Skördare

3-3,5 kubikare

28 inlägg 10689 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

3-3,5 kubikare

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6464 Högg en 80cm i måndags men hade inte kamera med, körde den som en egen fil för att få volymen, fick dock göra ett omtag för den var risig. Därför står det 2 stam. Tog med kameran idag och knäppte ett på rotskäret! Senare dök det upp en till som var ungefär samma size!
Den tog jag kort på innan jag fällde den & efter.
Bild

Bild

Bild

Bild

Skördarn :mrgreen:
Bild




   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6467 Nice :)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6469 Såg jag rätt att volymen var runt 3,2 m3fub?
Ung hur hög var den?

Har du prislista i burken så du kan se värdet på enskilda stammar?

/Nisse

Avatar Fallback
Fredrik  
#6472 Hej,
Inte illa, kärnfrisk var den också.
80cm, börjar detta bli gränsen för vad aggregatet klarar?

MvH Fredrik

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6476 Ingen dålig bete det där... :lol: Gick det tungt genom aggregatet :?:

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6486 Du såg rätt ang volymen, jag kan inte se värdet på trädet i datorn,trädet var ca24-25mhögt.

Vad aggregatet klarar beror på mest på vem som kör, optimal trädstorlek för 758HD är 1,2m3fub (enligt instuktionsboken)
Det finns många trix att ta till.

Den granen som står upp var något större än den första, jag har lagt en timmerstock som den ska landa på, för att slippa lyfta den i onödan, & för att få bra mätning. Efter att jag fällt den sågar jag bort de största grenarna med aggregatet . Hjulen öppnar 73 cm.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6493 Sånna där "bestar" drar bra till lasset,,,,, :mrgreen:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6508
pendomaster skrev:Du såg rätt ang volymen, jag kan inte se värdet på trädet i datorn,trädet var ca24-25mhögt.

Vad aggregatet klarar beror på mest på vem som kör, optimal trädstorlek för 758HD är 1,2m3fub (enligt instuktionsboken)
Det finns många trix att ta till.

Den granen som står upp var något större än den första, jag har lagt en timmerstock som den ska landa på, för att slippa lyfta den i onödan, & för att få bra mätning. Efter att jag fällt den sågar jag bort de största grenarna med aggregatet . Hjulen öppnar 73 cm.



Det beror ju lite på hur trädet ser ut åxå,en lång slanig tall på 1,2 m3fub flyger ju igenom,medans de kan va en som e bra mkt. grövre i roten som är som en morot på 1,2 kubik.

Men man får ju verkligen i rejäla träd me 758an,sväljer rotben. Kan ju behöva kapa lite på sidan ibland om rotbenet e allt för stort.
Jämför man vikten på aggregatet och kapsnittet det klarar av är det ju riktigt bra,om man jämför me t.ex logmax 7000 lr. valmets 370. E ju riktiga "as" i jämförelse me 758an.

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6515 :D Helt riktigt, jag antar att du föredrar långa slampiga!

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6589 ä den var väl inte stor det finns större har varit med när kranar har gått av som en tändsicka.
har på ett ställe i min hembyggd ett antal granar som ligger mellan 8-11kubik

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6600 Hur vanligt är det att dylika monster är kärnfriska?

/Nisse

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14222 Fick ner en riktig baddare till gran igår den var på 4,5m3fub. "Fin mat för Ponsse ergo"

Avatar Fallback
m_guld  
#14225
knaggen skrev:ä den var väl inte stor det finns större har varit med när kranar har gått av som en tändsicka.
har på ett ställe i min hembyggd ett antal granar som ligger mellan 8-11kubik

En gran på 11 kubik= ett skotar lass av ett träd bor du i sverige? :D

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14246 Ja man kan ju undra var han bor?

Avatar Fallback
Frippe  
#14259 Vilket as! best

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).