Skördare

Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

31 inlägg 16378 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

HankTheTank  
#90566 Någon mer som sett den här mäktiga skapelsen ? Även kallad Duax den är byggd på en valmet 890.3. och är både en skördare med riktig Skördarkran och en riktig markberedar jätte :)

http://www.wintax.se/album.asp?a=1

måste säga att ja tycker det är en av dom mäktigaste skördarna ja sett änså länge :) ponnse har ju inte släppt sin 8W BEAR än ;) den kommer att blir riktigt BRUTAL :ymdaydream:
Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90593 de finns film på youtuben med 8w björn=)

förövrigt förstår jag inte syftet med världens största basmaskin till ett aggregat som passar fint på en 901? :???:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90687
zeaflower skrev:de finns film på youtuben med 8w björn=)

förövrigt förstår jag inte syftet med världens största basmaskin till ett aggregat som passar fint på en 901? :???:


Det skulle ju kunna bero på att man använder en basmaskin man redan har och skaffar ett aggregat som räcker till de jobb man får. Smart bygge tycker jag!

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

HankTheTank  
#90882
Maldas skrev:
zeaflower skrev:de finns film på youtuben med 8w björn=)

förövrigt förstår jag inte syftet med världens största basmaskin till ett aggregat som passar fint på en 901? :???:


Det skulle ju kunna bero på att man använder en basmaskin man redan har och skaffar ett aggregat som räcker till de jobb man får. Smart bygge tycker jag!


om jag tolkar bilderna rätt går bägge maskinerna som markberdare på sommaren och på vintern byter maskinerna skepnad till en skördare och en skotare och kan på så vis nytjas hela året runt istället för att stå hela vintern för som sagt Wintax håller ju till i lycksele och där är det långa vintrar. på såvis kan man hålla gubbarna syllelsatt hela året och får även inkomst på maskin hela året och på såvis bättre total ekonomi. detta är ett koncept som jag tycker verkar vara optimalt iom att maskin går hela året och inte bara en kort tid på sommaren och hösten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Axl  
#90895 Det enda problemet är väl att du har rätt dyra grejer i garaget som du måste dra in pengar till (skördaraggregat på sommaren, markberedningsagg. på vintern).

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90940
Axl skrev:Det enda problemet är väl att du har rätt dyra grejer i garaget som du måste dra in pengar till (skördaraggregat på sommaren, markberedningsagg. på vintern).


Jomen totalekonomiskt kan det bli väldigt lyckat ändå :mrgreen:
Spec. längre norrut.
Våran harvsäsong är ca 6-7 månader så harven blir ändå att stå.
På detta vis får man många maskintimmar/år och kan hålla en fräch dragare sommartid,normalt brukar markberedningsdragarna vara alltför åldersdigna (så oxå hos oss :oops: )

Nu vet jag inte exakt hur dom här byter,om dom byter hela bakvagnen eller om det byggs om,men en intressant lösning som en i närheten kör med är att han köpte en ny 1710 skotare,annars helt standard,sen köpte han en extra vagn ( i kortare utförande,utan kran) som han monterade en harv på.
Maskinen går som normal skotare vintertid,"säsongombyggnaden" går väldigt enkelt med att bara slå ur midjetapparna och byta vagn :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

skogsjan695xl  
#93680 Denna maskin är nu till salu.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Valm ... m?ca=7&w=3

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Lill Junior  
#93721 Wintax har inga egna mb aggregat, det är SCA som äger dom. Han står bara för maskinerna. Sen den där 4 radiga harven är skrotat, dom har väl en 3 radig nu.

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

HankTheTank  
#93745 ja den fyrradiga harven vart ingen riktig hitt. maskin vart så satans baktung så dom fick lov att vätska upp framhjulen för att inte maskin skulle lyfta näsan. och det blir tungt som satan me både 4 harv och 4 vätskade boggihjul, vet inte exakta siffror men maskinen lär ju ha vägt minst 40 ton..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Lill Junior  
#93748 Är väl bara ett 4 radigt aggregat kvar i drift, de sitter på den maskin jag kör på helgerna. Däremot vart ju 3 radiga en riktig storsäljare åt Bracke, 22 nya aggregat på 3 månader. Annars så låg dom på 12-13 aggregat/år.
Jag vill då inte köra en 2 radig harv nå mer nu, med tanke på att man ibland kommer upp i 3 ha/timme med 4 radiga. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Valmet860  
#93804 350 aggregatet räcker gott och väl i Lycksele området där gammel skogen snart är ett minne blott. 8) Fundersam och det kan stämma att sca äger mb aggregaten när dom kör så mycket åt andra bolag men inte ska jag säga. :???:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Lill Junior  
#93853 De e bara vad jag har fått höra ryktesvägen från Bräcke, vet inte om de stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

Valmet860  
#93931 Det kan ju stämma att Sca äger aggregaten för att jag har hört att dom även köper reservdelar åt entreprenörer som inte har råd med det själva.

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

dexter  
#93943 de va en kille i älvdalen, anders tror ja han heter. som övertala bräcke att göra en 3 radig harv. annars hade dom aldrig gjort de..

bara en lite notis så där hehe

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3 Duax (Skördare/Mberedare)

grotförare  
#93945 ponnse har ju inte släppt sin 8W BEAR än ;) den kommer att blir riktigt BRUTAL.


ponsse har redan släppt sin 8W bear för länge sen. de är vad jag har hört iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).