Hej !
Först vill jag tacka Fredrik vår admin för hjälpen med visningen !
Som tillverkare är man luttrad vad det gäller teknik och visst var det lite tråkigt att vi inte fick upp farten på överföringen...
Kul dock att försöket uppskattas, det är bara att bita ihop och komma igen
Beträffande drivningskostnader mm så finns det mycket att dryfta.
Skördningen är mkt konkurrenskraftig som det är idag, utmaningen är som alltid skotningen vi jobbar ständigt med att försöka få ner skotningskostnaden och här är extravagnen mycket intressant. Man behöver anpassa stickvägen ngt för att få plats och undvika att fläcka träd, men den ökade lastkapaciteten sänker kostnaden.
En effekt av de smala vägarna är utmaningen med fallande massaved, vi har mindre utrymme att "vända" på virket jämfört med en en traditionell skotare med "normala" stickvägar.
Här tror vi att en tiltgrip kan vara en parameter för att effektivisera lastningen.
Någon på forumet som kör/har kört med tiltgrip som kan ge lite feedback ?
Till slut vill jag ändå poängtera att markägarna funderar väldigt mycket på vilken typ av gallringssystem man skall nyttja i framtiden. Storm- och körskador är ett gissel och kostar mycket pengar. Kanske man kan ta en liten kostnad i förstagallringen som " stormsäkringspremie" ?
mvh
Magnus Wallin
Malwa