Skördare

problem med 901:a

8 inlägg 5785 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med 901:a

tompaengdahl  
#89029 Hej! Har några problem med 901:an som varken farsan eller jag förstår oss på!

1. Kapmotorn stannar inte alltid direkt när svärdet är hemma. ibland inte alls. Vi har bytt spolen vid ventilpakertet o det blev lite bättre, men inte bra. Muttern är inte hårt åtdragen.
2. Den kapar inte hela vägen genom virket ibland, utan går bara en bit in i virket för att sedan gå tillbaka och fortsätta matningen. Jag har nu kopplat ur kapkontrollen, men det går ju åt lite mer kedjor...
3. Datorn vill aptera lumpar,183cm, ibland. Även om virket är tillräckligt grovt för att bli massaved. Dessutom gör den timmer av massadimensioner och drar ut 2:a massabiten till 555 (inställd på 450) ibland.

Det är inte fel på diagivarna. Hade problem med dom innan, så dom är nybytta, kalibrerade och fungerar. Längdmätningen är också ok. Någon sa att felet kan ligga i prislistan och att den behöver kollas, men det behövs en kod för att komma in i loggman.. Nån som vet? Något annat man kan göra själv? Jag har koden så man kommer in i avancerade inställningar på datorn (HI DAD!) men inte i loggman..

Vore hur bra som helst om någon visste nått här! Jag har slut på idéer..

MVH/Tomas



   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med 901:a

masterchief  
#89054 Låter som ett såggivarfel.
Nu är jag inte hemma på valmet, är det induktion eller puslgivare som styr sågen?
Att datorn apterar lustigt är prislistefel.
Det blir konflikter i grännslandet mellan sortimenten och det hela blir fel.
Gör ni listan själva eller komemr den som fil från uppdragsgivare?
Att den drar ut till 555 torde innebära att prognosen för trädet säger att det är sistabiten och drar ut.
Ett vanligt fenomen annars är att den drar ned längden för att få ut 2 bitar istället för en lång.
Att den stannar kort borde innebäara att den anser att trädet är färdigt, den kapar väl inte utan stannar?
Sedan kan man få att den juckar fram och tillbaka och inte kan bestämma sig, då är det kapfönster som behöver justeras mot prislistan.

Avatar Fallback

Re: problem med 901:a

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89055 Hej!

Vad har du för aggregat och dator?

Jag hade ett lurigt fel på min 901:a med 942-aggregat och VMM-datorn. Precis som på din så stannade inte alltid kedjan trots att svärdet gick tillbaks.
Felet var inte enkelt att hitta men tillslut upptäckte jag att jordkabeln mellan kopplingsboxen i kranspetsen och datorn i aggregatet var dålig.
När datorn inte är jordad i kranspetsen så jordas den av någon anledning genom solenoiden till kapmotorn.
Strömmen är inte stor nog för att öppna solenoiden men stor nog att hålla solenoiden öppen efter att man kapat.. :roll:
Samtidigt jordas datorn tillräckligt bra genom solenoiden för att ge rimliga mätvärden, men jag minns att jag fick konstiga värden emellanåt.

Jag har förresten lyckats utvinna loggman ur brorsans MAXI-dator. Om du inte kommer in i din version så borde jag kunna ge dig en kopia..

Avatar Fallback

Re: problem med 901:a

tompaengdahl  
#89323 Vet faktiskt inte om det är induktion eller pulsgivare. Aggregatet är ett 945 och datorn en Maxi programversion VBU 2.6. Tror det ska vara samma givare som till diametermätningen..

Provade att dra en extra jordkabel mellan kranspetsen och boxen med kretskort på aggregatet, men det blev inte bättre.. Var det så du menade?

Vi ska prova att byta `tappen` som spolen på ventilpaketet till kapmotorn sitter på o se om det blir bättre. Men troligtvis är det givaren till svärdet och/eller pristlistefel. Konstigt bara att swelog behöver byta båda diagivarna och svärdgivaren när det kanske bara varit fel på en...

Idag gick det hyfsat bra ändå. Datorn apterade inga konstiga längder eller lumpar på förstastockarna, men däremot syntes bara den verkliga diametern innan jag började mata, sen stod det bara 223 eller nått på skärmen under resten av upparbetningen... Men längderna blev rätt :smile:

Vore kanon om du kunde hjälpa mig komma in i loggman...

Bra sida det här för övrigt! Har lärt mig massor på att söka och läsa trådar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med 901:a

skogsjan695xl  
#89379 Om det visar rätt dia när du tar trädet och sedan bara visar 223 resten av trädet har du antagligen fått kabelbrott från givaren till datorn någon stans.

Avatar Fallback

Re: problem med 901:a

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89439 Hej!

Ja, det var så jag menade med jordkabeln. I mitt fall var det brott på kabeln och felet försvann när jag lagade den.

Har maskinen stått länge förresten? Min maskin har ganska mycket fuffens för sig om den får stå ett tag, nu senast tog det en halv dags körning innan alla konstigheter "lagat sig själv". Diametermätningen och svärdlägesgivaren är två saker som alltid brukar vara lite opålitliga första timmarna efter längre stillestånd. Emellanåt fastnar även datorn i min maskin på nån diameter och måste startas om för att det ska släppa. Men bara när maskinen stått länge och problemen försvinner alltid efter några timmars körning.

Diametergivarna är potentiometrar (resistorgivare) och jag är ganska säker på att även svärdlägesgivaren är en resistorgivare.

Kan du köra utan kåpan till ventilpaketet så du kan se om ventilen till kedjemotorn får ström eller inte när kapen fortsätter att gå? (Jag har för mig att det finns lysdioder på kontakterna till ventilerna på 945-aggregatet, så att du kan se när de får ström)
I så fall kan du på ett enkelt sätt avgöra om det är hydrauliken eller elektroniken som spökar.

Om du har nån mailadress så kan du skicka den i ett PM till mig så kanske vi kan lösa loggman-problemen.

Användarvisningsbild

Re: problem med 901:a

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89445 Hej! Jag har kört 945 i många år tidigare, och när jag börjar att fundera på ditt problem så tycks jag minnas att om givaren eller kabeln är av till såggivaren så kan den bete sig som du skriver. börja med det, och är det inte det så kan det vara kretskortet, men troligtvis kabeln som ligger och jordar någonstanns .../Mvh

Avatar Fallback

Re: problem med 901:a

tompaengdahl  
#94408 Hej igen!
problemet med skördaren var som Anders Olsson skrev. Dock var det jordkabeln på kranen som var glapp.. Kan säga att jag var skapligt besviken efter jag bytt kabeln mellan kranspetsen och aggregatet samt alla plastbitar som ansluter kablarna i båda ändarna och det inte fungerade :) Ett helt dagsverke!

Men sen har det gått riktigt fint ujujuj!

....Tills nu...

Idag när jag hade stängt av maskin, så kom jag på att jag glömde kolla hur mycket jag kört. Så jag hoppade in och startade maskin igen, men då kom inte inloggningsrutan upp.. Endast klockan och varvräknaren. Stängde av och på ett par gånger, men fick det inte att fungera. Åkte även tillbaks nu på kvällen för att prova, men icke! Såg då att det blinkar en orange lampa på VCU:n (apteringsdataboxen) vilket tydligen betyder CAN error. Vad kan det betyda tror ni?

MVH/Tomas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).