Skördare

Valmet 901.2-95 startproblem

6 inlägg 3944 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901.2-95 startproblem

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85230 Den är trögstartad när det är kallt ute. Det behöver inte vara många minusgrader.
Om man kör dieselvärmaren är det inga problem.
Jag kollade förvärmningen (glödstiftet eller vad det kallas på insugsröret). Det tog kanske 40-50 sekunder innan det började kännas varmt. Jag har inte monterat ut det och kollat för det såg så bökigt ut med ellådan som sitter monterad framför. Det var bara själva värmaren som blev varm och inget runt om kring.
Det var någon på Valmet som sa att det finns en ventil som ska släppa på hydraultrycket vid startögonblicket.
Jag lyckades inte lägga på minnet var man skulle provmäta. Är det någon av er som vet?
Vad kallas mätnipplarna som kan tänkas behövas på en 901:a. Jag har en tryckmätare så det är bara själva
nipplarna som saknas.
Har även haft problem med webaston (DW80). Nu verkar den funka men fläkten i hytten vill inte gå som jag vill.
Det går en motor i taket på hytten och det kommer lite varm luft ur ventilerna men det är knappt kännbart.
När man vrider på tändningsnyckeln är det fullt blås ur ventilerna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901.2-95 startproblem

Gubben  
#85256 Går motorn trögt eller går den lätt när du tar på starten. Du kan prova med att palla fast svärdet så det är helt inne före du startar. När det kommer till värmen så finns det 2 vatten pumpar i midjan som har egna häng säkringar vid sidan av åk motorn (väldigt bökigt till) kolla så att dom funkar. Den ena ska gå när diesel värmaren är i gång och den andra när man vrider i gång täningen på nyckeln. Man bör även någon gång byta sotningssatsen till värmaren. Fläkten brukar ha en hastighet när man kör värmaren som är ganska låg.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901.2-95 startproblem

skogsjan695xl  
#85273 Det där felet med dieselvärmaren var vi ute för på 810 nyligen, värmaren gick men inte fläkten inuti, inte förens man vred på tändningen.
Då var det så att det var glapp i kontakten som sitter till värmaren, för fläkten matas med ström från värmaren eller en separatkrets som du då får leta i elschema efter, kan mycke väl vara en säkring eller ett relä som är skrot bara.

När du försöker starta maskin, går den väldigt tungt när du kör på startmotorn eller går den som vanligt?

Avatar Fallback

Re: Valmet 901.2-95 startproblem

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85276 Jag tror vattnet cirkulerar som det ska för det kommer varmluft ur ventilerna men luftflödet är knappt kännbart.
Jag tror det går en elmotor eller nåt längst upp i hytten.
Ska testa att rigga upp svärdet vid starten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901.2-95 startproblem

skogsjan695xl  
#85290
mimeck skrev:Jag tror vattnet cirkulerar som det ska för det kommer varmluft ur ventilerna men luftflödet är knappt kännbart.
Jag tror det går en elmotor eller nåt längst upp i hytten.
Ska testa att rigga upp svärdet vid starten.


Ja det sitter en elmotor i taket, det är den vanliga värmefläkten som går. Men du har iaf fel på ström matningen till fläkten som går genom värmaren.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901.2-95 startproblem

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85401 Jag testade att rigga upp svärdet i morsse.
Det var 7-8 grader kallt och den startade hyffsat lätt.
Svårt att säga om det var uppriggningen av svärdet som hjälpte till. Nu framöver våren blir det väl varmare och varmare ute så det kanske inte märks någon skillnad förren nästa vinter.
Jag glödgade närmare en minut. Det kanske också hjälpte.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).