Sida 1 av 2

Super-Eva vs Valmet 901

Postat: fre 16 apr 2010, 00:33
av LynxGLX
Hur är en Super-Eva 250 jämfört med en Valmet 901 i liknande årgångar. Jag tänker på storlek,smidighet driftsäkerhet, reservdelstillgång o liknande. Vilken är att föredra?? Är ute efter en skördare mest för gallring i egen skog.

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: fre 16 apr 2010, 18:07
av skogsjan695xl
Jag skulle nog föredra en 901a, finns hur mycket reservdelar som helst, lättkörd maskin, stark kran. Ska du ha en 901a så bör du nog ha en med parallell kran, mycket smidigare i gallring. Förvisso satt det bomkran på den tiden super eva fanns med det finns säkert någon som det är bytt kran på.

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: fre 16 apr 2010, 19:10
av novis??
skogsjan695xl skrev:Jag skulle nog föredra en 901a, finns hur mycket reservdelar som helst, lättkörd maskin, stark kran. Ska du ha en 901a så bör du nog ha en med parallell kran, mycket smidigare i gallring. Förvisso satt det bomkran på den tiden super eva fanns med det finns säkert någon som det är bytt kran på.

har du väkligen kört en 901 från från 80 tidigt 90 tal det var sikta högt o hoppas man han fram till trädet det vat samma med evan men hur många har en eva med orinal kran dom som finns har oftast renoverats med kranbytt opumpen bytt :mrgreen:

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: fre 16 apr 2010, 22:22
av skogsjan695xl
Förvisso har jag aldrig kört så gammal 901a, men det var så jag har hört av dom som har haft det häromkring. De med bomkran är inte starka i lyften men däremot starka i bommen in och ut.
Nu vet vi ju inte heller vilken budget som finns heller.

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: fre 16 apr 2010, 22:44
av LynxGLX
Tja, budgeten är sisådär 150-200kkr +moms.

Skogsjan 495 XL är de i liknande klass oxå. Har sökt datablad men hittar inget på nätet.

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: fre 16 apr 2010, 22:52
av masterchief
Är inte 487 mer att jämföra styrkemässigt...
495an är väl mer att jämföra med Cat 580??

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: lör 17 apr 2010, 13:17
av skogsjan695xl
487 är som cat 550. Denna har iveco motor.
495 är som cat 570.
695 är som cat 580.

495 och 695 fanns med olika motorer tidigare modeller med iveco och efter 97 kom det cat motor.
Cat motorn låg på 225hk fanns även en variant av denna som hade 165hk, kan hända att den satt i 495an.
Iveco motorn har jag ingen större koll på.

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: lör 17 apr 2010, 13:50
av huggarn82
själv skulle jag föredra evan för det går ju o få tag på en hel del nytillverkade delar på alfta produkter, och dessutom till bra prsier

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: fre 23 apr 2010, 21:36
av skogshuggarn_1
Jag har kört både supereva och 901 års -89,dock ojämförligt mest 901. Jag hade tveklöst valt 901 med bomkran,min erfarenhet av bomkran är ca 30000tim,jag vill påstå att bomkranen är undervärderad.Den är väldigt snabb i gallring,bara att"sikta o skjuta". En så pass gammal maskin är alltid ett vågspel att köpa,man måste ha tur. Om du nu har 901 i tankarna,se till att få den med 700hjul,då blir den stabil. Ps,se upp för äldre valmetaggregat,typ 935,948.Enkla,men fullständigt otidsenliga.

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: sön 23 maj 2010, 18:22
av Mahg
Utan erfarenhet av Valmet tror jag Evan är smidigare i gallring om man vill göra smala vägar, aggregatet kan tas ända in till kranfoten. Med Valmet får man flytta maskinen för att få aggregatet in och ut ur beståndet. Jag uppskattar Evan för stora förvaringsutrymmen, rymlig hytt, bra att köra efter väg med kranen bakom sig och ratt att styra med. Originalkranen 170E kan göras om till hydraulisk parallellföring på 15 minuter. Men Dapt-datorn är lite krånglig att ladda med prislistor, inte så många som har grejor kvar att hantera minneskasetterna.

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: tis 10 aug 2010, 20:02
av mannen
Mahg skrev:Jag uppskattar Evan för stora förvaringsutrymmen, rymlig hytt, bra att köra efter väg med kranen bakom sig och ratt att styra med. Originalkranen 170E kan göras om till hydraulisk parallellföring på 15 minuter. Men .


Lite trådlyft här.

Är lite nyfiken på hur man fixar parallellföringen på kranen?

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: tis 10 aug 2010, 21:17
av erik-250
Hej! jag skulle gärna också vilja veta hur du gör med parallellförningen på kranen. Har själv en super eva och kunde vara rolig att prova det!

Hoppas på svar :)

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: tis 24 aug 2010, 23:18
av Mahg
Man leder oljan från kolvsidan på en av vikarmscylindrarna till lyftcylindrarna. Slangen från den ena vikarmscylindern kopplas alltså med ett T-rör på ledningen till kolvsidan på lyftarmscylindrarna. När man då viker ned vikarmen kommer returoljan från den ena cylindern att lyfta bommen så att kranspetsen rör sig hyfsat parallellt. Och när man sträcker ut vikarmen skickas ju oljan bara till den ena cylindern, den andra fylls på med olja från lyftcylindrarna som därmed sänks.
Det här förutsätter att lyften är enkelverkande men så är det väl alltid på Super-Eva vad jag vet. Det funkar ju inte heller på den gamla Evakranen med bara enkla cylindrar. Sen får man ju ställa om flödena så den inte blir för snabb, det går ju bara åt hälften så mycket olja när man sträcker ut vikarmen.
Jag tror att kranen på Ponsses nya Fox funkar på det här sättet.
Jag har kört flera år så här utan att märkt några nackdelar. Numera använder jag maskinen mest som grävare, har satt dit en skopa som manövreras av utskjutscylindern. Väldigt lämplig till markberedning men jag har även dikat och byggt lite väg ned den.

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: ons 25 aug 2010, 00:00
av mannen
När klockan börjar närma sig midnatt och ögonlocken faller ner så ska man inte försöka förstå sånt här egentligen men en enkel skiss på ett papper senare så klarnar det lite. När man kör med vippan fungerar det men hur blir det när man lyfter och sänker bommen? När du lyfter bommen pressas inte vippan ut då?
Om någon nu slår sig för pannan och undrar hur jag tänker så funderar faktiskt jag också på det.

Re: Super-Eva vs Valmet 901

Postat: ons 25 aug 2010, 22:08
av Mahg
Javisst blir det lättare med en skiss på papper.
När man lyfter bommen är det precis som vanligt, vippen kan inte vika ut eftersom oljan på vippcylindrarnas kolvstångssida inte har någonstans att ta vägen så länge kranventilen är stängd på den porten. Att samköra är heller inget problem, det funkar som med en parallellkran.