Skördare

Kedjorna sträcker sig

5 inlägg 1507 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjorna sträcker sig

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79416 Hej!

Kör en Cat 580 med Logmax 7000 på. Jag får ständigt byta kedjor för de blir bara längre och längre sen för långa.
Kan detta bero på slitet drivhjul, ej i linje med svärdet? Eller är det bara så att det smörjer för dåligt. Kedjorna blir varken varma eller blåa. Har easy greasy på den. Är det så att ju längre sekunder jag ställer desto mer smörjer det?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjorna sträcker sig

skogsjan695xl  
#79478 Vad kör du med för kedjor? automat sträck eller inte?
Du kan ju testa att byta hjul om det är slitet.
Easy greasy hade vi i 695an och vi körde med LM 750. Ställde man på 0,2 (tror jag det är) då smörjde den bra. ser man att det blir mycke spån som fastnar i såglådan så smörjer det bra. Ju längre tid man har, ju längre mellan pumpslagen är det, kör man med för långa slag så är det nästan så att pumpen går hela tiden känns det som, och kör man med för lite så hinner den inte pumpa olja som den ska.
Antar att det sitter en 380 i maskinen då det är smörjningen är separat.
D4 skulle jag väll tro att man ställer smörjningen därifrån.
Om det nu är 380, gå in på testa utgångar ligger på 10 om jag inte missminner mig, ta sedan ´´matning svärd ut´´ då ser man om det smörjer bra också.
Det sitter en liten sil innanför pumpen som man får göra rent ibland, gör rent den om inte det smörjer bra.

Avatar Fallback

Re: Kedjorna sträcker sig

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79508 Kör bara lite extra på denna maskin och detta är ett fel som uppkommit nu. Kör med kedjor från Swedol och manuellsträck.
Nu har jag på väldigt långa slag och känns som att det kommer mera då. JAg tror att det kan vara så att det läcker ut kedjeolja i svängkransen till sågen. Tyvärr har tidigare förare svetsat fast drivhjulet. :( Det är snett och börjar lossna så då får man väl plocka bort hela sågenheten och fixa allt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjorna sträcker sig

Skogsmange  
#79511 Klurig gosse han den tidigare föraren!

Avatar Fallback

Re: Kedjorna sträcker sig

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79514 Ja och det slutar inte med en fin lagning av drivhjulet....

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).