Skördare

Valmet 931 provkörning

90 inlägg 27261 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

dexter  
#78282
skogsjan695xl skrev:
dexter skrev:
Knegarn skrev:Jag kan inte annat än hålla med mrme, är man lite osäker på sig själv som chaufför och lite halvknagglig i spakförning ska man inte köra valmet, kör man som en kratta som beter den sig som en kratta. Dom andra har väl lite mindre finkänsla och slätar ut lite av osäkerheten så jag tror en ponssepansarvagn passar bäst åt er ;)

men ponsse har ju ännu mer knöligare "spakar" =O haha halva boulbollar förfaan


ponsses spakar tycker jag är fina att köra med, har dock bara kört då den haft ponnses egna kran, det är ju som att hålla på ett par puppar, klämma hela dagen på såna spakar och sen på kvällen :lol: :lol:

då steg de genast i grader hahahaha xD

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#78379
Knegarn skrev:Jag kan inte annat än hålla med mrme, är man lite osäker på sig själv som chaufför och lite halvknagglig i spakförning ska man inte köra valmet, kör man som en kratta som beter den sig som en kratta. Dom andra har väl lite mindre finkänsla och slätar ut lite av osäkerheten så jag tror en ponssepansarvagn passar bäst åt er ;)


Ja är en helt vanlig medelmåtta som hankar mej fram i maskinen, förhoppningsvis gör ja ett bra jobb mellanåt. Gör garanterat fel dagligen å ponssen passar mej fint men deeren sitter som handen i handsken.

Den dagen ja inte är osäker på mej själv slutar ja för då vänder ja nog vid kanten där branten kommer, gör en stoppväg å lämnar 3ha för att de var en sten ivägen, kör sönder bäcken för de finns ju ändå jättemånga andra bäckar. Ja hoppas på många givande lärorika kurser i framtiden å att ja kommer att bli en bättre skogsarbetare köra kranen bättre med bättre menar ja inte fler träd.

Kort å gott ja är en sopa som vet vad ja tycker men har hur mycke som hellst att lära å de är ja otroligt nöjd med :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#78383 Ponsse bollarna passar inte mej för tycker de blir för trång åt fingrarna å lite för mycke glapp idom.

Ponsse minispakar funkar bra tycker huvuddelen av knapparna skulle flyttas en aning utåt så att dom är lättare att komma åt.

ecolog å rottne tycker ja behöver sänka spakarna lite i palleterna så vinklen åt handleden blir bättre.

Eme är väldigt lättkörda men lite väl mycke knapptryckningar för min smak å, helikopterknapparna känns som att dom borde bytas ut mot ponsses variant som sitter på bollarna.

Valmetsminispakar är fina att köra med sekvenskörningen men ja vill hellre trycka på knappar bredvis spakarna istället för på spakarna.


Valmets kran å aggregat skulle nog göra sej bättre framför hytten skulle kunna bli en riktigt bra traktor.
Flytta fram kranen förbättra styrutslaget å vips så har dom en traktor som troligtvis är minst lika bra som alla andra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

dexter  
#78386 på tal om ecolog å ponsse spakar (lite offtopic en stund bara) de är inte nån som har ett par bilder funkitionerna på ponsse och ecolog spakar?

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#78389
Valmet 890 skrev:haha... Ni lyckas verkligen få det att låta som att det är som att sitta i en stenkross att köra en valmet och i vardagsrumssoffan om man kör en grön.
Men det vet nog dom flesta som provat båda att så inte är fallet, jag har kört gröna skördare iaf ca 4 veckor totalt + att man är skogsidiot så man far förbi svågern då och då och hälsar på en sväng i gröningen så man har ju varit in i en mer än 3 min iaf.
Visst är vissa smällar blir lite mildare i den gröna då du inte sitter fast i kran men så stor är inte skillnaden.
Svågern har då varit och åkt med mig och tyckte det gick lugnt och bra, så inte vet jag kör man mjukt så går det ganska mjukt, men kör man vårdslöst i en valmet tror jag man märker det mer än i en grön.
;)


Är ju som att jämföra gokart å en vanlig mellanklass bil, i en valmet känns ju 100 träd i timmen fort medans de känns bekvämt i "vanliga" maskiner.
Ja har hitills inte träffat nån som villat gå till baka till en valmet efter byte, möjligtvis att dom trott dom villat ha en igen tills dom provade en å fick känna hur dom verkligen var.

Ume har lite koll på läget men ja vet inte om han provat en valmet sen han bytte till john deere . Skulle han köra en valmet i en vecka igen tror ja utan att veta om han gjort det att han skulle längta tillbaka till den gröna.

Gillar ume å min chef att ha kranen frmför sej idag tror ja alla gillar de bättre bara dom provar.

Ume har du provat en röd igen efter maskinbytet??

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78480 i gammel .3an kan jag hålla med om att det kändes ut att gå ganska fort när man kom uppåt 120 stam, men inte i de nya det är ju som natt och dag. Man sitter bara och knallar på lugnt och fint och det blir ändå.
Jag har ett gäng här alldeles bredvid som ska överge sin 1270d mot en 931a, så jag ska verkligen intevjua dom ordentligt här framöver då dom får den.
Härkring är det då svårare att hitta ett gäng som bytt från rött till grönt än tvärtom.
jag får försöka övertala mina kollegor vid nästa byte så jag får prova en grön några år så jag kan uttala mig ;)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

skogsjan695xl  
#78483
dexter skrev:på tal om ecolog å ponsse spakar (lite offtopic en stund bara) de är inte nån som har ett par bilder funkitionerna på ponsse och ecolog spakar?


Skulle kanske startas en ny tråd där man kan lägga in bilder på funktionerna på spakar och paletter, vore isf att fota eller skanna in från handboken så man kan se symbolerna på knapparna riktigt.
De har ju en tendens att bli lite slitna i skördare.
Ponnses spakar ska jag ha några bilder på sen vi hade skördarkurs på skolan, är ju några år sen så det är inte säkert det är kvar.
Och om inte jag minns fel så kan man välja i datorn på ponnse vilken knapp som ska vara till vad, är väll så idag på flera maskiner.
Ex den valmet jag kör kan man välja på några knappar vad det ska vara (alla funktioner finns inte att välja)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Knegarn  
#78487 Det finns väl ingen som "vill" ha kranen framför sig mitt i synfältet?? :D är inte det bara en dålig kompromiss man tar för att inte behöva sitta fast i den? Jag vill jättegärna slippa sitta i kransvängen!! bara jag inte måste flytta den mitt i rutan!!
Vettefan hur man skulle få den att komma ovanifrån på nått sätt!!

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

dexter  
#78493
skogsjan695xl skrev:
dexter skrev:på tal om ecolog å ponsse spakar (lite offtopic en stund bara) de är inte nån som har ett par bilder funkitionerna på ponsse och ecolog spakar?


Skulle kanske startas en ny tråd där man kan lägga in bilder på funktionerna på spakar och paletter, vore isf att fota eller skanna in från handboken så man kan se symbolerna på knapparna riktigt.
De har ju en tendens att bli lite slitna i skördare.
Ponnses spakar ska jag ha några bilder på sen vi hade skördarkurs på skolan, är ju några år sen så det är inte säkert det är kvar.
Och om inte jag minns fel så kan man välja i datorn på ponnse vilken knapp som ska vara till vad, är väll så idag på flera maskiner.
Ex den valmet jag kör kan man välja på några knappar vad det ska vara (alla funktioner finns inte att välja)

jo man kan ju göra helt egna inställningar på spakarna de vet ja. men de vore kul å se va grundinställningarna..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

skogsjan695xl  
#78494
dexter skrev:
skogsjan695xl skrev:
dexter skrev:på tal om ecolog å ponsse spakar (lite offtopic en stund bara) de är inte nån som har ett par bilder funkitionerna på ponsse och ecolog spakar?


Skulle kanske startas en ny tråd där man kan lägga in bilder på funktionerna på spakar och paletter, vore isf att fota eller skanna in från handboken så man kan se symbolerna på knapparna riktigt.
De har ju en tendens att bli lite slitna i skördare.
Ponnses spakar ska jag ha några bilder på sen vi hade skördarkurs på skolan, är ju några år sen så det är inte säkert det är kvar.
Och om inte jag minns fel så kan man välja i datorn på ponnse vilken knapp som ska vara till vad, är väll så idag på flera maskiner.
Ex den valmet jag kör kan man välja på några knappar vad det ska vara (alla funktioner finns inte att välja)

jo man kan ju göra helt egna inställningar på spakarna de vet ja. men de vore kul å se va grundinställningarna..


jo jag förstod att det var så du menade, just därför det borde vara foto/skannat ur handboken där original inställningarna är.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78514
Knegarn skrev:Det finns väl ingen som "vill" ha kranen framför sig mitt i synfältet?? :D är inte det bara en dålig kompromiss man tar för att inte behöva sitta fast i den? Jag vill jättegärna slippa sitta i kransvängen!! bara jag inte måste flytta den mitt i rutan!!
Vettefan hur man skulle få den att komma ovanifrån på nått sätt!!


kranen kan sitta bakom hytten 😈

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Temlav  
#79341
novis?? skrev:att elda upp en valmet gör inget fabriken vill gärna ha lite attt göra dom har snart samma kapasitet som tigercat i hede :lol:


Jaaa, du måtte verkligen ha missat vad som händer i skogsbranschen...

Det är full fart på fabriken i Umeå.
Komatsu Forest (som tillverkar Valmet-maskinerna) har precis återanställt de senaste 42 st som blev uppsagda när marknaden tvärdog. (hur många är de totalt i Hede??)
Dessutom måste de anställa ytterligare ett gäng på konstruktörssidan.

http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=1333

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

85-35  
#79374
Temlav skrev:
novis?? skrev:att elda upp en valmet gör inget fabriken vill gärna ha lite attt göra dom har snart samma kapasitet som tigercat i hede :lol:


Jaaa, du måtte verkligen ha missat vad som händer i skogsbranschen...

Det är full fart på fabriken i Umeå.
Komatsu Forest (som tillverkar Valmet-maskinerna) har precis återanställt de senaste 42 st som blev uppsagda när marknaden tvärdog. (hur många är de totalt i Hede??)
Dessutom måste de anställa ytterligare ett gäng på konstruktörssidan.

http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=1333

konstruktörer skulle dom ha anställt för länge sen :lol: Finns väll ingen ledig på john-deere :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

8wdHypro500  
#79375
Valtra skrev:
Knegarn skrev:Det finns väl ingen som "vill" ha kranen framför sig mitt i synfältet?? :D är inte det bara en dålig kompromiss man tar för att inte behöva sitta fast i den? Jag vill jättegärna slippa sitta i kransvängen!! bara jag inte måste flytta den mitt i rutan!!
Vettefan hur man skulle få den att komma ovanifrån på nått sätt!!


kranen kan sitta bakom hytten 😈



Kolla KONRAD gmb!!!!

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#79396
Knegarn skrev:Det finns väl ingen som "vill" ha kranen framför sig mitt i synfältet?? :D är inte det bara en dålig kompromiss man tar för att inte behöva sitta fast i den? Jag vill jättegärna slippa sitta i kransvängen!! bara jag inte måste flytta den mitt i rutan!!
Vettefan hur man skulle få den att komma ovanifrån på nått sätt!!


:lol: eftersom ingen vill ha kranen mitt i rutan så förstår ja ju nu varför valmet säljer fler maskiner än alla andra märken tillsammans vilken tur att du förklarade de,är ju ett under att rottne gremo john deere m.m kan bedriva maskin försäljning eftersom absolut ingen vill ha kranen fram i rutan :lol: :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).