Skördare

tips Midja Valmet 911.3

5 inlägg 3987 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

tips Midja Valmet 911.3

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78828 Har ju lite glapp i midjan, efter 11000h, verkar vara upp å ner mest, å det borde väl gå å schimsa kanske.
MEN - ska man byta lager o tappar oxo??
Nån som gjort denna operation??

Finns ju lite glapp på andra ställen med, men de e ju lite besvärligare att plocka med.
Jag vill ha en (ny & ) tight maskin!!!!



   TS
Användarvisningsbild

Re: tips Midja Valmet 911.3

skogsjan695xl  
#78829 Det ska gå att bara byta bussningar om man säger så, så länge inte tapparna är slitna. Denna operation ska 901an som jag kör ibland få sig, och nya länklager till tiltkolvarna.

Användarvisningsbild

Re: tips Midja Valmet 911.3

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78831 ajust - länklagren kan man ju även byta, de e ju inte så jobbiga å pyssla med! Bra tips!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: tips Midja Valmet 911.3

skogsjan695xl  
#78832 Det är väll lite bök att få tillbaka kolvarna när man renoverar dom, speciellt om man gör det i skogen, vandrar hytten iväg så är det jobbigt, för en kolv orkar inte hålla upp allt. men står man inne och har lite hjälp med domkraft så går det smidigt.

Avatar Fallback

Re: tips Midja Valmet 911.3

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78854 Expander ska du ha om du vill han ska va bra :D
Alla tappar borde va expander redan från nytt,säger ju sej självt att en vanlig "rak" tapp i ett borrat hål så är det glappt redan som nytt.
Är det länklager i midjan och man kör för "länge" så när lagren börjar glappa så börjar dom nöta in sej i godset och då blir det att svetsfylla o arborra.
Billigare att byta länklager i tid (samt att använda rikligt med lagerlim)
Givetvis nya shimsar,en gammal kan va "snednött"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).