Skördare

erfarenheter av Ponsse Fox

28 inlägg 13276 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

JD 2006  
#125383 Jag har kört alla tänkbara modeller på kranplacering....men jag gillar då Ergon bäst med bomkran :-bd Den orkar en hel del när det blir lite tuffare avverkning. Upplever nästan att den är mindre "ivägen" än på John Deere t.ex.

Men ska man ha en gallringsmaskin så är väl hyttmonterad kran bra....förutom det där hemska hydraulljudet som gnålar och gnäller i hytten dag ut och dag in..... 😡

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

dexter  
#125386 tråden börjar balla ur..

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

finskpinne  
#125579
superspindel skrev:Diskutionen att kranen sitter nära eller inte nära blir lite konstig tycker jag. Spelar ingen roll om kranen sitter en två tre eller fyra meter framför en så är det ändå lika värdelöst och ivägen. kranen ska sitta på sidan för optimal ergonomi och sikt och därmed produktion.



Det är i gallring som skillnaden märks mest, i ponssen som jag har så är ju kranen ganska långt från hytten så när man har en yvig gran bredvid hytten och lägger ut kranen åt sidan så skymmer ju granen sikten mellan hytten och aggregatet. Men om man har hytten intill kranen så har man ju fri sikt till aggregatet längs med kranen hela tiden. Det har faktiskt ganska stor betydelse i gallringar.

Men sikten rakt framåt ändrar ganska minimalt beroende på om hytten är långt från eller nära kranen, den ör ju som sagt alltid i vägen om den är framför ansiktet oberoende om du sitter en eller två meter från den. I slutavverkning så har det inte så stor betydelse eftersom man lätt kan ställa maskinen lite snett för att se bredvid kranen. Har inte ägt någon skördare med kranen monterad bredvid hytten ännu men efter att man kört lite grävmaskin ibland så lutar det nog mot att det blir en skördare med hytten bredvid kranen nästa gång det blir att byta maskin, för det är ju helt klart en betydlig skillnad när man inte behöver sitta och kolla runt kranen...

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

Knegarn  
#125581 DÅ kan ju jag passa på att flika in att jag som har kört valmet i 10 år och i mer eller mindre misstag kom över en ponsse beaver me bomkran för en vecka sen är överlycklig över att inte behöva snurra med kranjävlen för varje liten stam :) så va ska man tro om detta?

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

finskpinne  
#125583 Kanske man borde gå bakåt i tiden och montera kranen på hyttaket!?? Kranen får ju snurra men hytten kan ju stå still...

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

Knegarn  
#125585 Men då blir det lite som en 678 att hytten gungar sidledes, men det vore kul att testa en sån verision :)

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

finskpinne  
#125590 Eller varför int en version som Timberjack gjord på sin Plusjack?? Med kranen bakom hytten!?

http://www.deere.fi/fi_FI/images/miscel ... jack09.jpg

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

JD 2006  
#125606 Ja varför inte......men det där var väl dyrt med tanke på att det inte avnänds några idag?

knegarn nu har du väl inte hunnit testa så mycket gallring kontra slutavv med den nya beavern men vad är ditt första intryck förutom det att man slipper "åka" med kranen?

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

finskpinne  
#125608 Jag menade inte att man skulle använda hela konceptet med ben istället för hjul utan jag syftade på konceptet med att ha kranen bakom hytten. På det viset är den ju inte i vägen men man behöver ju inte "sitta fast i kranen".

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

JD 2006  
#125610 Ok....jo visst idén är ju inte så dålig..men kan det inte vara lätt att få agget i rutan? :???:

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

finskpinne  
#125617 Det var min första tanke också första gången jag såg denna maskin... Är nog en orsak till att ingen tillverkare kör med detta koncept. Finns inte den risken med Eco-Log och Valmet då??

Känns som att vi har halkat iväg från trådens rubrik...

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

JD 2006  
#125619 Jo precis.......Jag vet om en Fox här uppe som hörs gå väldigt fint....den har ett H6. Hörs som den går hårt :-bd

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

bård  
#125653 Highlander fra Konrad har kranen bak hytten,men den er montert på samme plate som hytten så den svinger med den.
Den hadde vært bra i tynning hvis den hadde blitt et par nr mindre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).