Skördare

Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

14 inlägg 5420 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82426 Som rubriken lyder,har ni det eller inte?
Har ni provat både och?
Själv har jag bara kört h8 med 600 hjul och vätska i hjulen,var ju väldigt stabil,stadig och lugn i hytten jämfört med den 2004 jag kör annars.

2004an har iofs inte vätska,en ganska tung(men stark) mowikran och är ju en lättare maskin. Blir ganska mycket att man "sitter som en hackspett" i hytten iom att det blir många små ryck/knyck när man hugger vilket inte borde vara nyttigt för kroppen samt att man blir tröttare.Största anledningen till det är kanske iofs den tyngre kranen.

Men vätskan gör gör även att maskinen går sämre på marker på dålig bärighet,så min fundering är om h8an ändå inte är så pass stabil och med sin högre vikt borde va ganska stabil och "lugn" i hytten även utan vätska?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

masterchief  
#82429 Jag hade vätska i min 2004a med 600hjul....
Rycken och knycken fanns där med...trots orginalkran.
H8an är en helt annan maskin, stadigare i grunden, men jag ser ingen anledning att välja bort vätskan i hjulen...
Det har du igen när du kör lite grövre gallring..
Blötmarker, visst det är några kilo till, men största faran är när du kör ut kranen åt sidorna.
Vi har kört en del blötmarker med H8an och det har fungerat...

Avatar Fallback

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82438 Men jag tror det blir lite mer "hackspetteffekt" iom att mowikranen är så grov och tung. Den är dock väldigt bra när det är blött iom att man kan trycka sej upp och dra sej fram om man sjunker(nästan som en traktorgrävare), lättare än med rottnes egna kranar.
Har man inte vätska i hjulen heller blir framkomligheten otroligt bra på marker med dålig bärighet,så vi har kört en hel del "mösagallringar" och har tex nu ca 30ha tallmosse som skulle gallras igentligen.

Men hjulband som breddar mycket utåt eller dubbelmontage med ett 500x22,5 eller likn. kanske vore en ide eller en uppsättning 800x26,5 med kedjor,utan vätska. men de blir ju ganska dyrt :???: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

Lill Junior  
#82448 Men då tappar du väl förmågan att köra beståndsgående om du ska ha 800 hjul på den lilla.....

Användarvisningsbild

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

masterchief  
#82459 Frågan är om man inte ska kika på H10 om man ska köra mycket blött...
Hur man än ser så är det bara 4hjul och 9,7 ton tjänstevikt på H8an utan vätska...
2004an vägde om jag inte mins fel 7,5 ton.

Användarvisningsbild

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82462 Ska du byta maskin Jönsson?
Var en 2004 med Mowi kran till salu hos Sundahls nu.

http://www.blocket.se/kronoberg/Skordar ... ?ca=18&w=3

Avatar Fallback

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82520
Lill Junior skrev:Men då tappar du väl förmågan att köra beståndsgående om du ska ha 800 hjul på den lilla.....


Nja tanken isf är ju att andvända dom bara när det är riktigt blött,typ tallmosse,som ändå ska va ganska glest efter gallring. Men blir ju ganska dyrt att bara ha dom liggande när man inte kör gallringar med dålig bärighet,så det är ju inte en optimal lösning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82522
masterchief skrev:Frågan är om man inte ska kika på H10 om man ska köra mycket blött...
Hur man än ser så är det bara 4hjul och 9,7 ton tjänstevikt på H8an utan vätska...
2004an vägde om jag inte mins fel 7,5 ton.


Men h10an finns väl inte färdig än? Men det kvittar för min del för uppdragsgivarna önskar att vi har en mindre maskin. Men igentligen tror jag att en lätt 4 hjulig maskin med pendelarmar och en kran som går att trycka upp/dra sej fram med inte behöver va så mycket sämre än en med dubbelboggie,mindre skjuvning iom enkelhjul och lättare att bärga.
Hmm..är du säker på dom vikterna? I instruktionsboken till 2004an har jag för mej det står 6,5 ton och i h8ans bok stod det 8,5 ton.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82523
Henrik K skrev:Ska du byta maskin Jönsson?
Var en 2004 med Mowi kran till salu hos Sundahls nu.

http://www.blocket.se/kronoberg/Skordar ... ?ca=18&w=3


Japp,det är min gamla pärla 8) .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

rocky  
#82846 Den gamla H8an har vi kört med vätska och det har varigt till mer nytta än nackdelar. Funkat bra på blöta marker bara man inte börjar nevelera för då är det kört. Vätska även i den nya H8an. Har bara kört 15timmar med den men den känns ytterligare lite stadigare än den gamla.

Användarvisningsbild

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82942 om jag inte minns helt fel så är det väl standard med vätska i hjulen på H-8;an?

Användarvisningsbild

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

masterchief  
#82945 Jag fick välja til ldet som tillval....
Dock alla som har H8or som jag känner kör med vätska.

Användarvisningsbild

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

rocky  
#82949 Japp tillval.

Användarvisningsbild

Re: Rottne h8,vätska i hjulen eller inte?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83068 okej då visste inte han på rottne vad han snackade om då :P haha. för han sa att det var standard.... men han kanske menade på att alla tar det bara ? :-\ :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).