Skördare

H8 vs H09

32 inlägg 10436 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89138 Om man ser rent tekniskt, maskinmässigt osv, är dom likvärdiga i produktion, äre nån som kört båda?... Det gäller Rottne H8 mot Tigercat H09.... alltså 2-3 år gamla, vilken skulle ni rekomendera? Vi har bara kört Tigercat bortsett från valmet 701... men nu börjar gubben fundera på ny maskin å jag börjar bli lite fundersam på om det verkligen måste bli en tigercat igen... Den "nya" tigercaten 1135 är ju stor som fn å ja vet inte om ja gillar den... så åsikter?



   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

masterchief  
#89141 Har testkört H09 och kör H8a emellanåt.
I mina trakter, steningt så blir H09an väldigt utrymmeskrävande samtidigt som den hänger sig på boggielådorna och under.
Smidighetsplus till H8an.
Kapacitetsmässigt är nog H09an lite vassare iom logmax4000 om det är lite grövre gallring.
I klengallring är det nog dött lopp, möjligtvis vinner H8an på smidigheten i maskinen.
Förarmiljömässigt är H09 lite lugnare iom boggie, men hytten på H8an är väldigt bra.
Så för mig i min terräng var H09an inget riktigt alternativ, men på normala till bra marker utan sten så hade jag övervägt den. Backa i branter är dock trevligare med H09an, men där kan man i regel sno runt med H8an och köra uppför.

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89143 hur är förbrukningen på h8an? ja vill säga att det ligger på 11-12 liter timmen med h09an... sen det som stör mej är att vi inte kan köra "riktigt" 2 skift (8 timmar var) utan att tanka, hur äre med H8an?

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89144 Finns det inga fler alternativ än H8 och H09 enligt er?

//.D

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89146
Sundhult skrev:Finns det inga fler alternativ än H8 och H09 enligt er?

//.D



Just nu finns bara Tigercat h09 för vår del;)... men man kan ju kolla lite på annat, å va gäller beståndsgående så finns väl bara tigercat å rottne kvar... förvisso J-D 770 men den har ja för mej är så bred igen....

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89147
nutte skrev:Just nu finns bara Tigercat h09 för vår del;)... men man kan ju kolla lite på annat, å va gäller beståndsgående så finns väl bara tigercat å rottne kvar... förvisso J-D 770 men den har ja för mej är så bred igen....


Inga andra, typ tjeckiska eller finska (Sampo tex).

//.D

Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

masterchief  
#89152
nutte skrev:hur är förbrukningen på h8an? ja vill säga att det ligger på 11-12 liter timmen med h09an... sen det som stör mej är att vi inte kan köra "riktigt" 2 skift (8 timmar var) utan att tanka, hur äre med H8an?

Nya H8an ligger på 8,5 liter i timmen.
Mätte den mellan 800-900timmar.
Tanken klarar 2skift utan bekymmer, har inte i huvudet hur mycket de 2 tankarna rymmer dock.
För mig finns i nuläget inget självklart alternativ om man ska ha beståndsgående.

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89155
Sundhult skrev:
nutte skrev:Just nu finns bara Tigercat h09 för vår del;)... men man kan ju kolla lite på annat, å va gäller beståndsgående så finns väl bara tigercat å rottne kvar... förvisso J-D 770 men den har ja för mej är så bred igen....


Inga andra, typ tjeckiska eller finska (Sampo tex).

//.D



Nope, sampo skulle ja inte vilja ha ens... skördetröska;) nä du... de ska va kända märken med sevice å res delar innom rätt avstånd...

   TS
Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89156
masterchief skrev:
nutte skrev:hur är förbrukningen på h8an? ja vill säga att det ligger på 11-12 liter timmen med h09an... sen det som stör mej är att vi inte kan köra "riktigt" 2 skift (8 timmar var) utan att tanka, hur äre med H8an?

Nya H8an ligger på 8,5 liter i timmen.
Mätte den mellan 800-900timmar.
Tanken klarar 2skift utan bekymmer, har inte i huvudet hur mycket de 2 tankarna rymmer dock.
För mig finns i nuläget inget självklart alternativ om man ska ha beståndsgående.



å för oss äre i princip H09 eller H8 som är alternativen, å det är viss skillnad på förbrukningen då iaf, sånt gör en del på ett år... har du rottnes aggregat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

masterchief  
#89164 Jag har 405 som det heter nu.
Ett pålitligt agregat förutom givarstrul som varit i vinter.
Tror inte ett LM4000 skulle göra sig lika bra på H8an.

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89169 ja såg på youtube en h8 med SP aggregat, det skulle inte vara helt fel;)....




annars då, äre Dasa 4 i h8 eller?.... sen kan det vara intressant att veta va en ny kostar, nån som vet i runda slängar, den nya tigercatten skulle ligga runt 2.8 som jag förstod det....

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

masterchief  
#89176 Har för mig en ny kostar 2,7miljoner innan man börjar utrusta och pruta...
Listpris är en sak, vad man ger i slutändan beror mycket på inbyte eller renköp.
I nya H8an är det D5. En vidareutveckling till det positiva enligt min mening.
Mycket bra felsökningsfunktioner mm
Verkar funka bra med SP451, fast som vanligt är filmen lite upphottad när det gäller maskiner :???:

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89188 hur går en h8 i snön då? vi fick ju lov att lägga på band i vinter för att det skulle funka att köra överhuvetaget....

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

masterchief  
#89190 Det hoppar fram om det är mycket lössnö.
70cm snö är i mesta laget.
Fast stora snödjup är tuffa mot alla maskiner.

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89216 är det ingen mer som kör h8 som har nått att säga om dom?;)
Om man ska köpa en beggad, vad är de man ska kolla på?, å när drar man gränsen i timmar?... det står tydligen 2 st i Mora, å ja åker förbi där idag å tänkte kolla hur dom ser ut lite mer ingående... få se va ja tycker om dom....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).