Skördare

Umes lilla röda

25 inlägg 8298 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81870 jag är då också stolt valmetförare :) Den går så fint pärlan min, sitter mest med ett leende hela dagarna då man kör den ;)
Min skördare blir inte sämre av att nån annan inte tycker om den.
Å sikten åt höger spelar roll, hytten sitter ju inte fast vrid lite så ser du, bättre än att vrida huvet ;)

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81894 Vad skiljer det i pris på dessa då?

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

novis??  
#81906 ja här i hälsingland skiljer det mycke till valmeténs nack del säljaren ska nog bygga ny bil så han vill nog ej pruta utan som alltid stoppa allt i fickan :lol:han gör hellre en bra affär för sig än en bra för svelog :lol:
Senast redigerad av novis?? sön 14 feb 2010, 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

mrme  
#81927 Grattis knegarn att du legat på 180 till 200 träd i timmen en hel månad de är riktigt bra. Själv är ja en ganska långsam förare men ja kör ju ponsse. Allvarligt talat så ska ja villigt erkänna att valmet är en riktigt fin traktor som går bra ialla fall 350 har inte kört nått annat.får dom hytten tystare så skulle de bli ännu bättre.lite ovant att köra en röd skulle nog behöva ca 3-4 dagar i en för att verkligen kunna uttala mej om mer än första intrycket ja får om dom.men de lär aldrig hända. Men fina är dom säger ja nått annat ljuger jag. Lite kul att skriva Skit om dom röda för då händer de grejer här på forumet :-D. Skulle vara perfekt där ja gallrar nu kommer knappt upp där så de kommer nog bli som vanligt hjula runt å köra utför.finns de mesta där oxå vekt lite grövre och röjning branta partier.30 hektar utmaning att få det bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81936 Klart dom är fina. Röd är ju den finaste färgen av alla, bara det är ju värt en hel del :wink:

Användarvisningsbild

Re: Umes lilla röda

Knegarn  
#81963
mrme skrev:Grattis knegarn att du legat på 180 till 200 träd i timmen en hel månad de är riktigt bra. Själv är ja en ganska långsam förare men ja kör ju ponsse. Allvarligt talat så ska ja villigt erkänna att valmet är en riktigt fin traktor som går bra ialla fall 350 har inte kört nått annat.får dom hytten tystare så skulle de bli ännu bättre.lite ovant att köra en röd skulle nog behöva ca 3-4 dagar i en för att verkligen kunna uttala mej om mer än första intrycket ja får om dom.men de lär aldrig hända. Men fina är dom säger ja nått annat ljuger jag. Lite kul att skriva Skit om dom röda för då händer de grejer här på forumet :-D. Skulle vara perfekt där ja gallrar nu kommer knappt upp där så de kommer nog bli som vanligt hjula runt å köra utför.finns de mesta där oxå vekt lite grövre och röjning branta partier.30 hektar utmaning att få det bra.

Tack tack, eftersom jag kör ensam handlar det inte om 8 timmars dagar. Därav stämmer inte 180 stam i timmen som en medel, man kan säga att jag har sett en del av starholken sen nyår.
Jag sitter tills jag har hundra/dag då tar det så lång tid det tar!

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

Tosca  
#81967 Är det ingen som provat att montera elektrisk rutvärmare som det sitter i Fordbilarna?
Det lär ju vara andra än valmetskördarna som inte klarar att hålla rent rutan.
Sitter det för få utblås på rutan eller vilket är felet?

Användarvisningsbild

Re: Umes lilla röda

masterchief  
#81971 Den enda skördare som jag sett hålelr rent rutan är 5005an....
Beror på glasvinkeln. Mesta snön missar rutan.
H8an funkar hyffsat så länge det inte fryser på torkaren...och man har 25grader i hytten.

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

Henningway  
#86622
mrme skrev:Svag kran som annars går fint å agget går bra håller ja oxå med om men vedklabbarna (eme) är ju lika illa som bollarna i ponssen(min åsikt) 0 känsla å ett jäklarns vevande.

Vore kul att prova 931an för den ska ju gå bra mycke tystare å finare på kransvängen sägs de,
tror de är valmets bästa maskin faktiskt den med kranen lite längre bak så sikten blir bättre åt höger vid upplyft kran, å en räckvid på 11,5m å 350 aggregat så har man nog en fin stickvägsgående skördare.
Bättre sikt uppåt oxå så har dom nog fått till de riktigt bra för dom som vill åka på kranen. Kanske kommer de nästa år, den som lever får se.

Skriv lite mer när du vilat fingrarna från helikopterknapparna :mrgreen:


Tänkte bara kommentera litegrann angående 931:an att den har inte kranen längre bak än 901/911. Det är 941 som har kranen flyttad bakåt.
Sedan så går det inte att köpa 931 med 350.
Men visst går den mjukt och tyst på kransvängen samt är stark och även väldigt distinkt eftersom den inte har nedväxlingarna som 901/911 och 941 har.
Det är alltid intressant att höra hur olika smaken är, EME spakarna är väldigt populära och många som aldrig vill byta bort dom mot minispakar. Själv så föredrar jag EME men minispakar med sekvenssyrning är riktigt behagligt också. Jag tror att det mest är en vanesak.

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

mrme  
#86655 Tänkte bara kommentera litegrann angående 931:an att den har inte kranen längre bak än 901/911. Det är 941 som har kranen flyttad bakåt.
Sedan så går det inte att köpa 931 med 350.
Men visst går den mjukt och tyst på kransvängen samt är stark och även väldigt distinkt eftersom den inte har nedväxlingarna som 901/911 och 941 har.
Det är alltid intressant att höra hur olika smaken är, EME spakarna är väldigt populära och många som aldrig vill byta bort dom mot minispakar. Själv så föredrar jag EME men minispakar med sekvenssyrning är riktigt behagligt också. Jag tror att det mest är en vanesak.[/quote]

Kranen sitter inte längre bak men ja tror/tycker de vore bättre om den gjorde det å ändå nådde 11.5m, kanske skulle kunna bli bättre sikt åt höger då.
tror att 931an skulle kunna bli en bra stickvägsgående skördare med bra kraft i basmaskin åkran, tystare svängmotor är väl heller ingen nackdel.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).