Sida 2 av 5

Re: Valmet 911.5

Postat: sön 17 jul 2011, 17:55
av Herr Krånglin
Mäki skrev:Har 931.1 ad-blue? Läste på Komatsu´s hemsida och jag förstod att det bara är 911.5 som har det. Men jag kunde ha misstolkat det, brukar hända :???:


Det är adblue i den .
Ska börja köra en sån i slutet på oktober .
Men vi har inte klurat ut vart i kojan vi ska förvara det .
Tydligen måste det va i värme annars fryser det .

Re: Valmet 911.5

Postat: sön 17 jul 2011, 19:18
av Mäki
Herr Krånglin skrev:Tydligen måste det va i värme annars fryser det .


Det var inte bra... för det är inte vanligt att man har någon huggar vagn i Finland som ni har.
Hur går det sedan när maskinen står över någon lång helg och det är -30?
Skall den tömmas då eller?

Re: Valmet 911.5

Postat: sön 17 jul 2011, 20:08
av Herr Krånglin
Som jag har förstått så sitter det en värmeslinga i tanken .
Men hur det funkar i verkligheten vet ja inte .
3.10 in i filmen får man se lite av adblue tanken.
Tyckte det såg lika ut som på 931.an som stod på nolia


Re: Valmet 911.5

Postat: tis 19 jul 2011, 22:04
av 970D
skogsjan695xl skrev:Men det är ju inte ADblue i 840TX har en som går efter oss som är 2 veckor gammal nu och den är det bara ren diesel.
Är väll bara 931.1 och 911.5 som har ADblue än så länge

Nej jag vet, ville bara påpeka vad som händer och så om man inte fyller på.

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 19 jul 2011, 22:38
av ponsse beaver
Den går utan adblue ett tag tills den har värmt upp den.

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 12:21
av Valmet 890
Hur funkar det nu med AD blue för er som hunnit köra lite grann?
Här verkar dom gå bra förutom nånting med fastsättning av katalysatorn soim gjorde att några spruckit efter några hundra timmar.

Hade ut en 911.5 med 365 på demo där kring jul och nyår, tyckte den gick fint iofs knappt nån skillnad mot våran egen .4 men lite mindre bränsle verkar den ju ta iaf, körde den på mellan 11,5 och 12 liter timmen där våran egen tog ca 13,5.
Men då var det minispakar i demon så det var vi lite ovan med så man körde mer virke med våran egen så skillnaden kanske är mindre då man får upp full fart :P

Våran .4 har ju gått 10 000tim nu så börjar väl bli dags att fundera iaf.

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 12:37
av huggarn82
en fråga till hur mycke AD blue förbrukar man per dag eller månad?

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 20:55
av Engstrand
Hur mycket adblue drar den då? Och vad kostar den...Tänkte att om de bara skiljer nån liter äts du upp av adblue kostnaden.
Var ju en säljare som påstod att 931an med ad blue drog 12 liter. Gick med en som hade en äldre 931 utan adblue,den fick han inte under 20 liter...

Valmet 890 skrev:Hur funkar det nu med AD blue för er som hunnit köra lite grann?
Här verkar dom gå bra förutom nånting med fastsättning av katalysatorn soim gjorde att några spruckit efter några hundra timmar.

Hade ut en 911.5 med 365 på demo där kring jul och nyår, tyckte den gick fint iofs knappt nån skillnad mot våran egen .4 men lite mindre bränsle verkar den ju ta iaf, körde den på mellan 11,5 och 12 liter timmen där våran egen tog ca 13,5.
Men då var det minispakar i demon så det var vi lite ovan med så man körde mer virke med våran egen så skillnaden kanske är mindre då man får upp full fart :P

Våran .4 har ju gått 10 000tim nu så börjar väl bli dags att fundera iaf.

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 21:19
av loppan
Jag kan bara tala för hur ad blue eller urea funkar på lastbil men på en FH 12 520 så går det åt ca
70 liter per vecka.

Då har det gått åt ca 1300 liter diesel eller ca260-270 liter per dag.
Ad blue tillsätts i avgassystemet innan katalysatorn för att förbättra utsläppsvärden och få effektivare rening.
Det har inget med förbränningen i motorn att göra.

Om man glömmer att tanka så går motorn ner i effektläge,i mitt fall så blir 520 hk 200hk.
Det ska räcka för att man ska ta sig till närmaste tankställe.

Det bästa med eländet i synnerhet för alla i norra sverige är att ad blue är vattenbaserat.
Det innebär att det inte tillsätts nått i avgassystemet under -5.
Då slutar nämligen värmen i systemet på Volvo att funka.
Min bil har förbrukat ca 10 liter ad blue de senaste två veckorna p.g.a minusgrader.:mrgreen:

Ad blue kostar i dag ca 5 kr litern vid bulkinköp.

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 21:36
av snubblaren
Borde man inte väldigt enkelt kunna lura en tempmätare att det är jävligt kallt ute och så på vis aldrig behöva tanka? :D

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 22:02
av Valmet6400
AdBlue har ju inget med bränslet att göra, det sprutas in med avgaserna för att kyla dessa så att katalysatorn renar bättre. Stänger man av AdBlue så blir katalysatorn för varm, det är antagligen därför effekten sänks.

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 22:07
av snubblaren
Ok men plocka väck katalysatorn lär ju inte vara för svårt kanske är högre tryck och så på en industridiesel men på en bil är det ju väldigt enkelt att plocka väck en katalysator för ett rör...

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 22:26
av Valmet6400
De borde ju inte vara nått bekymmer, de lär ju knappast komma någon och göra avgastest på en skogsmaskin :)

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 22:34
av kalhygge
Äre inte någon här som kört AdBlue i skogen nu i vinter under "kalla" förhållanden??

Attans att man nyss snabbat sej att skaffa en maskin utan AdBlue.. :)

(tidigare fick jag infon att det bara va större motorer som skulle få det, att tex Komatsu TX skulle slippa, men nu har dom ju TX.1 med adblue...)

Re: Valmet 911.5

Postat: mån 30 jan 2012, 23:13
av Sludent
Du ska vara glad att du slipper det tror jag, dock kommer ingen undan AdBlue i framtiden är jag rädd. :(