Skogsmässor

Roliga saker på mässa

10 inlägg 21875 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Roliga saker på mässa

Partek  
#319261 Hej. Min svärfar brukar berätta roliga minne från bussturer till skogsmässor :grin: och framför allt sånt som är roligt när man går in i ett tält på mässan. Frågesporter och sånt . En gång va han med på någon tävling där han skulle gissa hur många sågspån det låg i ett akvarium (har jag för mig).

Vad har ni för roliga minnen av tävlingar och frågesporter eller något i den stilen, från mässor ni varit på?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Roliga saker på mässa

Hema  
#319280
Partek skrev:Hej. Min svärfar brukar berätta roliga minne från bussturer till skogsmässor :grin: och framför allt sånt som är roligt när man går in i ett tält på mässan. Frågesporter och sånt . En gång va han med på någon tävling där han skulle gissa hur många sågspån det låg i ett akvarium (har jag för mig).

Vad har ni för roliga minnen av tävlingar och frågesporter eller något i den stilen, från mässor ni varit på?

Kommer ihåg för 2 år sedan då en firma hade en utrustning för kranstyrning, men det majoriteten av folket undrade var ang. Kranen, vilket inte riktigt hade varit deras tanke. Under den korta tiden jag stod där, strömmade frågorna in. Hehe Fast de fick ju bra uppmärksamhet, det kan vara lite si o så hos andra ibland.

Användarvisningsbild

Re: Roliga saker på mässa

Vardon  
#319295 På en järnvägsmässa tog jag med mig frågelappen till nån som hade nätuppkoppling googlade fram svaren. Kollegan var dock bättre på skiljefrågan så hon vann presentkort på SJ för 2 000 och jag för 1 000 kr. Till mitt försvar kan sägas att man fick ganska långt ner i föreskrifterna för att hitta exakta svaren.

På en arbetsmarknadsmässa skulle man gissa vikten på en rälsbit och priset var ett sommarjobb. Jag skrev ut en stor bibba på olika rälstandarder och en tumstock. Sen mätte jag rälen bestämde typen och räknade ut vikten. De som hade montern mumlade nånting om att så var det ju inte tänkt varvid jag svarade: " Ska ni ha en ingenjör som gissar eller mäter och därefter gör en beräkning"

Annars får ni här Dogbert (hunden i serien Dilbert) tips på hur man får uppmärksamhet till sin monter: Monterbrudar, illusioner, utlottning samt kombinationen - man skapar en illusion av att man lottar ut monterbrudarna.

Användarvisningsbild

Re: Roliga saker på mässa

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319297 Jag kom att tänka på någon Elmia skogsmässa när jag var liten, jag och kompisen hade ju som mål att få broschyrer från allt och alla, min kompis far blev inte så glad när det första vi fick tag på var en fin kasse att samla alla broschyrer i, en med fint reklamtryck från pappans "hatföretag"...

Ännu värre blev det väl när vi började bli trötta och lät våra pappor bära dessa kassar, han var inte helt nöjd med att bära runt på reklam för detta företag...

(Något annat som hade varit kul att se är när en bekant som jobbade i en monter på en mässa / utställning fick besök av en yngre kvinnlig släkting , hon var nog rätt frispråkig, för när hon gick in i montern ställde hon frågan.
-Var det här det var beställt en strippdansare... )

Användarvisningsbild

Re: Roliga saker på mässa

loppan  
#319302 Jag minns ett Elmia då en hyffsat känd maskinhandlare(vi kan säga att han kommer från Horred :wink: )
stod i Kellfris monter och högljutt förklarade bristerna i deras kvalité till åskådarnas förtjusning.

Användarvisningsbild

Re: Roliga saker på mässa

Bax  
#319311 Min dotter, 10år, klev in i Holmens monter och ställde upp i en tävling med blåsrör på små måltavlor.
Efter helgen ringde en Holmentjänsteman till mig och berättade att hon vunnit, en jaktresa.
"Den där resan, pappa, köper du av mig så får jag pengar till en hundvalp". Vad kunde jag göra?

Resan var trevlig :grin:

Avatar Fallback

Re: Roliga saker på mässa

Blivande snickare  
#319330 Vi brukar alltid vara på Alahärmä powertruck show som lite av en familjesemester och när jag var 14 var vi som vanligt där. Samma år hade Kesla en krankörnings tävling där man på tid skulle stapla ett antal vedkubbar (5 tror jag) på varandra, släppa en liten sten ner i en hink från en meters höjd och slutligen spräcka en ballong för å stoppa klockan.
Stod länge och tittade avundsjukt på medan alla gubbar lastade och samlade slutligen tillräckligt mod för å fråga på stapplig finska om jag åxå fick delta..
Fick tillbaka en rätt överlägsen blick som försäljaren kastade över axeln mot mig medan han sa att den här tävlingen nog var tänkt för lite större pojkar. Jag var visserligen lite småväxt för min ålder då så jag har viss förståelse för hans skepsism. Så jag tänkte bara "jaha, där miste du en framtida kund" och svarade med ett deppigt okei, kiitos och var på väg ut när min kära mor upplyste försäljaren om att jag faktiskt kunde lasta och hade gjort det i princip varje dag hela sommaren.
Plötsligt ändrades tonfallet helt och hållet och jag fick ett formulär å fylla i med namn, address etc å dessutom först i kön :grin:
Klättrade in i hytten och fick reglerna förklarade samt att jag fick leka lite med kranen innan jag börjar för å lära mig hur den reagerar.
Så efter en snabb provkörning satte jag ner gripen på marken och tiden började.
Staplade först vedbitarna på varandra och märkte när jag satte ner typ tredje eller fjärde att den var snedkapad så jag slängde den åt sidan och staplade vidare med de andra. Efter att ha fått klart fem styckna på varann plockade jag upp stenen och lyckades på andra (fan! :P )försöket få den i hinken.
Nå, bara ballongen kvar, heliumballong i snöre och relativt vindstilla men den jäveln hölls inte mellan griparmarna tillräckligt länge för å spräckas men på nåt vänster lyckades jag med konststycket att knipa av bandet OCH hålla ballongen i gripen. Då gav jag upp och satte ner gripen på marken å steg ut.. i en i mitt tycke enorm applåd! :grin:
Tydligen hade det samlats folk som ville titta medan jag körde och de gillade tydligen vad de såg :grin:
Fick sen en Kesla lippis (keps) av försäljaren för att jag var den yngsta deltagaren! Lippisen har jag faktiskt kvar som ett kul litet minne! :grin:

Avatar Fallback

Re: Roliga saker på mässa

Hema  
#319344
Bax skrev:Min dotter, 10år, klev in i Holmens monter och ställde upp i en tävling med blåsrör på små måltavlor.
Efter helgen ringde en Holmentjänsteman till mig och berättade att hon vunnit, en jaktresa.
"Den där resan, pappa, köper du av mig så får jag pengar till en hundvalp". Vad kunde jag göra?

Resan var trevlig :grin:

Vass tös! Vem brårs hon på? :)

Användarvisningsbild

Re: Roliga saker på mässa

Bax  
#319414
Hema skrev:Vass tös! Vem brårs hon på? :)



Hon har ärvt sin skönhet av sin far, resten av sin mor. Ähum :wink:

Användarvisningsbild

Re: Roliga saker på mässa

totte  
#319426
Bax skrev:
Hema skrev:Vass tös! Vem brårs hon på? :)



Hon har ärvt sin skönhet av sin far, resten av sin mor. Ähum :wink:


=))

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).