Skördare

Ponsse Fox

12 inlägg 7846 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse Fox

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75152 Nån som testat Foxen :?:
Åtminstone här i FIN förväntas den bli Ponsses storsäljare i nästa år.
Själv har jag inte testat den,men några kollegor är lyriska,bla kran lär ska va otroligt lättkörd och ha hög precision i kransvängen tack vare 2 svängmotorer.
Parallellföringen på kran är ju lite speciell,finns 2 vippcylindrar ovanpå lyftcylindern,varav den ena ger olja till lyftcylindern och ger parallelföring,lär va ett grävmaskinspatent från 60-talet som blivit "fritt" nu.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Fox

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75172 Var och testade den 2 timmar när dom hade visning. Gick riktigt fint i kran som du säger, var väldigt mjuk och snabb+stark. Själva maskin var väldigt stadig tack vare boggien fram inte som beavern att man står med framändan i luften, bra ork i motorn också sitter en mercedes 4 i men 25hk mer än den som sitter i beavern.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Fox

221  
#75209 Är så där mott ponsses skördare de verkare inte ha något som passar i 0.06 gallring tycker jag, el går beaver bra i klena gran gallringar?

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Fox

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75225
221 skrev:Är så där mott ponsses skördare de verkare inte ha något som passar i 0.06 gallring tycker jag, el går beaver bra i klena gran gallringar?


Klena gallringar är väl inga problem även med h53 agg . Vi kör med lm 4000b väger ca 200kg mindre än h53 så det är smidigare i klena dimensioner.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Fox

221  
#75241 kör en winsent dual. är ju en viss skillnad men tycker de blir svårt i klena gran gallringar med sikten. kör med h53 med o de funkar ju..

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Fox

Skog  
#75414
jockekarlsson skrev:Var och testade den 2 timmar när dom hade visning. Gick riktigt fint i kran som du säger, var väldigt mjuk och snabb+stark. Själva maskin var väldigt stadig tack vare boggien fram inte som beavern att man står med framändan i luften, bra ork i motorn också sitter en mercedes 4 i men 25hk mer än den som sitter i beavern.


Såg då inte nån på hela den turneń som hade de flytet i körningen som du hade där på Foxen
Skulle nog fått kämpigt med Beaverń att hängt med i den skogen mot Foxen
Kranen går som sagt jäkligt fint

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Fox

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75419
Skog skrev:
jockekarlsson skrev:Var och testade den 2 timmar när dom hade visning. Gick riktigt fint i kran som du säger, var väldigt mjuk och snabb+stark. Själva maskin var väldigt stadig tack vare boggien fram inte som beavern att man står med framändan i luften, bra ork i motorn också sitter en mercedes 4 i men 25hk mer än den som sitter i beavern.


Såg då inte nån på hela den turneń som hade de flytet i körningen som du hade där på Foxen
Skulle nog fått kämpigt med Beaverń att hängt med i den skogen mot Foxen
Kranen går som sagt jäkligt fint


Var de du som hade hand om skotaren? Ja beavern hade nog hamnat långt efter, skulle va kul och testa den lite längre tid :wink:, Dahlin skulle nog komma ut imorn och kolla på gamla maskin så man vet aldrig . Kran var då den finaste jag kört lättkörd gick mjukt och fort precis som de ska va. Aggregatet gick riktigt fint bra fart i det, inte en enda tendens att vilja släppa trädet även när de var rätt grovt.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Fox

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75450 Men basmaskinen lär ju va rätt mkt. klumpigare än beavern!?

Avatar Fallback

Re: Ponsse Fox

mrme  
#75585
221 skrev:Är så där mott ponsses skördare de verkare inte ha något som passar i 0.06 gallring tycker jag, el går beaver bra i klena gran gallringar?


Tycker h 53 går väldigt bra i dom flesta gallringar å vekare slutavverkning upp till kring 40 cm i rot funkar fint att hålla tempo i. Kör 0.037 små gran ljust nu å de går bra. Bra kvistat, är rotdelen man måste backa tillbaka lite för att få ren på kvist när de är risigt ända ner.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Fox

licho  
#81261 Foxen gick som en dröm, har en beaver idag och den blir ifrånåkt 7 dar i veckan av foxen,
en av fördelarna med den är att kranen kommer närmaren hytten så att man får bättre sikt i just grangallring.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Fox

22idjake  
#177334 hi I am new to this site have just finished training in Finland and am planing on staying over hear in Finland or Sweden. |I am looking for a start on ponsse machine or John Deere either harvester or forwarding also have experiences on 360 digger in ground prep and stump harvesting anything you no of would be a great help. We all have to start somewhere can speak basic finish/Swedish and am getting better at it every day please message me back of anything you no of cv and tickets can be provided if needed many thanks Tom McCracken
hej jag är ny på denna sidan har just avslutat utbildning i Finland och är hyvling att stanna över hör i Finland eller Sverige. | Jag söker en start på Ponsse maskin eller John Deere antingen skördare eller vidarebefordra har även erfarenheter av 360 grävare i marken prep och stubbskörd allt du antal skulle vara en stor hjälp. Vi alla måste börja någonstans kan tala grundläggande yta / svenska och jag blir bättre på det varje dag behaga meddelandet mig tillbaka på något du inte av CV och biljetter kan erbjudas vid behov stort tack Tom McCracken

Avatar Fallback

Re: Ponsse Fox

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216612 Tänkte kolla läget nu när foxen har funnits några år nån som kör den eller kört fördelar å nackdelar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).