John deere 1270

 Svara 31 inlägg 4540 visningar 2 följare
 
#91840 Mitt nya andra hem anlände förra fredagen, en 1270e med 414 och flerträdshantering.

Har kört den ett gäng timmar nu, började sådär ingen sågoljesmörjning :surp: verkstan kom ut måndagmorgon satt nån canada pump på den som skulle bort, dom fixade pumpen den gick ett skift ingen smörjning igen :sad: , verstan kom ut å byggde bort pumpen å nu har den smörjt å de bör den väl fortsätta med, har hört mycke gott om supercuten.

Sågmotorn har låst sej 2 gånger(bucher) så en ny sån ska sättas dit till veckan.

Ja drog slang på aggregatet innan den gick ut å de gjorde verkstads personalen oxå, men de har lossnat ett gäng slang likförbannat, inget kul men JD har problem med de nu så de är bara att bita ihop å se vad som händer.
Vi har långkran på men maskinen orkar inte lyfta aggregatet mer än ca 50cm på full arm, vore de inte för den fina paralellföringen skulle den inte gå nått bra där ute,får se vad JD kommer med för lösning på det problemet.På 11 m lyfter den agget bra så de vore perfekt om de gick att få den ca 10,5 -11m

Har kört ponsse beaver med h53 dom senaste 3 åren och provkört en del andra märken innan bytet å som alla vet har ja blivit rätt grön med åren å provkörningar av dom gröna, min medarbetare har varit mer åt röd och gult(valmet/ponsse)

Hur går den då? bättre än förväntat kan ja lugnt säga å de säger inte lite.
Hytten har bättre benutrymme än ponssen(datorn självklart framflyttad) otrolig medföljning och nivilering kan väl önska lite mer tilt framåt å bakåt men då blir ju maskinen rejält längre. Lite väl breda och höga paneler på sidorna lite trång om armstöden sitter lågt.
Aggregatet hanterar virket bra ner till ca 6 cm topparna smäller aldrig av(ponssens sköt iväg dom ofta)414 är bra mycke tyngre å de känns när man hanterar virket i 0.07, maskinen är 300% stadigare trots tyngre aggregat vickar aldrig upp. Farten känns fullt tillräcklig bättre acc från start å precisionen att hitta kapfönster är snabbare.

Driften känns väldigt fin går lungt å känns stark från start, fick den att kurka var påväg utför i 29graders lutning gick att backa ca 4-5 meter men sen tog det stoppp mot en sten. I ponssen hade ja tvekat rejält till att köra ut nu hade ja inte ens bältet på :mrgreen: dom gröna är grymma.

En veckorapport från en överlycklig å glatt överaskad MrMe :mrgreen:


 
#91841 Jaha det blev en sån :) Kul! Då får du rapportera framöver hur det går :)

 
#91844 :ymparty: :D
Har du hunnit testa flerstamsutrustningen och isåfall vad anser du om den :?:

 
#91875 Hei,vi hadde samme problem med kjedesmøringen
Jeg fjærnet canadapumpen og med supercut fungerer det bare bra.ca1100timer til nå :surp:
Vi har også langkran(11,7m)med 414 og flertreutrustning,synes kranen er bra sterk i forhold til 210 kranen som jeg har kjørt med før.
Har kjørt med flertreutrustning i ca 2 uker og synes den fungerer bra.
Den nye flertresatsen er blitt noe smalere,så den bygger ikke så mye på høyden som før.
Har litt problemer med matingen,men har bestilt nye materhjul så det blir vel bra til slutt :grin:

 
#92000 kör ni nå gallring med den?

 
#92029 höru döm inte ut burchern när det är mekaniskt fel :wink: har ni fått en bra inskolning så att ni kann med H09an :lol: heller hur har du löst uppkomna fel pga dåligt inställt aggregat :?:

 
#92059 Vi kör mestadels gallring, sitter i 0,07 gallring nu å de funkar rätt bra tycker jag.

Burchern var de inget fel på var en skruv bakom som var borta så de är nog troligtvis den som låste motorn så de var ju tur.

 
#92061
novis?? skrev:höru döm inte ut burchern när det är mekaniskt fel :wink: har ni fått en bra inskolning så att ni kann med H09an :lol: heller hur har du löst uppkomna fel pga dåligt inställt aggregat :?:

svara nu mrme :mrgreen:

 
#92254 går den som en klocka eller mekar ni?fegis att du ej törs skriva hur du löst inställningarna du hugger ju så på890 knegarn mm :mrgreen:

 
#92269
novis?? skrev:går den som en klocka eller mekar ni?fegis att du ej törs skriva hur du löst inställningarna du hugger ju så på890 knegarn mm :mrgreen:



Inställningar har ja löst med en del eget huvud lite känsla å en skogstokig deere förare som delat med sej av en del tips å trix som skulle tagit lite längre tid att komma på annars eller kanske aldrig kommit på.

Maskinen går förbaskat bra måste ja säga långt över förväntan utan att överdriva.
Är ju som vanligt när man ska byta märke, blir lite orolig om man ska kunna hantera den nya lika som den gamla men de rullar på fint.

Dragit lite slang annars har den gått kanon bra.

Ska bli kul att se vad den drar.

 
#92326
mrme skrev:
novis?? skrev:går den som en klocka eller mekar ni?fegis att du ej törs skriva hur du löst inställningarna du hugger ju så på890 knegarn mm :mrgreen:



Inställningar har ja löst med en del eget huvud lite känsla å en skogstokig deere förare som delat med sej av en del tips å trix som skulle tagit lite längre tid att komma på annars eller kanske aldrig kommit på.

Maskinen går förbaskat bra måste ja säga långt över förväntan utan att överdriva.
Är ju som vanligt när man ska byta märke, blir lite orolig om man ska kunna hantera den nya lika som den gamla men de rullar på fint.

Dragit lite slang annars har den gått kanon bra.

Ska bli kul att se vad den drar.

tack det är tur att vi är ett kollektiv av förare som kan hjälpa när inskolningarna tryter :lol:

 
#93768
Simba skrev::ymparty: :D
Har du hunnit testa flerstamsutrustningen och isåfall vad anser du om den :?:



Flerträdshanteringen tycker ja funkar bra men inte kanon, de fastnar för många träd mellan matarvalshjul och matarvalsmotor, borde vara nån form av koniskthjul inått eller nått.
Som det ser ut nu är det ett ganska stort tomrum där helt perfekt för en stamm att fastna i.




Maskinen har gått 400tim strax nu, å dom har bytt den där förbannade erg ventilen 2 gånger kalibrerat den en gång men de är fortfarande fel så nu ska kabeln bytas men inte fan ska de ta 400 timmar av irriterande larmljud att fixa till ett problem dom vet om :evil:

Har bytt backventilen till kedjesträckningen för kedjan hade perioder med att hoppa av, inte ett kedjehopp igår så de verkade bli bättre, en nya bättre backventil och kabel till erg kommer dit idag med lite tur, hoppas verkligen på att de är fixat när ja kommer annars åker nog yxan fram så ja kan få tyst på högtalaren :evil:
Båda cylindrarna blev bytta igår pågrund av att den ena läckte. Att de alltid ska va nått på nya maskiner oavsett märke :surp:

Datorn borde väl oxå ha betydligt högre prestanda än idag fattar inte att dom sätter i nått halvslött skit, bildskärmen är mycke grynigare än ponssen varför vet ja inte och teknikern vet heller inte, kostnadsbesparing kanske?? va vet ja. Ponssedatorn gick som en klocka den här känns lite slö, väldigt bra uppbyckt i menyerna.

En väldigt irriterande grej tycker ja är tilt upp på agget de är stenhårt om man kör kranen på fullt ös å det går tydligen inte att ställa separat, funkar om man tänker på det å smyger med kranen, men lyfter man +tilt up så pang järn mot järn ska bli kul att se om de kommer att spricka i längden de tro iallafall jag. Men ja kan ha fel har hänt en gång för längesen


Annars är maskinen förbaskat fin att köra och framkomligheten är otroligt mycke bättre än på ponssen, är mycke mindre jobbigt att köra deeren min värk i fingrarna har börjat gå över, slipper vrida fingrarna runt spaken för att trycka på knapparna :mrgreen:

Fick precis veta att dom är där å byter kabel så nu hoppas ja på att de skitfelet är ur världen :grin:

 
#93782 Det där med att träd fastnar mellan valshjul och valsmotor borde väl gå att fixa med att svetsa fixa till på samma sätt som på 350 aggregaten?
Vet inte om dom gör så där nere, men här på verkstan fixar alla till en plåt som svetsas fast i motorhyllan och går ut i hålrummet mellan hjul och motor/hylla så då kan inte träden halka in där i mellanrummet, blir visst en otrolig skillnad.
KAn försöka fixa en bild på hur det ser ut.

 
#93815
Valmet 890 skrev:Det där med att träd fastnar mellan valshjul och valsmotor borde väl gå att fixa med att svetsa fixa till på samma sätt som på 350 aggregaten?
Vet inte om dom gör så där nere, men här på verkstan fixar alla till en plåt som svetsas fast i motorhyllan och går ut i hålrummet mellan hjul och motor/hylla så då kan inte träden halka in där i mellanrummet, blir visst en otrolig skillnad.
KAn försöka fixa en bild på hur det ser ut.



En bild vore kul att se.



Ändrade lite inställningar ikväll, blev betydligt mycke bättre att köra 3-4 stammar i agget nu,ergn krånglade så imorron ska de bytas modul :evil:

 
#93854 ska försöka fixa fram en bild från någon som kör ett 350....

Liknande Trådar
Titel Statistik Senaste svaret
John Deere 1270 med 754 år 2007 av JD 2006 - mån 03 jan 2011, 00:01
i Skördare
10 svar
1268 läst
av JD 2006     
tor 06 jan 2011, 15:44
nya john deere av Martin_h_83 - tor 19 feb 2009, 16:47
i Skördare
3 svar
805 läst
av grotförare     
fre 20 feb 2009, 17:38
john deere CH8 av novis?? - tis 30 mar 2010, 19:06
i Skördare

1, 2
16 svar
2495 läst
av novis??     
tis 14 sep 2010, 10:38
John Deere - ALS/VLS av sakkis10 - sön 08 mar 2015, 22:18
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
6 svar
1130 läst
av sakkis10     
mån 09 mar 2015, 18:08
ALS-T på John deere skotarna??????? av uvesten - fre 19 feb 2010, 22:20
i Skotare

1, 2
17 svar
2270 läst
av zeaflower     
sön 21 mar 2010, 19:13