Sida 1 av 1

tips Midja Valmet 911.3

Postat: tor 21 jan 2010, 23:45
av kalhygge
Har ju lite glapp i midjan, efter 11000h, verkar vara upp å ner mest, å det borde väl gå å schimsa kanske.
MEN - ska man byta lager o tappar oxo??
Nån som gjort denna operation??

Finns ju lite glapp på andra ställen med, men de e ju lite besvärligare att plocka med.
Jag vill ha en (ny & ) tight maskin!!!!

Re: tips Midja Valmet 911.3

Postat: tor 21 jan 2010, 23:50
av skogsjan695xl
Det ska gå att bara byta bussningar om man säger så, så länge inte tapparna är slitna. Denna operation ska 901an som jag kör ibland få sig, och nya länklager till tiltkolvarna.

Re: tips Midja Valmet 911.3

Postat: fre 22 jan 2010, 00:00
av kalhygge
ajust - länklagren kan man ju även byta, de e ju inte så jobbiga å pyssla med! Bra tips!!

Re: tips Midja Valmet 911.3

Postat: fre 22 jan 2010, 00:08
av skogsjan695xl
Det är väll lite bök att få tillbaka kolvarna när man renoverar dom, speciellt om man gör det i skogen, vandrar hytten iväg så är det jobbigt, för en kolv orkar inte hålla upp allt. men står man inne och har lite hjälp med domkraft så går det smidigt.

Re: tips Midja Valmet 911.3

Postat: fre 22 jan 2010, 13:59
av Simba
Expander ska du ha om du vill han ska va bra :D
Alla tappar borde va expander redan från nytt,säger ju sej självt att en vanlig "rak" tapp i ett borrat hål så är det glappt redan som nytt.
Är det länklager i midjan och man kör för "länge" så när lagren börjar glappa så börjar dom nöta in sej i godset och då blir det att svetsfylla o arborra.
Billigare att byta länklager i tid (samt att använda rikligt med lagerlim)
Givetvis nya shimsar,en gammal kan va "snednött"