sön 15 nov 2009, 20:17#71812
Skrev ett långt inlägg men texten försvann när min dator bestämmde sig för att starta om helt omotiverat så här är en kort version: 😡
Basmaskin:
Som tur var var det rätt så brant där vi kollade och det första som slog mig var att den nya boggien verkligen gjort skillnad. Den körde rakt upp för en brant där vi hade fått kravla oss upp. Inga tendenser till res där inte. Åkte med en stund och konstaterade att den går väldigt mjukt och fint. Maskinen står som en sten med band och kedjor och 365 utan vatten i däcken. Säljaren sa att de flesta som köpt 931 hade vattenfyllt vilket verkar vara onödigt enligt mig.
Enligt specen ska den vara 3 ton tyngre än 911.
I midjan sitter tapparna lite längre isär och på svängkransen sitter det lite mer järn på utvalda ställen. Svängen går helt tyst numer, kan ju låta lite i den även om den är välsmord. I alla fall på våran maskin
. Ny kran, men konstruktionen är ju densamma som på de andra CRH-kranarna.
En sak jag tänkte på var att bommen var bredare än den var högre, lite konstigt men är säkert så av en anledning.
Hytt och dator vet ju alla att det är en stor förbättring mot tidigare .3 så det går jag inte in på.
Aggregat:
Gick fint tyckte jag, kanske matar det lite långsammare än 941/370 enligt chefen som kört en sån. Smörjnipplarna som sitter tråkigt till inne i aggregatet har dom istället samlat på ena sidan. Kanske är det så på de andra Valmet aggregaten också? Smidigt i alla fall tyckte jag!
Skogen vi körde var rätt så grov, 0,78 medelstam, och riktigt lång. Bra skog att testa i med andra ord. Vi körde ett par förfällda granar på 2-3m3 och det gick fint. Man fick följa med lite på de första bitarna sen var det bara att mata. Det kvistar riktigt bra med , även på grov tall med riktiga kvistar. Blev helt slätt på stammen där kvisten hade suttit!
Ett problem var att fingrarna på matarhjulen hade vikt sig på just det här aggregatet. Inte bra men enligt Valmet skulle det vara materialfel på just dom hjulen. Chefen sa att hade hade sett en liten spricka i toppkniven också, inte bra!
Enligt säljaren skulle 365 vara hårdkört i tre år innan det nu börjar säljas. Han sa att dom hade lärt sig läxan sen lanseringen av 350...
Valmet räknar tydligen med att 931 ska slå ut 941/370 nästan helt i Norden. Den ska givetvis fortsätta byggas men mer då för exportmarknaden.
Han som vi var och kollade hos nu sa att han hellre körde den här 931:an än 941. Mycket rappare och trevligare att köra. Och sen inte sånt bök när man ska flytta med trailer. Jag har inte hört något om det tidigare, men jag antar att det är vikten som ställer till det för 941?
Sammanfattning:
Fin maskin om man ska köra sluttavverkning enligt mig. Vikten och endast 9,5m kran begränsar den i gallring.
Ska man köra lite mer allround är nog 911 bättre, så känns det i alla fall för oss.
Senast redigerad av Jesper sön 15 nov 2009, 22:52, redigerad totalt 1 gång.
Studerar