Sida 2 av 3

Postat: sön 10 feb 2008, 22:03
av Engstrand
Har en kompis som kör 911.3,den upplever han som lite klen i kranen,så 901 kranen lär ju vara ännu klenare. Iofs. har man väl inte långkran på dem.
Annars går 350 aggregatet av bara tusan som de låter!

Postat: sön 10 feb 2008, 22:21
av valmet 901
Engstrand skrev:Har en kompis som kör 911.3,den upplever han som lite klen i kranen,så 901 kranen lär ju vara ännu klenare. Iofs. har man väl inte långkran på dem.
Annars går 350 aggregatet av bara tusan som de låter!
Nä ska man ha långkran på den då blir de ju 330 aggr å det blir ju för klent för oss,kanske ska gå på en 911 ändå :?

Postat: mån 11 feb 2008, 01:51
av tullan
901án kan man få levererad med sp451 agg oxå vilket blir den bästa kombinationen, klarar både gallring och slutavv utmärkt. Då får man den med långkran oxå vilket enligt mig iaf nästan är ett måste i gallring. Har provat en 901.3 med långkran och 451 på och kan lova att det går riktigt riktigt bra!

Själv valde vi en 911.3 med långkran och 350.1 och den går kanon. Har kört gallring på 0,04 till fröträd på runt 0,50 så man blir rätt allround.

Postat: mån 11 feb 2008, 20:44
av valmet 901
tullan skrev:901án kan man få levererad med sp451 agg oxå vilket blir den bästa kombinationen, klarar både gallring och slutavv utmärkt. Då får man den med långkran oxå vilket enligt mig iaf nästan är ett måste i gallring. Har provat en 901.3 med långkran och 451 på och kan lova att det går riktigt riktigt bra!

Själv valde vi en 911.3 med långkran och 350.1 och den går kanon. Har kört gallring på 0,04 till fröträd på runt 0,50 så man blir rätt allround.
Men är inte 451 för litet om man kör blandskog,öppnar väl 42 cm eller nåt sånt???

Postat: mån 11 feb 2008, 21:08
av timberjack810c
stmmer bra med 42 tror jag :?

Postat: mån 11 feb 2008, 21:30
av Valmet 890
jag har kör nästan dagligen 911.3 med 360 aggregat och den skulle gäran få vara lite starkare på lyften.

Men jag har också kört en del 901.3 med 350 då med 10 m kran, och det vettetusan om den inte är starkare än 911 på att lyfta??!! känns då nsätan så,,, I gallring är den då alldeles nog stark, den ajg körde lyfte man ju en klentimmer tall stående på 10 m med 911an och 360 är det ju knappt att du lyfter aggregatet...

Postat: tis 12 feb 2008, 00:21
av matsimon
I företaget jag jobbar finns en 911.3 6-hjuling med 350 och långkran. 901.3 jag kör har nya 350.1 och access kranen. Visst är 911:an lite vassare men skillnaden är inte så stor! Däremot skiljer bränsleförbrukningen omotiverat mycket mellan maskinerna, uppemot 6-8liter timmen! Jag upplever 901:an som mycket allround. smidig i gallring men fullt kompetent för slutavvaerkning. Senaste 350.1 är ett klart snäpp uppåt gentemot tidigare 350. Vi körde med ett förserieaggregat i ca 6-7000timmar. Gick mycket bra till en början, men senare mycket problem med kabelbrott, sprickor, läckande cylindertätningar mm. Sedan har vi haft ett 350 till låns i väntan på detta. Dom flesta barnsjukdomarna verkar bortbygda, tex matarvalsslangar som man inte behöver riva halva aggregatet för att byta. Mer plats för kranspetsslangarna så dom inte skavs sönder. Det verkar lovande! Vi har också varit inne på Sp och logmax när första 350:n krånglade som värst, Båda har rykte om sig att vara enkelt uppbygda, robusta och driftsäkra. Dom har dock inte mätning av samma höga klass. Dessutom är det värre klipp i 350:n. Hoppsan, jag halkade visst in på aggregat istället för maskin....

Postat: tis 12 feb 2008, 01:28
av tullan
451 är väl ungefär mitt emellan 330 och 350 och ett mycket bra alt tycker jag. Vi hade det på våran förra maskin och man tog ganska grovt med det. Klart värre klipp än tex logmax 4000.

Att 901 skulle ha starkare kran än 911 låter väl inte riktigt troligt....då borde tryck mm kollas upp på den 911án. Dock så är väl ett 360 riktigt tungt vilket påverkar. Vi lyfter vårat 350 på full arm med dubbelutskjut utan problem

Postat: tis 12 feb 2008, 05:11
av Engstrand
Har en bekant som gick från 350 till logmax 5000. Han säger att det är milsvidder i klassskillnad. Logmaxet går riktigt lusigt i jämförlse.

matsimon skrev:I företaget jag jobbar finns en 911.3 6-hjuling med 350 och långkran. 901.3 jag kör har nya 350.1 och access kranen. Visst är 911:an lite vassare men skillnaden är inte så stor! Däremot skiljer bränsleförbrukningen omotiverat mycket mellan maskinerna, uppemot 6-8liter timmen! Jag upplever 901:an som mycket allround. smidig i gallring men fullt kompetent för slutavvaerkning. Senaste 350.1 är ett klart snäpp uppåt gentemot tidigare 350. Vi körde med ett förserieaggregat i ca 6-7000timmar. Gick mycket bra till en början, men senare mycket problem med kabelbrott, sprickor, läckande cylindertätningar mm. Sedan har vi haft ett 350 till låns i väntan på detta. Dom flesta barnsjukdomarna verkar bortbygda, tex matarvalsslangar som man inte behöver riva halva aggregatet för att byta. Mer plats för kranspetsslangarna så dom inte skavs sönder. Det verkar lovande! Vi har också varit inne på Sp och logmax när första 350:n krånglade som värst, Båda har rykte om sig att vara enkelt uppbygda, robusta och driftsäkra. Dom har dock inte mätning av samma höga klass. Dessutom är det värre klipp i 350:n. Hoppsan, jag halkade visst in på aggregat istället för maskin....

Postat: tis 12 feb 2008, 19:15
av valmet 901
Nä vi funderar ju på ett swelog inbyte som kommer in till sommarn,en 901.3 med 10m accesskran å 350.Haken är att ja vill ha 11m å 350,det är därför man undrar lite?

Postat: tis 12 feb 2008, 21:03
av matsimon
Jaha?! Jag tror det är ovanligt med långkran på 901:an. Beror på vad man kör för metod och så. Vi kör stickvägar och mellanzon, så man klarar sig bra med den kortare vippen. Accessen borde fler Valmetförare prova. Det är en riktig höjdare! Valmet skördarna är ju smidiga i grunden, men med Accessen blir den gudomlig!
Hudiksvall? Är det Swelog i Ljusdal ni handlar hos då?

Postat: tis 12 feb 2008, 21:07
av valmet 901
matsimon skrev:Jaha?! Jag tror det är ovanligt med långkran på 901:an. Beror på vad man kör för metod och så. Vi kör stickvägar och mellanzon, så man klarar sig bra med den kortare vippen. Accessen borde fler Valmetförare prova. Det är en riktig höjdare! Valmet skördarna är ju smidiga i grunden, men med Accessen blir den gudomlig!
Hudiksvall? Är det Swelog i Ljusdal ni handlar hos då?
Ja Benny Persson ljusdal

Postat: tis 12 feb 2008, 21:17
av Engstrand
Kör man 20 meter så klarar man ju sig med den korta kranen åxå med lite instick här å där.
Hur styr man accessen? Sitter en vippa nånstanns lr.?

Postat: tis 12 feb 2008, 21:35
av valmet 901
Engstrand skrev:Kör man 20 meter så klarar man ju sig med den korta kranen åxå med lite instick här å där.
Hur styr man accessen? Sitter en vippa nånstanns lr.?
Jo de är ju sant men de vore skönt å slippa instick som jag gör hela tiden nu,men man kan ju inte få allt :lol:. Sitter en vippa på höger spak.

Postat: ons 13 feb 2008, 02:01
av tullan
Ingen som har en bild på hur spaken ser ut och vart den sitter till access? (med minispakar) och vad det kan kosta att eftermontera

Nu har vi kommit en bit ifrån ämnet men men....