.
Så det finns lite att tänka på och utveckla.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).